Organizator: Fundacja „Muzyka Cerkiewna”;
ul. Tamary Sołoniewicz 2
17-200 Hajnówka
Organizacja Pożytku Publicznego
Konto: Bank Pekao S.A. Oddział w Hajnówce
Nr 12 1240 5279 1111 0000 5719 9487
Patronat Honorowy
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patronat Artystyczny
Krzysztof Penderecki
Jubileuszowy XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2006 organizowany przez obchodzącą w tym roku X-lecie Fundację „Muzyka Cerkiewna”, przy współpracy z Operą i Filharmonią Podlaską, odbył się w dniach 9 – 17.05.2006 r. w Białymstoku.
Tegoroczny Festiwal odbył się pod Patronatem Honorowym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego oraz, podobnie jak poprzednie, przy życzliwości i błogosławieństwie Jego Świętobliwości Ekumenicznego Patriarchy Konstantynopola Bortolomeusza I oraz z udziałem reprezentującego go Bizantyjskiego Chóru „Drama’s Domestics” z Grecji.
Festiwal upłynął pod znakiem Jubileuszu i koncertów większości jego dotychczasowych laureatów – znakomitych chórów występujących w ciągu lat istnienia MFMC, zespołów reprezentujących najwyższy poziom artystyczny. Pierwsze z nich wystąpiły już podczas Koncertu Inauguracyjnego i były nimi: Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy pod dyrekcją ks. Jerzego Szurbaka oraz Kameralny Chór „Kijów” z Kijowa (Ukraina) pod dyrekcją Mykoły Gobdycza. Kolejnych zespołów można było wysłuchać podczas trwających od 10 do 13 maja przesłuchań konkursowych. W kategoriach chórów amatorskich świeckich, chórów parafialnych, oraz chórów zawodowych zaprezentowały się m.in. Kameralny Chór im. S. Rachmaninowa z Tambowa (Rosja), Chór Szkoły Muzycznej w Daugavpils (Łotwa), Bizantyjski Zespół Męski „Św. Efraim” z Budapesztu (Węgry) oraz znakomite cerkiewne chóry parafialne, m.in. Bracki Chór Kijewsko – Pieczerskiej Ławry z Kijowa (Ukraina), Chór Sankt-Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej z Sankt – Petersburga (Rosja), czy Prawosławny Chór Parafii p.w. Zaśnięcia Najświętszej Matki Bożej z Jarabiny (Słowacja).
Chórami nowymi, z krajów wcześniej dla Festiwalu nieodkrytych, były Chór „Eufone’” z Turynu (Włochy) oraz Kameralny Chór Narodowego Teatru Opery i Baletu im. K. Bajsieitowoj z Astany (Kazachstan). Chór z Kazachstanu, nagrodzony I nagrodą w kategorii chórów zawodowych, zachwycił zarówno jury, jak i publiczność i okazał się największym odkryciem XXV MFMC.
Koncerty zespołów pochodzących z różnych krajów świata, od Polski, Białorusi i Łotwy, przez Słowację, Ukrainę, Rosję, do Macedonii, Mołdawii, Bułgarii, Kazachstanu, Węgier, Włoch i Francji stanowiły kontynuację dotychczasowej formuły Festiwalu – Muzycznego Forum Wschodu i Zachodu. Poza dialogiem dwóch wielkich kultur festiwal był pięknym przykładem ekumenii, gdyż przez cały tydzień na chwałę Pana wspólnie śpiewali prawosławni, grekokatolicy, katolicy i muzułmanie.
Wystąpienia oceniło znakomite międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Romualda Twardowskiego.
Wszyscy laureaci XXV MFMC – Hajnówka zaśpiewali podczas koncertu galowego.
Część chórów zaprezentowała się podczas entuzjastycznie przyjętego przez białostoczan koncertu „Na narodową nutę”, podczas którego wystąpiła z repertuarem swoich krajów . W sali koncertowej Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury „Spodki” można było wysłuchać m.in. narodowych melodii kazachskich, mołdawskich, bułgarskich, ukraińskich i polskich.
Równolegle do Festiwalu odbywały się koncerty towarzyszące w różnych miastach Polski – w Krakowie i Częstochowie oraz w Warszawie, gdzie Koncert Muzyki Cerkiewnej święcił swe XV-lecie i odbywał się pod Patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.
W dniach 14-17.05.2006 r. odbyło się Międzynarodowe Forum Kompozytorów i Dyrygentów – wydarzenie całkowicie nowe w historii MFMC, które zgromadziło wybitnych twórców i dyrygentów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Romualda Twardowskiego, ks. Jerzego Szurbaka, Bożennę Sawicką (Polska), Teodora Zgurianu (Mołdawia), Annę Karotkina (Białoruś) i ks. Aleksandra Łaszkowa (Bułgaria). Forum zorganizowano przy współpracy z Zakładem Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku i Operą i Filharmonią Podlaską.
