1111 protokół

posted in: Bez kategorii | 0

 

PROTOKÓŁ

Posiedzenia Jury 40 Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej
 „Hajnówka 2021” odbywającego się w dniach 21 – 26.09.2021 r. w Białymstoku

 

 

Jury w składzie:
  1. prof. Romuald Twardowski – przewodniczący
  2. prof. dr hab. Wioletta Miłkowska
  3. ks. Jerzy Szurbak
  4. prof. Povilas Gylys
  5. prof. Igor Matiuchow
  6. prof. Dymitar Dymitrow
po przesłuchaniu 22 chórów zgłoszonych do konkursu, przyznało następujące nagrody i miejsca:

 

Kategoria chórów parafialnych

 

III miejsce przyznano:
  • Męskiemu Chórowi „Św. Jan Damasceński” z Arad (Rumunia) pod dyr. O. Gabriela Streulea
II miejsce przyznano:
  • Chórowi Cerkwi Uspieńskiej w Warszawie pod dyr. Łukasza Rejta
I miejsce przyznano:
  • Chórowi „Basilica Cantans” Archikatedry Wrocławskiej pod dyr. Mirosławy Jury-Żegleń

 

Kategoria chórów amatorskich świeckich

 

III miejsce ex aequo przyznano:
  • Chórowi Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie pod dyr. Joanny Gutowskiej-Kuźmicz
  • Ukraińskiemu Chórowi Męskiemu „Żurawli” z Warszawy pod dyr. Jarosława Wujcika
  • Kameralnemu Chórowi „Cappella Musicae Antiquae Orientalis” z Poznania pod dyr.prof. Leona Zaborowskiego

 

II miejsce ex aequo przyznano:
  • Akademickiemu Chórowi Politechniki Gdańskiej pod dyr. Mariusza Mroza
  • Chórowi Akademickiemu Uniwersytetu Warszawskiego pod dyr. Iriny Bogdanovich

 

I miejsce  przyznano:
  • Chórowi Akademickiemu Politechniki Warszawskiej pod dyr. Dariusza Zimnickiego

 

Kategoria chórów dziecięco-młodzieżowych

 

I miejsce ex aequo przyznano:
  • Dziecięcej Ludowej Kapeli Chóralnej „Zorynka” z Tarnopola (Ukraina) pod dyr. Angeli Doskocz
  • Dziecięcemu Chórowi Wileńskiego Centrum Kulturalnego oraz Litewskiego Radia i Telewizji z Wilna (Litwa) pod dyr. Reginy Maleckaite

 

Kategoria chórów uczelni muzycznych

 

II miejsce przyznano:
  • Chórowi „Nostro Canto” Instytutu Muzyki i Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Preszowie (Słowacja) pod dyr. Tatiany Svajkovej

 

I miejsce  przyznano:
  • Chórowi Uczelni Muzycznej im. Jazepsa Medinsa z Rygi (Łotwa) pod dyr. Janisa Baltinsa i Uldisa Kokarsa

 

Kategoria chórów zawodowych

 

III miejsca ex aequo przyznano:
  • Kameralnemu Chórowi „United” z Kijowa (Ukraina) pod dyr. Władysława Łysenko
  • Męskiemu Chórowi „Św. Efrem” z Budapesztu (Węgry) pod dyr. Tamasa Bubno i Lorinca Bubno

 

II miejsce przyznano:
  • Męskiemu Chórowi „Logos” z Rygi (Łotwa) pod dyr. protodiakona Jana Szenroka

 

I miejsce  przyznano:
  • Państwowemu Chórowi Kameralnemu „Polifonia” z Szawle (Litwa) pod dyr. Linasa Balandisa

 

Ponadto Jury przyznało:
Nagrodę Specjalną za szczególne zaangażowanie w wykonawstwo muzyki cerkiewnej Wokalnemu Zespołowi Niewidomych „Consonans” z Charkowa (Ukraina) pod dyr. Witaliny Dudy
oraz dyplomy:
  • Zespołowi Staroobrzędowców „Unison” z Rygi (Łotwa) pod dyr. O. Nikołaja Wasiliewa za pielęgnowanie i propagowanie staroruskiej muzyki cerkiewnej.
  • Chórowi „Nova Alianca” z Luandy (Angola) pod dyr. Rodriguesa Antonia Eduardo Babi za zainteresowanie i propagowanie muzyki cerkiewnej na kontynencie afrykańskim.

 

         Podczas tegorocznego Festiwalu publiczność mogła usłyszeć prezentacje artystyczne 22 chórów. Początkowo zaproszenie na Festiwal przyjęło około 40 chórów z różnych stron świata. Mimo skomplikowanej sytuacji wynikającej z obecności wirusa Covid-19, do konkursu przystąpiły chóry z Polski, Łotwy, Rumunii, Ukrainy, Litwy, Angoli, Słowacji i Węgier. O tym, że przesłuchania konkursowe cieszą się dużym zainteresowaniem świadczy obecność dużej liczby słuchaczy wypełniającej salę koncertową Opery i Filharmonii Podlaskiej każdego wieczoru festiwalowego.
            Zespoły konkurowały w 5 kategoriach: chórów parafialnych, amatorskich świeckich, dziecięco-młodzieżowych, uczelni muzycznych oraz zawodowych proponując bardzo różnorodny i interesujący repertuar.
            Zasługą Festiwalu jest popularyzacja nie tylko znanych utworów z ogromnej spuścizny  muzyki cerkiewnej, ale także prezentowanie nowo odkrytych kompozycji z tego obszaru twórczości. Znaczącymi wydarzeniami podczas Festiwalu były: Koncert Inauguracyjny w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej pod dyr. Bartosza Michałowskiego, a także Koncert Galowy, w którym wezmą udział laureaci Festiwalu oraz Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy pod dyrekcją ks. Jerzego Szurbaka.
            Jury składa serdeczne podziękowania Organizatorom za wielki wysiłek włożony w  realizację tegorocznej edycji Festiwalu, a w szczególności jego Dyrektorowi – Panu Mikołajowi Buszko oraz Dyrektor Biura Organizacyjnego – Pani Irenie Parfieniuk, a także współpracownikom.
            Miło nam, że 40 Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – „Hajnówka 2021” cieszy się akceptacją i życzliwym wsparciem najwyższych władz państwowych, miejskich i wojewódzkich, a także mediów oraz innych instytucji.
            Tegoroczne występy z pewnością pozostaną w pamięci melomanów jako wyjątkowe wydarzenia, zarówno pod względem artystycznym jak i duchowym.