PROTOKÓŁ
Posiedzenia Jury 40 Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej
„Hajnówka 2021” odbywającego się w dniach 21 – 26.09.2021 r. w Białymstoku
Jury w składzie:
-
prof. Romuald Twardowski – przewodniczący
-
prof. dr hab. Wioletta Miłkowska
-
ks. Jerzy Szurbak
-
prof. Povilas Gylys
-
prof. Igor Matiuchow
-
prof. Dymitar Dymitrow
po przesłuchaniu 22 chórów zgłoszonych do konkursu, przyznało następujące nagrody i miejsca:
Kategoria chórów parafialnych
III miejsce przyznano:
-
Męskiemu Chórowi „Św. Jan Damasceński” z Arad (Rumunia) pod dyr. O. Gabriela Streulea
II miejsce przyznano:
-
Chórowi Cerkwi Uspieńskiej w Warszawie pod dyr. Łukasza Rejta
I miejsce przyznano:
-
Chórowi „Basilica Cantans” Archikatedry Wrocławskiej pod dyr. Mirosławy Jury-Żegleń
Kategoria chórów amatorskich świeckich
III miejsce ex aequo przyznano:
-
Chórowi Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie pod dyr. Joanny Gutowskiej-Kuźmicz
-
Ukraińskiemu Chórowi Męskiemu „Żurawli” z Warszawy pod dyr. Jarosława Wujcika
-
Kameralnemu Chórowi „Cappella Musicae Antiquae Orientalis” z Poznania pod dyr.prof. Leona Zaborowskiego
II miejsce ex aequo przyznano:
-
Akademickiemu Chórowi Politechniki Gdańskiej pod dyr. Mariusza Mroza
-
Chórowi Akademickiemu Uniwersytetu Warszawskiego pod dyr. Iriny Bogdanovich
I miejsce przyznano:
-
Chórowi Akademickiemu Politechniki Warszawskiej pod dyr. Dariusza Zimnickiego
Kategoria chórów dziecięco-młodzieżowych
I miejsce ex aequo przyznano:
-
Dziecięcej Ludowej Kapeli Chóralnej „Zorynka” z Tarnopola (Ukraina) pod dyr. Angeli Doskocz
-
Dziecięcemu Chórowi Wileńskiego Centrum Kulturalnego oraz Litewskiego Radia i Telewizji z Wilna (Litwa) pod dyr. Reginy Maleckaite
Kategoria chórów uczelni muzycznych
II miejsce przyznano:
-
Chórowi „Nostro Canto” Instytutu Muzyki i Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Preszowie (Słowacja) pod dyr. Tatiany Svajkovej
I miejsce przyznano:
-
Chórowi Uczelni Muzycznej im. Jazepsa Medinsa z Rygi (Łotwa) pod dyr. Janisa Baltinsa i Uldisa Kokarsa
Kategoria chórów zawodowych
III miejsca ex aequo przyznano:
-
Kameralnemu Chórowi „United” z Kijowa (Ukraina) pod dyr. Władysława Łysenko
-
Męskiemu Chórowi „Św. Efrem” z Budapesztu (Węgry) pod dyr. Tamasa Bubno i Lorinca Bubno
II miejsce przyznano:
-
Męskiemu Chórowi „Logos” z Rygi (Łotwa) pod dyr. protodiakona Jana Szenroka
I miejsce przyznano:
-
Państwowemu Chórowi Kameralnemu „Polifonia” z Szawle (Litwa) pod dyr. Linasa Balandisa
Ponadto Jury przyznało:
Nagrodę Specjalną za szczególne zaangażowanie w wykonawstwo muzyki cerkiewnej Wokalnemu Zespołowi Niewidomych „Consonans” z Charkowa (Ukraina) pod dyr. Witaliny Dudy
oraz dyplomy:
-
Zespołowi Staroobrzędowców „Unison” z Rygi (Łotwa) pod dyr. O. Nikołaja Wasiliewa za pielęgnowanie i propagowanie staroruskiej muzyki cerkiewnej.
-
Chórowi „Nova Alianca” z Luandy (Angola) pod dyr. Rodriguesa Antonia Eduardo Babi za zainteresowanie i propagowanie muzyki cerkiewnej na kontynencie afrykańskim.
Podczas tegorocznego Festiwalu publiczność mogła usłyszeć prezentacje artystyczne 22 chórów. Początkowo zaproszenie na Festiwal przyjęło około 40 chórów z różnych stron świata. Mimo skomplikowanej sytuacji wynikającej z obecności wirusa Covid-19, do konkursu przystąpiły chóry z Polski, Łotwy, Rumunii, Ukrainy, Litwy, Angoli, Słowacji i Węgier. O tym, że przesłuchania konkursowe cieszą się dużym zainteresowaniem świadczy obecność dużej liczby słuchaczy wypełniającej salę koncertową Opery i Filharmonii Podlaskiej każdego wieczoru festiwalowego.
Zespoły konkurowały w 5 kategoriach: chórów parafialnych, amatorskich świeckich, dziecięco-młodzieżowych, uczelni muzycznych oraz zawodowych proponując bardzo różnorodny i interesujący repertuar.
Zasługą Festiwalu jest popularyzacja nie tylko znanych utworów z ogromnej spuścizny muzyki cerkiewnej, ale także prezentowanie nowo odkrytych kompozycji z tego obszaru twórczości. Znaczącymi wydarzeniami podczas Festiwalu były: Koncert Inauguracyjny w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej pod dyr. Bartosza Michałowskiego, a także Koncert Galowy, w którym wezmą udział laureaci Festiwalu oraz Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy pod dyrekcją ks. Jerzego Szurbaka.
Jury składa serdeczne podziękowania Organizatorom za wielki wysiłek włożony w realizację tegorocznej edycji Festiwalu, a w szczególności jego Dyrektorowi – Panu Mikołajowi Buszko oraz Dyrektor Biura Organizacyjnego – Pani Irenie Parfieniuk, a także współpracownikom.
Miło nam, że 40 Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – „Hajnówka 2021” cieszy się akceptacją i życzliwym wsparciem najwyższych władz państwowych, miejskich i wojewódzkich, a także mediów oraz innych instytucji.
Tegoroczne występy z pewnością pozostaną w pamięci melomanów jako wyjątkowe wydarzenia, zarówno pod względem artystycznym jak i duchowym.