Jubileuszowy XXV MFMC zakończył się koncertem „Jutrzni” Krzysztofa Pendereckiego. Było to wydarzenie szczególne z wielu powodów. Od samych początków organizacji Festiwalu „Jutrznia” była przysłowiowym „wiatrem w plecy” dla organizatorów. Koncert, będący kontynuacją działań Fundacji zmierzających do prezentacji wybitnych dzieł inspirowanych prawosławiem, ale nigdy wcześniej nie wykonywanych podczas Festiwalu, w Białymstoku, Polsce czy świecie, stanowił prawykonanie białostockie i był wielkim wydarzeniem artystycznym.
Wielkim sukcesem okazał się koncert „Jutrzni” w Sankt – Petersburgu (Rosja), które to wykonanie było nie tylko pierwszym w tym mieście, ale w ogóle w Rosji. Wcześniej utwór został wykonany w Rosji tylko raz, ale wówczas zaprezentowano jedynie część dzieła. Dzięki działaniom Fundacji „Jutrznia” – również po raz pierwszy w historii – zabrzmiała w świątyni prawosławnej, słynnym Smolnym Soborze. Koncert ten odbył się w ramach projektu „Muzyczne Forum Wschodu i Zachodu – polskie arcydzieła muzyczne w Sankt Petersburgu”. Jednocześnie towarzyszył uroczystościom obchodów 80-lecia Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej w Sankt Petersburgu.
Obydwa koncerty – białostocki i sankt – petersburski – w obecności Mistrza Krzysztofa Pendereckiego i pod dyrekcją Marcina Nałęcz – Niesiołowskiego wykonali wspólnie artyści polscy i rosyjscy: Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz chóry z Sankt – Petersburga – Chór Konserwatorium, Chór Smolnego Soboru, Chłopięcy Chór Uczelni Muzycznej im. M Glinki i rosyjscy soliści – Elena Antonienko (sopran), Olesia Pietrowa (mezzosopran), Stanisław Leontjew (tenor), Piotr Migunow (bas) i Władimir Miller (bas profundo).
Organizatorzy jeszcze raz serdecznie dziękują wszystkim osobom i instytucjom, które wspomogły organizację Jubileuszowego XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2006.
Ogromnym sukcesem okazał się koncert „Jutrzni” Krzysztofa Pendereckiego zorganizowany przez Fundację „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce w dniu 20 czerwca 2006 r. w prestiżowej sali koncertowej Smolnego Soboru w Sankt Petersburgu.
Koncert zorganizowany przy współpracy z Operą i Filharmonią Podlaską oraz Smolnym Soborem w Petersburgu przy ogromnej pomocy Konsulatu Generalnego RP w Petersburgu – to realizacja projektu „Muzyczne Forum Wschód – Zachód. Prezentacja polskiego arcydzieła muzycznego w Sankt Petersburgu”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie.
Koncert swoją obecnością zaszczycił autor utworu – Krzysztof Penderecki, który na prośbę skierowaną do Fundacji przez Rektora Konserwatorium w Petersburgu, spotkał się również z władzami, wykładowcami i studentami tej renomowanej uczelni Rosji.
Wydarzenie artystyczne uświetniło 25-lecie Międzynarodowego Festiwali Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka, a także 80-lecie istnienia w Sankt Petersburgu Konsulatu RP.
Maestro Penderecki był honorowym gościem Konsula Generalnego RP w Petersburgu – Ministra Jarosława Drozda.
Prawykonanie „Jutrzni” w Petersburgu odbyło się przy gorącym aplauzie tysięcznej widowni, udziale władz miasta i regionu oraz ogromnym zainteresowaniem prasy, radia i pięciu (zauważonych przez organizatorów) stacji telewizyjnych.
Długo nie milknące brawa, kwiaty i gratulacje – tak się kończył ten nadzwyczajny koncert prowadzony przez Marcina Nałęcz – Niesiołowskiego – Dyrektora Artystycznego i Generalnego Opery i Filharmonii Podlaskiej, w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii oraz chórów: Smolnego Soboru, Konserwatorium Petersburskiego, Chłopięcego Chóru Uczelni Muzycznej im. M. Glinki – przygotowanych i prowadzonych przez Zasłużonego Artystę Rosji – Władimira Bieglecowa, z udziałem znakomitych solistów: Anny Woroniny (sopran), Olesi Pietrowej (Mezzosopran), Stanisława Leontjewa (tenor), Piotra Migunowa (bas) i Władimira Millera (bas profundo).
