- AKTUALNOŚCI
- Wszechnica Puszczańska
- Rozmowy z cyklu..
- Z cyklu .. Wszechnica Puszczańska.…
- 2023 Z cyklu .. Wszechnica Puszczańska.…
- 2023 Z cyklu rozmowy o … O powstaniu…
- 2022 Z cyklu : Pogranicze…
- 2020 Z cyklu: Jubilaci Michał Androsiuk…
- 2018 Z cyklu: rozmowy o …. Odzyskiwaniu…
- 2018 Z cyklu : Rozmowy o … Literaturze …
- 2018 Z cyklu: rozmowy o polityce …
- 2018 Z cyklu: Rozmowy o … O Sytuacji…
- 2018 Z cyklu: spotkanie z ….. JERZYM…
- 2018 Z cyklu: rozmowy o…. CZESŁAWIE…
- 2017 Z cyklu : Rozmowy o … spotkanie z…
- 2017 Z cyklu : Rozmowy o … Spotkanie z…
- 2016 Cykl Spotkań … Ludzie i media…
- 2016 Z cyklu : Rozmowy o … Tragedii 1946…
- 2015 Z cyklu : Rozmowy o… „Cudzie w…
- 2015 Z cyklu : Rozmowy o… Wilkach.…
- 2015 Z cyklu : Rozmowy o… „ I wojnie…
- 2015 Z cyklu : Rozmowy o…”Kultura…
- 2015 Z cyklu : Rozmowy o…”Kultura i…
- 2014 „Ludzie i media” – spotkanie z…
- 2014 Cykl rozmów: „Ludzie i media” —…
- 2014 Cykl rozmów: Ludzie i media —…
- 2014 Cykl rozmów: Ludzie i media —…
- 2014 Z cyklu rozmowy z:… wybitnymi…
- 2014 Z cyklu:.. Rozmowy o … sztuce…
- KONCERTY „PIEŚNI O PUSZCZY”
- PERETOCZE
- Nasza idea
- PERETOCZE 2022
- PERETOCZE 2021
- PERETOCZE 2020
- PERETOCZE 2019
- PERETOCZE 2018
- PERETOCZE 2017
- PERETOCZE 2016
- PERETOCZE 2015
- PERETOCZE 2014
- PERETOCZE 2013
- PERETOCZE 2012
- PERETOCZE 2011
- PERETOCZE 2010
- PERETOCZE 2009
- PERETOCZE 2008
- PERETOCZE 2007
- PERETOCZE 2006
- PERETOCZE 2005
- PERETOCZE 2004
- PERETOCZE 2003
- Białowieskie spotkania z Arią
- Inne projekty: ŁĄCZY NAS PUSZCZA I PIEŚŃ
- Inne projekty … Zakup wyposażenia …
- Kontakt
PERETOCZE 2006
IV BIAŁOWIESKIE INTEGRACJE ARTYSTYCZNE „PERETOCZE 2006”
Podobnie jak jeszcze niedawno otwarte wrota wiejskiej stodoły zapraszały w swe progi – czasami na potańcówkę, choć zdecydowanie częściej aby przyjąć płody ziemi podlaskiej, jej największe bogactwo – tak dzisiaj wszystkich przyjmują Białowieskie Integracje Artystyczne „Peretocze”. W tym roku organizowaliśmy je już po raz czwarty – tradycyjnie w ostatnich dniach lipca (29-30.07) i w białowieskim amfiteatrze. Po raz kolejny Białowieża rozbrzmiała śpiewami różnych narodów, a scena zatrzęsła się od skocznych tańców i przytupów. Na nutę cygańską i białoruską, ukraińską i żydowską, niemiecką i litewską, rosyjską i polską – kurpiowską zagrały nam zespoły z Polski i Białorusi: Zbuczanki, Przysieczanki, Rasnianaczka, Kapela Kurpiowska, Taneczny Zespół „Tandem”, Zespół Klezmerski „Shalom”, Kapela Litewska „Klumpe”, Art. Studio „Rada” i Ukraińska Grupa Folkowa „Horpyna”. Rodzynkiem wśród wszystkich artystów był Michał Skiepko – jeden z najwybitniejszych obecnie polskich śpiewaków, który wystąpił z repertuarem pieśni i arii inspirowanych folklorem.