Organizatorzy – Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce serdecznie dziękują wszystkim ludziom i instytucjom wspomagających organizację koncertu, a w szczególności:
– Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie
– Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Podlaskiego w Białymstoku
– Konsulowi Generalnemu – Ministrowi Jarosławowi Drozdowi i Pani Konsul – Beacie Turskiej
– Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku
– Dyrektor Oldze Chomowej, Julii Diakonowej, Fiodorowi Romanowowi oraz wszystkim pracownikom Smolnego Soboru w Petersburgu
– TVP 3 Białystok
„Muzyczne Forum Wschód – Zachód. Prezentacja polskiego arcydzieła muzycznego
w Sankt Petersburgu”
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego
Smolny Sobór w Sankt Petersburgu – miejsce koncertu
PRZED KONCERTEM
Wykonawcy
Powitanie Krzysztofa Pendereckiego
KONCERT
Publiczność
Dyrygent – Marcin Nałęcz – Niesiołowski
Goście – siedzą: H. Sapieżyńska – Wicekonsul Generalny RP, J. Drozd – Konsul Generalny RP, K. Penderecki,
B. Turska – Konsul RP, M. Buszko – inicjator i organizator koncertu – Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce.
Goście – siedzą: T. Grześ – Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, I. Parfieniuk – koordynator projektu – Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce, J. Wilczewska i L. Syty-Prokopiuk – Opera i Filharmonia Podlaska
PO KONCERCIE
M. Nałęcz – Niesiołowski, K. Penderecki, W. Bieglecow
Podziękowania solistom
Z GRATULACJAMI DO MAESTRO
I. Parfieniuk – Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce
O. Chomowa – Smolny Sobór
J. Drozd – Konsul Generalny RP w Sankt Petersburgu
B. Turska – Konsul RP w Sankt Petersburgu
WYWIADY, WYWIADY …
P R O T O K Ó Ł
Posiedzenia Jury Jubileuszowego XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2006
Jury w składzie:
- prof. Romuald Twardowski – przewodniczący
- prof. Czesław Freund
- Mykoła Gobdycz
- ks. Aleksander Łaszkow
- prof. Igor Rajewski
- prof. Bożenna Sawicka
- ks. Jerzy Szurbak
po przesłuchaniu 23 chórów zgłoszonych do konkursu przyznało następujące nagrody i miejsca:
Kategoria chórów parafialnych
Dwa II miejsca ex aequo przyznano:
- Katedralnemu Chórowi „Carmen” z Białegostoku
oraz
- Prawosławnemu Chórowi Parafii p. w. Zaśnięcia Najświętszej Matki Bożej z Jarabiny (Słowacja)
Dwie I nagrody ex aequo otrzymują:
- Chór Sankt-Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej (Rosja)
oraz
- Bracki Chór Kijowsko-Pieczerskiej Ławry (Ukraina)
Kategoria chórów amatorskich świeckich
III miejsce otrzymuje
- Męski Chór Młodzieżowy Towarzystwa Śpiewaczego „Lira” w Warszawie
II miejsce otrzymuje
- Chór Dziewczęcy „Ranica” z Mińska (Białoruś)
oraz dwie I nagrody ex aequo przyznano:
- Chórowi Akademickiemu Politechniki Częstochowskiej „Collegium Cantorum”
oraz
- Chórowi Szkoły Muzycznej w Daugavpils (Łotwa)
Kategoria chórów zawodowych kameralnych
Dwa III miejsca ex aequo przyznano:
- Męskiemu Zespołowi „Radziwiłły” Cerkwi p. w. Ikony Matki Boskiej „Wsiech skorbiaszczich radost’” z Mińska (Białoruś)
oraz
- Męskiemu Chórowi „Gavriil Musicescu” z Kiszyniowa (Mołdawia)
II miejsce przyznano
- Chórowi Kameralnemu Dniepropietrowskiej Filharmonii (Ukraina)
I nagrodę otrzymuje
- Bizantyjski Zespół Męski „Św. Efraim” z Budapesztu (Węgry)
Kategoria chórów zawodowych
III miejsce otrzymuje
- Chór „Credo” z Kiszyniowa (Mołdawia)
Dwa II miejsca ex aequo przyznano:
- Chórowi Kameralnemu Filharmonii w Homlu (Białoruś)
oraz
- Chórowi Kameralnemu im. S. Rachmaninowa w Tambowie (Rosja)
I nagrodę otrzymuje
- Chór Kameralny Narodowego Teatru Opery i Baletu im. K. Bajsieitowej z Astany (Kazachstan)
Nagrodę specjalną otrzymuje Bizantyjski Chór „Drama’s Domestics” z Dramy (Grecja) za kultywowanie i propagowanie tradycyjnego śpiewu bizantyjskiego Patriarchatu Ekumenicznego.
Ponadto Jury przyznało:
- nagrodę specjalną twórcy i długoletniemu kierownikowi wiejskiego chóru parafialnego – Annie Derevianikowej z Jarabiny (Słowacja)
oraz
- dyplom honorowy Alessandro Ruo Rui z Turynu za propagowanie muzyki cerkiewnej na terenie Italii i Europy Zachodniej
Jury z satysfakcją odnotowuje wysoki poziom artystyczny tegorocznej XXV Jubileuszowej edycji Festiwalu.
Na podkreślenie zasługuje sprawna organizacja przebiegu koncertów i przesłuchań, za co Jury składa z uznaniem podziękowanie dyrektorowi Mikołajowi Buszko i jego współpracownikom.
Wyrazy wdzięczności kierujemy również pod adresem wojewódzkich i miejskich władz samorządowych oraz innych instytucji za życzliwe wsparcie organizacji Festiwalu.
Godny odnotowania jest również liczny udział w koncertach festiwalowych publiczności, od początku do końca tłumnie wypełniającej sale koncertowe.
Stwierdzamy z satysfakcją, iż Festiwal – pierwszy i najważniejszy tej rangi w świecie – wpisał się na trwałe w kalendarz najbardziej znaczących wydarzeń artystycznych organizowanych w naszym kraju.
BIAŁYSTOK, 14 MAJA 2006 r.
JUTRZNIA
„Jutrznia” nie była wykonywana już od dawna – powiedział po koncercie Krzysztof Penderecki – To jest karkołomne dzieło, chyba najtrudniejszy utwór na chór, jaki kiedykolwiek powstał, a dyrygenci raczej unikają tak trudnych utworów. Po kilkudziesięciu latach od napisania jest równie trudny jak był. Dzisiejsi wykonawcy spisali się jednak znakomicie.
Pod ogromnym wrażeniem dzieła byli również wysłuchujący go melomani, którzy zaraz po koncercie podzielili się z nami swoimi odczuciami:
Barbara Zawadzka: To był koncert, który od początku do końca chłonęłam bez chwili oddechu. Podczas niektórych koncertów jest miejsce na oderwanie się, zamyślenie nad czymś innym. Tu absolutnie nie było o tym mowy. Dzieło roztoczyło tak oszałamiającą przestrzeń, że czułam się jak wewnątrz jakiegoś spektaklu, widowiska. Miałam wrażenie uczestnictwa w bardzo ważnym wydarzeniu. Pierwsza część utworu – bardzo przenikliwa, zjawiskowa; druga – monumentalna, sprawiająca wrażenie wielkiego rabanu w piekle, że Jezus zmartwychwstał, a jednocześnie radującej się tym faktem gawiedzi.
Odbiór dzieła odbywa się całym ciałem. Niesamowity utwór!
Żywiołową radością wybuchła sala Filharmonii podczas niedzielnego koncertu galowego. Christos Woskres! Christos Anesti! – śpiewały zgodnie, „niczym zastępy Aniołów”, zjednoczone w sławieniu Najwyższego chóry z różnych stron świata – laureaci XXV MFMC – Hajnówka.
Koncert tradycyjnie rozpoczął się pieśnią „Gaude Mater Polonia” – Wwtym roku wykonaną przez „Collegium Cantorum” Chór Akademicki Politechniki Częstochowskiej, zdobywcę I nagrody Festiwalu w kategorii chórów amatorskich świeckich. Następnie siły swe połączyli przedstawiciele dwóch najważniejszych ośrodków prawosławnego Wschodu – Chór Sankt Petersburskiej Akademii Duchownej oraz Bracki Chór Kijewo – Pieczerskiej Ławry. W ich wykonaniu publiczność usłyszała Stichirę „Ziemle Russkaja” – hymn ku czci prawosławnych świętych.
W pełni modlitewny nastrój wprowadził do filharmonii dyrygowany przez Annę Derevjanikovą chór parafialny ze słowackiej Jarabiny. Po sali rozniosło się bliskie wszystkim chrześcijanom „Otcze nasz” …
Pierwszą część koncertu galowego zamknęło trzykrotne wykonanie „Christos Woskresie” – najpierw zaśpiewali je w języku greckim członkowie Bizantyjskiego Chóru „Drama’s Do-mestics” – zespołu reprezentującego Patriarchę Konstantynopola. Greckie „Christos Anesti” kontynuowali przez moment bracia z Chóru Kijewo – Pieczerskiej Ławry, którzy później znów zmienili język pieśni na cerkiewno – słowiański. Po raz trzeci, już z typowym ludowym napiewem, zaśpiewał zespół z Jarabiny.