IV Białowieskie Integracje Artystyczne „Peretocze 2006” zorganizowaliśmy przy współpracy z Białowieskim Parkiem Narodowym, Białowieskim Ośrodkiem Kultury i Oddziałem PTTK w Białowieży, przy wsparciu Patronów Medialnych – Telewizji Polskiej SA Oddział w Białymstoku, Polskiego Radia Białystok SA i „Gazety Współczesnej” oraz dzięki zaangażowaniu i dofinansowaniu jej przez firmy: „POLBUD”, „DOM-LUX” Michał Puc, Zakład Instalatorstwa Elektrycznego – Piotr Bołtromiuk, Firma Transportowa „Bojar” – Transport, Kompania piwowarska „Dojlidy” – Białystok, Kancelaria Notarialna Stefan Wasiluk i „Karmel” – Szymon Andrejuk. Wszystkim serdecznie dziękujemy!
„Peretocze 2006” odbyło się w ramach projektu „Polsko – Białoruskie Prezentacje Kultury Wielkiego Księstwa Litewskiego”, który był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBC 2004-2006 oraz ze środków budżetu państwa pod Patronatem Euroregionu „Puszcza Białowieska”.
ZAPRASZAMY ZA ROK!
ZBUCZANKI
Folklorystyczny zespół śpiewaczy „Zbuczanki”
to artystyczna reprezentacja wsi Zbucz leżącej na zachodniej granicy Puszczy
Białowieskiej i w pobliżu wczesnośredniowiecznego grodziska. Kobiety –
mieszkanki Zbucza śpiewają od zawsze, zaś w formie zorganizowanej od 1996
r., gdy zainspirowane i podbudowane przez dyrektora GOK Jerzego Jakimiuka
skrzyknęły się pod wodzą Katarzyny Tichoniuk. Mają za sobą już 10 lat
okraszonego licznymi sukcesami śpiewania. Przez znawców przedmiotu są
postrzegane jako jedne z najlepszych interpretatorek autentycznego folkloru
zachodniego terenu Puszczy Białowieskiej.
Od lat uczestniczą w wielu imprezach
artystycznych regionu. Są laureatem Przeglądów Piosenki Białoruskiej,
konkursów folklorystycznych i kolędniczych, dożynek i in.
PRZYSIECZANKI
„Przysieczanki”
–
zespół mniejszości niemieckiej – to kilka śpiewających pań, które
zadebiutowały w 1996 r. podczas Dożynek Gminnych w Opolu. Od tego czasu
grupa aktywnie uczestniczy w koncertach, przeglądach i innych
uroczystościach.
Repertuar „Przysieczanek”
stanowią przede wszystkim pieśni i piosenki śpiewane w gwarze śląskiej,
także w języku polskim, niemieckim oraz … ukraińskim. „Przysieczanki”
reprezentują mniejszość niemiecką w Przeglądach Zespołów Mniejszości
Niemieckiej w Walcach oraz wielu innych konkursach i festiwalach.
Grupa, powstała
dzięki staraniom ówczesnej Przewodniczącej Koła Gospodyń Wiejskich – Marii
Młodawskiej oraz muzyka – Waldemara Kołaczyka, wywodzi się z Przysieczy,
jednej z najpiękniejszych wsi Opolszczyzny.
Od
stycznia 2005 roku kierownikami zespołu są Agnieszka i Przemysław
Ślusarczykowie
KAPELA KURPIOWSKA
Korzenie
Kapeli Kurpiowskiej wyrastają z regionu puszczy zielonej. Powstały ponad
trzydzieści lat temu zespół ma dziś w swoim repertuarze pieśni i utwory
regionu kurpiowskiego (polki, oberki, okrąglaki, fafur, olender, stara baba,
powolniaki), przyśpiewki weselne i biesiadne z innych regionów Polski oraz
utwory taneczne. Koncertując z nimi w kraju i na świecie cieszy się dużą
popularnością.
W skład Kapeli
wchodzi jedna śpiewaczka i czterech muzykantów (klarnet, skrzypce, akordeon,
basetla maryna).
TANECZNY ZESPÓŁ „TANDEM”
ZESPÓŁ KLEZMERSKI „SHALOM”
Zespół
Klezmerski „Shalom”
jest jednym z
najbardziej znanych zespołów klezmerskich Białorusi. Od dziesięciu lat
raduje słuchaczy muzyką żydowską wykonywaną w językach: hebrajskim, jidysz,
rosyjskim, białoruskim i polskim. Jest to muzyka tradycyjna – zarówno
pieśni, jak i utwory instrumentalne na skrzypce, akordeon i klarnet oraz
popularna muzyka estradowa.
Zespół jest
laureatem II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Żydowskiej w Moskwie.