Druga część koncertu galowego dała wszystkim obecnym na sali możliwość ponownego wysłuchania śpiewu innych tegorocznych laureatów. Na scenie tradycyjnie pokazały się również pozostałe nagrodzone zespoły: Mieszany Chór „Rodna Pesen”, Chór Młodzieżowy Męski Towarzystwa Śpiewaczego „Lira”, Katedralny Chór „Carmen”, Miejski Mieszany Chór „Vardar”, Grupa Wokalna Eufone’, Bracki Chór Kijewo-Pieczerskiej Ławry – Kijów, Kameralny Chór Dniepropietrowskiej Filharmonii, Bizantyjski Zespół Męski „Św. Efraim”, Chór „Credo”, Męski Chór „Gavriil Musicescu”, „Collegium Cantorum” Chór Akademicki Politechniki Częstochowskiej, Bizantyjski Chór „Drama’s Domestics”, Chór Sankt-Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej, Kameralny Chór im. S. Rachmaninowa – Tambow oraz Kameralny Chór Filharmonii z Homla.
Najbardziej wyczekiwanym koncertem był jednak występ Kameralnego Chóru Narodowego Teatru Opery i Baletu im. K. Bajsieitowoj z Astany. Grupa młodych chórzystów z Kazachstanu zdobyła serca członków jury i festiwalowej publiczności i … najwyższą nagrodę – I miejsce w kategorii chórów zawodowych. Wyróżnienie tym większe, że chór przyjechał na Festiwal po raz pierwszy, a stanął od razu w konkury z najlepszymi z najlepszych, dotychczasowymi laureatami MFMC – Hajnówka. „Objawienie! Wielkie odkrycie!” – takie entuzjastyczne określenia stały się w niedzielę niemal synonimem nazwy zespołu.
Sala, na której tego dnia zabrakło miejsca dla wszystkich melomanów, co chwilę rozbrzmiewała gromkimi brawami – publiczność wyraźnie dawała znać o ponoszących ją emocjach. Taka uczta duchowa zdarza się tylko raz na dwadzieścia pięć lat!
„Collegium Cantorum” Chór Akademicki Politechniki Częstochowskiej wykonuje hymn „Gaude Mater”
Chór Sankt-Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej wykonuje Stichirę „Ziemle Russkaja”
Mikołaj Buszko – Dyrektor Festiwalu
Małgorzata Prokopiuk-Kępka – prowadząca koncert
Prawosławny Chór Parafii p. w. Zaśnięcia Najświętszej Matki Bożej – Jarabina (Słowacja)
– dyr. Anna Derevjanikowa
Mieszany Chór „Rodna Pesen” – Burgas (Bułgaria) – dyr. Nikołaj Merdzanow
Chór Młodzieżowy Męski Towarzystwa Śpiewaczego „Lira” – Warszawa
– dyr. Jan Wiącek
Katedralny Chór „Carmen” – Białystok – dyr. Bożena Bojaryn – Przybyła
Miejski Mieszany Chór „Vardar” – Skopje (Macedonia)
Grupa Wokalna Eufone’ – Turyn (Włochy) – dyr. Alessandro Ruo Rui
Bracki Chór Kijewko-Pieczerskiej Ławry – Kijów (Ukraina) – dyr. Herodiakon Gierontij (Borisewicz)
Kameralny Chór Dniepropietrowskiej Filharmonii – Dniepropietrowsk (Ukraina) – dyr. Olga Puczkowa
Bizantyjski Zespół Męski „Św. Efraim” – Budapeszt (Węgry) – dyr. Tomas Bubno
Chór „Credo” – Kiszyniów (Mołdawia) – dyr. Walentyna Bołdurat
Męski Chór „Gavriil Musicescu” – Kiszyniów (Mołdawia) – dyr. Emilia Moraru
„Collegium Cantorum” Chór Akademicki Politechniki Częstochowskiej – dyr. Janusz Siadlak
Bizantyjski Chór „Drama’s Domestics” – Drama (Grecja) – dyr. Grigoris i Petros Papaemmanouil
Chór Sankt-Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej – Sankt-Petersburg (Rosja)
– dyr. Irina Chmielewska
Kameralny Chór im. S. Rachmaninowa – Tambow (Rosja) – dyr. Władimir Kozliakow
Kameralny Chór Filharmonii z Homla (Białoruś) – dyr. Jelena Sokołowa
Kameralny Chór Narodowego Teatru Opery i Baletu im. K. Bajsieitowoj – Astana (Kazachstan)
– dyr. Jerzan Dautow
Sobota była w całości poświęconym chórom zawodowym. Jako pierwszy na scenie Filharmonii wystąpił ostatni z chórów profesjonalnych kameralnych – węgierski Bizantyjski Zespół Męski „Św. Efraim” kierowany przez Tomasa Bubno, znawcę tradycji muzycznych węgierskiego grekokatolicyzmu.
Kategorię zespołów profesjonalnych otworzył chór, który piękno muzyki cerkiewnej zaczął zgłębiać dopiero przygotowując się do Festiwalu. Pochodząca z kraju, w którym prawosławie jest bardzo mało znane włoska Grupa Wokalna Eufone’ jest drugim – po chórze z Astany – nowym zespołem prezentującym się podczas tegorocznego majowego spotkania. Jak przyznaje dyrygent chóru – Alessandro Ruo Rui – największą barierą podczas przygotowań był sam język. W pokonywaniu trudności i poznawaniu tekstów pomagała im jednak koleżanka z zespołu, będąca Rosjanką z pochodzenia. Przed festiwalową publicznością Eufone’ zaśpiewała trzy utwory S. Rachmaninowa, oraz po jednym – P. Czajkowskiego i R. Twardowskiego.
Dalej kolejno wystąpiły: kierowany przez braci Grigorisa i Petrosa Papaemmanouil Bizantyjski Chór „Drama’s Domestics” z Grecji, , prowadzony przez Jelenę Sokołową Kameralny Chór Filharmonii z Homla na Białorusi, występujący pod okiem Walentyny Bołdurat mołdawski Chór „Credo” oraz Kameralny Chór im. S. Rachmaninowa z Rosji dyrygowany przez Włodzimierza Kozliakowa. Zespoły przedstawiły bogaty, różnorodny repertuar, dzięki czemu można było poczuć ducha dawnego Bizancjum, wysłuchać XVIII-wiecznych białoruskich kant duchownych, a także utworów W. Czołaka, P. Czesnokowa, A. Łarina i kompozycji wielu innych znakomitych twórców.
A dobrze dobrany repertuar – jak zaznacza Mykoła Gobdycz – to połowa sukcesu:
– Jeśli zespoły przyjeżdżają uczestniczyć w konkursie i chciałyby w nim zwyciężyć, lub zająć któreś z czołowych miejsc, to na pewno muszą mieć piękne głosy i dobrą intonację, ale najważniejszy jest program! – mówi członek festiwalowego jury – Odpowiedni program to minimum 50-60 % sukcesu. Jeśli brakuje w nim pięknych, zachwycających i dramatycznych utworów, nie ma też szans na zwycięstwo, choćby się najpiękniej śpiewało. Dlatego dobrze, gdy zespoły kładą nań duży nacisk.
Piątkowe przesłuchania upłynęły pod znakiem chórów amatorskich świeckich, w której to kategorii przed jury i białostocką publicznością zaśpiewały: Miejski Mieszany Chór „Vardar” ze Skopje w Macedonii, Mieszany Chór „Rodna Pesen” z Burgas w Bułgarii, Męski Zespół „Orfej” Politechniki Lwowskiej z Lwowa na Ukrainie oraz polski Chór „Collegium Cantorum” z Częstochowy. Tym samym zakończyły się przesłuchania w tej kategorii.
Od razu po koncertach zapytaliśmy o wrażenia profesora Czesław Freuda, wykładowcę Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach i członka festiwalowego jury, o wrażenia tego popołudnia:
– Wrażeń w ogóle jest cały czas bardzo dużo – powiedział profesor Freund – Interesujący jest ogrom muzyki cerkiewnej, bardzo różnorodnej i niosącej ze sobą silne emocje, czego najlepszym dowodem są reakcje publiczności, czasem nie wytrzymującej i nagle „zakłócającej” brawami ciszę potrzebną do całkowitego wybrzmienia utworów. Ciekawe, choć i trudne jest nasze zadanie jako jury, gdyż słuchając występującego w danej chwili zespołu, musimy jednocześnie odnosić się do tego, co wykonano wcześniej i nie wiedząc, co jeszcze usłyszymy później.
Numerem jeden środowych przesłuchań okazał się – występujący już w całkiem innej kategorii i goszczący na Festiwalu po raz pierwszy – profesjonalny Kameralny Chór Narodowego Teatru Opery i Baletu im. K. Bajsieitowoj, który przyjechał do Białegostoku z odległego miasta Astana w Kazachstanie. Młodziutki – zarówno stażem zespołu, jak i średnią wieku uczestników – wykonał piękny koncert, w którym znalazły się kolejno utwory: Sława Jedinorodnyj Synie, Otcze nasz, Wieczieri Twojeja, Pomyszlaju dzień strasznyj, Sławosłowije wielikoje, oraz często kończące wystąpienia również innych chórówMnogaja leta.
Drugi dzień przesłuchań dobiegł końca. Koncerty chórów parafialnych i zawodowych kameralnych przyciągnęły wielu pasjonatów muzyki cerkiewnej – sala filharmonii była pełna. I zapewne nie pożałował nikt, kto się na niej zjawił, gdyż czwartek okazał się dniem bardzo różnorodnym i ciekawym. Mile zaskoczony był nawet przewodniczący jury Romuald Twardowski: – Ten dzień był na pewno atrakcyjną niespodzianką, choć muszę powiedzieć, że bardziej spodziewałem się tego po wczorajszych wystąpieniach, gdy gościliśmy przecież chóry znane, mające już jakieś osiągnięcia, skupiające wiele osób stale związanych z muzyką. Dziś natomiast przede wszystkim chóry parafialne – mogłoby się wydawać, że to będzie jakaś taryfa ulgowa, ale nie! Nastąpiło całkowite zaskoczenie. Wysłuchaliśmy pięknych repertuarów w dobrych wykonaniach! Bardzo ciekawy dzień!