ZESPÓŁ STAROOBRZĘDOWCÓW „RIABINA”
„Riabina”
z Boru koło Augustowa powstała w 1988 roku. Obecnie jest jedynym zespołem
folklorystycznym staroobrzędowców w Polsce. W zbliżonym do nowogrodzko –
pskowskiego dialekcie j. rosyjskiego wykonuje przede wszystkim dawne pieśni
weselne, ballady i korowody, choć w jej repertuarze znajdują się także
pieśni rosyjskiego rodowodu. Zgodnie ze tradycją zespół nie używa
instrumentów muzycznych. Na swoim koncie ma liczne sukcesy na ogólnopolskich
festiwalach folklorystycznych. Obecnie zespół składa się z 6 śpiewaczek
urodzonych w podaugustowskich wsiach.
KAPELA LITEWSKA „KLUMPE”
Kapela ludowa „Klumpė”
powstała w 1966 r. przy
Domu Kultury Litewskiej w Puńsku.
Początkowo kapela
występowała przed własną publicznością, na Zlotach Litewskich Zespołów –
Sąskrydis, ale szybko zaczęła podbijać również serca publiczności
ogólnopolskiej oraz zagranicznej, goszcząc z licznymi koncertami m.in. w
Obwodzie Kaliningradzkim, na Białorusi, w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
W ciągu 38 lat
działalności z kapelą było związanych ponad 100 muzyków i śpiewaków,
wywodzących się z Puńska i okolic. Ostatnio do zespołu dołączyło nowe
pokolenie – młodzież ze szkoły muzycznej w Puńsku, dzięki czemu obecnie na
scenie występują obok siebie rodzice i ich dzieci. Kierownikiem Kapeli
Ludowej „Klumpė” jest Jonas Zakaravičius.
MICHAŁ SKIEPKO
Michał Skiepko
jest jednym z najwybitniejszych polskich śpiewaków. W latach
1963-71 należał do Centralnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, a
od 1971 śpiewał w najlepszych teatrach operowych kraju – początkowo w
warszawskiej Operze Kameralnej, później w Teatrze Wielkim w Lodzi i
Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Od 1987 r. koncertuje w
Niemczech, prezentując niezwykle bogaty i zróżnicowany repertuar. Michal
Skiepko występował m. in. w takich operach, jak Traviata i Rigoletto
GiuseppeVerdiego, Straszny dwór i Hrabina Stanisława Moniuszki, Król
Roger Karola Szymanowskiego, Polawiacze perel George’a Bizeta.
ART. STUDIO „RADA”
ART-Studio „Rada”
to młodzieżowy zespół kultywujący romskie tradycje śpiewu i tańca. Jego
występy są świetnym połączeniem wysokiego profesjonalizmu i zawadiackiego
optymizmu, które poruszają zarówno niedoświadczoną publiczność, jak i
znanych artystów. Kierownikiem artystycznym zespołu jest Igor Suworkin,
jeden z solistów ART – Studia „Rada”, uczestnik i laureat konkursów
krajowych i międzynarodowych.
UKRAIŃSKA GRUPA FOLKOWA
„HORPYNA”
Grupa „Horpyna”
zawdzięcza swą nazwę sienkiewiczowskiej wiedźmie z Czarciego Jaru.Zespół
powstał w 1999 roku w środowisku studenckim Olsztyna. Muzyka, jaką wykonuje
to ukraiński folk z elementami rocka i bluesa, okraszony własnymi
kompozycjami. Połączenie
typowych dla kultury ukraińskiej instrumentów jak akordeon, skrzypce z
pobudzającymi dynamikę perkusją, gitarami oraz sekcją dętą puzonem i trąbką
sprawia, że koncerty „Horpyny” przyciągają szeroką widownię i są
niepowtarzalnym widowiskiem, a sympatia dla ich muzyki stale rośnie.
Żywiołowość, dynamizm a zarazem zwiewność ich muzyki, nadają specyficzny
klimat wszystkim koncertom.
PROGRAM IV
BIAŁOWIESKICH INTEGRACJI ARTYSTYCZNYCH „PERETOCZE 2006”
Kulturę polską, białoruską, ukraińską,
litewską, żydowską, rosyjską, niemiecką i romską zaprezentują zespoły:
29.07.2006 (sobota)
Zbuczanki
Przysieczanki
Rasnianaczka
Kapela Kurpiowska
Taneczny Zespół „Tandem”
Zespół Klezmerski „Shalom”
30.07.2006 (niedziela)
Zespół Staroobrzędowców „Riabina”
Kapela Litewska „Klumpe”
Arie operowe – Michał Skiepko
„Cyganie idą” Art. Studio „Rada”
Ukraińska Grupa Folkowa „Horpyna”