W kategorii chórów parafialnych zaprezentowały się cztery zespoły – Chór Parafii p.w. Zaśnięcia Najświętszej Matki Bożej z Jarabiny na Słowacji, Chór Soboru Św. Aleksandra Newskiego z Prużany na Białorusi, Bracki Chór Kijewo – Pieczerskiej Ławry z Kijowa na Ukrainie oraz Chór Sankt – Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej.
Stylem wykonania wyraźnie wyróżniał się, znakomicie już znany miłośnikom Festiwalu, Chór z Jarabiny prowadzony przez Annę Derevjanikową. Nieco góralski zaśpiew oraz piękne kwieciste ludowe stroje jego uczestniczek wzbudziły duże zainteresowanie publiczności i już na początek stanowiły miły akcent. A że każdy kolejny zespół był zupełnie inny, emocje utrzymywały się na tym samym, dość wysokim poziomie.
Na zakończenie dnia wystąpił Męski Chór „Gavriil Musicescu” z Kiszyniowa i Kameralny Chór Dniepropietrowskiej Filharmonii z Dniepropietrowska na Ukrainie. Obydwa, choć bardzo jeszcze młode, kilkuletnie, dały świadectwo swoich wysokich dużych możliwości. W każdym z ich koncertów pojawił się także nowy utwór prof. Romualda Twardowskiego. Pierwszy zespół, pod kierownictwem Emilii Moraru, zaśpiewał Ojcze nasz – fragment nowej Liturgii prawosławnej, tzw. kijowskiej. Dniepropietrowski zespół Olgi Puczkowej wykonał natomiast Miłost’ mira – również z nowej Liturgii przewodniczącego jury.
– Obydwa miałem okazję słyszeć po raz pierwszy – mówi Romuald Twardowski – Była to dla mnie miła niespodzianka.
CHÓR PARAFII P.W. ZAŚNIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MATKI BOŻEJ Z JARABINY (SŁOWACJA)
CHÓR SOBORU ŚW. ALEKSANDRA NEWSKIEGO Z PRUŻANY (BIAŁORUŚ)
BRACKI CHÓR KIJEWO – PIECZERSKIEJ ŁAWRY Z KIJOWA (UKRAINA)
CHÓR SANKT – PETERSBURSKIEJ AKADEMII DUCHOWNEJ Z SANKT PETERSBURGA (ROSJA)
MĘSKI CHÓR „GAVRIIL MUSICESCU” Z KISZYNIOWA (MOŁDAWIA)
KAMERALNY CHÓR DNIEPROPIETROWSKIEJ FILHARMONII Z DNIEPROPIETROWSKA (UKRAINA)
Drugi dzień przesłuchań cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem publiczności.
Na scenę Filharmonii wychodzi kolejno, jeden za drugim, trzydziestu młodych mężczyzn, uczniów i studentów warszawskich szkół i uczelni. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to charakterystyczne, przyciągające wzrok, czerwone kamizelki. Jako pierwszy podczas festiwalowych przesłuchań prezentuje swoje umiejętności Chór Młodzieżowy Męski Towarzystwa Śpiewaczego „LIRA”. Kategoria: chóry amatorskie świeckie.
Koncert rozpoczęty!
Śpiewają katolicy. Repertuar ambitny – kolejno słychać anonimowe Jedinorodnyj synie, później kompozycje M. Berezowskiego, N. Czerepina i dwa utwory Romualda Twardowskiego.
Utwory ostatniego kompozytora wykonywane są podczas Festiwalu dość często i ich przedstawienie musi chyba wymagać od uczestników dość dużej odwagi – w końcu ich autor przewodniczy festiwalowemu jury i ocenia je osobiście.
Alleluja prof. Twardowskiego włączył do swego repertuaru także drugi z występujących chórów – Dziewczęcy chór „Ranica” z Mińska w Białorusi. Poza tym słychać W. Liryna, L. Diczko, S. Rachmaninowa i Ojcza nasz S. Moniuszki, ale – ciekawostka (!) – wykonywane w języku białoruskim. Na MFMC – Hajnówka dziewczęta występują po raz drugi, wcześniej śpiewały w roku 1998, jeszcze w Soborze p.w. Św. Trójcy.
Jako trzeci pojawia się Chór Daugavpilskiej Szkoły Muzycznej z Daugavpils. Kierujacy łotewskim zespołem Jewgienij Ustinskov, jest z nim związany od jedenastu lat. W Ukłon w stronę jury i publiczności, głęboki oddech i już sala rozbrzmiewa muzyką. Dłonie dyrygenta zamieniają się w czarodziejskie pałeczki – kreśli w powietrzu znaki zupełnie niezrozumiałe dla przeciętnego człowieka, a sprawiające, że z ust chórzystów płyną pieśni sławiące Niebiosa. Sława Otcu i Synu i Swiatomu Duchu… śpiewają wspólnym głosem młodzi ludzie, zaś nad całością wyraźnie góruje kobiecy głos.
Za chwilę na scenie pojawia się kolejny chór dający świadectwo ekumenicznemu charakterowi imprezy – katolicki Katedralny Chór „Carmen” z Białegostoku, na co dzień śpiewający przede wszystkim pieśni kościelne na cały rok liturgiczny oraz utwory świeckie, ludowe i patriotyczne. Część uczestników chóru zetknęła się z muzyką cerkiewną dopiero gdy Bożena Bojaryn – Przybyła, dyrygentka, zdecydowała się włączyć ją do repertuaru
Koncert białostockiego chóru kończy przesłuchania w kategorii chórów amatorskich świeckich. Po piętnastominutowej przerwie rozpoczynają się te z „wyższej półki” – chórów zawodowych kameralnych.
Pojawienie się na scenie Zespołu Kiedrowa z Paryża oznacza nagłą zmianę atmosfery. Mimo, ze wszystkie zespoły wykonują muzykę cerkiewną, ten sprawia, że publiczność może poczuć się niczym w cerkwi. Cztery długie czarne sutanny, cztery silne męskie głosy i siedem pieśni cerkiewnych, przez które zespół – jak podkreśla kierujący nim ks. Protodiakon Aleksander Kiedrow – ma dawać wszystkim świadectwo o prawosławiu.
Nie oznaczało to oczywiście końca środowych emocji. Od dziś jury rozpoczęło obrady, a chóry z niecierpliwością będą czekały na ich wyniki.
Święto muzyki i duszy rozpoczęło się! Wypełnioną po brzegi salę koncertową Opery i Filharmonii Podlaskiej tradycyjnie przywitało wykonanie Gaude Mater Polonia i Stichiry Ziemle russkaja.
– Cieszymy się, że właśnie tutaj – na Podlasiu, w Polsce – udało się stworzyć pierwszą i tej rangi imprezę skierowaną do wszystkich wykonawców i słuchaczy wrażliwych na piękno muzyki cerkiewnej – bez wzglądu na światopogląd, konfesję, narodowość i rasę – mówił Mikołaj Buszko, pomysłodawca i dyrektor MFMC – Cieszymy się, że przez te wszystkie lata imprezę udało się doprowadzić na wyżyny artystyczne i organizacyjne. Oczywiście nie byłoby to możliwe, gdyby nie praca wielu ludzi oddanych mu całym sercem, za co chcę im wszystkim przy okazji Jubileuszu najserdeczniej podziękować.
Koncert rozpoczął chór dyrygowany przez księdza Jerzego Szurbaka. Tak jak przed dwudziestu pięciu laty uświetniał parafialne I Dni Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce, tak teraz rozpoczął Jubileuszowy XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka w Białymstoku. Wówczas jednak ksiądz prowadził Zespół Muzyki Cerkiewnej działający przy Warszawskiej Operze Kameralnej, a podczas inauguracji wystąpił z Męskim Zespołem Muzyki Cerkiewnej. Poza tym jednak nic się nie zmieniło – dyrygent tryskał taką samą jak przed laty, niespożytą energią, a występ jego chóru dostarczył słuchaczom tylu samu przeżyć i wzruszeń.
Radosne Christos woskresie przewijało się również między wszystkimi utworami Kameralnego Chóru „Kijów”. Radosna paschalna atmosfera udzieliła się publiczności, która na każde pozdrowienie odpowiadała – także chóralnie – Woistino woskresie.
Dyrygowany przez znakomitego Mykołę Gobdycza „Kijów”, zaprezentował tego wieczoru, m.in, śpiew kijowski Woskresienije Twoje, Christie Spasie, staroukraińską monodię cerkiewną Kyrie elejson, Koncert chóralny nr 3 A Wedela, Śpiewy liturgiczne W. Sylwestrowa i Woskresienskij kanon M. Dileckiego.
BIURO ORGANIZACYJNE FESTIWALU:
ul. Tamary Sołoniewicz 2, 17-200 Hajnówka
tel./fax 0048 85 682 32 02, tel. 682 20 89
e-mail biuro@festiwal-hajnowka.pl Internet: www.festiwal-hajnowka.pl