pl ru en

flagi
Menu Festiwalu 2011
Powitanie
Program
Koncert Inauguracyjny
Jury
Chóry
Organizatorzy i sponsorzy
Patronaty
Wydarzenia towarzyszące
Przebieg Festiwalu
Laureaci
Informacje
Warunki uczestnictwa
Folder
2011
p
Skrótowa informacja o Festiwalu
Historia Festiwalu
Festiwal w Białymstoku
Gazeta Festiwalowa
Wydawnictwa MFMC
Kontakt
Patronaty
Listy gratulacyjne
Strona główna
czerlonka
Licznik
facebook

Organizacja Pożytku Publicznego Będziemy wdzięczni za 1% podatku Konto: Bank Pekao S.A. Oddział w Hajnówce
Nr 12 1240 5279 1111 0000 5719 9487

Płyta 2013
Więcej...

Organizator:
Fundacja "Muzyka Cerkiewna" w Hajnówce

Współpraca:
Opera i Filharmonia Podlaska
Stołeczna Estrada
Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku
Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Białymstoku

LOGO

XXX Jubileuszowy Międzynarodowy
Festiwal Muzyki Cerkiewnej
„Hajnówka 2011”
24-29.05.2011 r.
Białystok


BOGORODICE DIEWO RADUJSIA

Mam przyjemność przedstawić Państwu niezwykłe nagranie. Jest to nagranie z Koncertu Galowego wieńczącego XXX Jubileuszową edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej - „Hajnówka 2011" w Białymstoku. W festiwalowym konkursie w kategoriach chórów: parafialnych, amatorskich świeckich, dziecięcych, uczelni muzycznych i profesjonalnych, uczestniczyły w tym roku w większości dotychczasowi laureaci, a na płycie swoje utwory prezentują zwycięzcy tego konkursu - konkursów. Pośród wielu laureatów uczestniczył również chór „spinający" 30 lat imprezy. Mowa o Zespole Muzyki Cerkiewnej z Warszawy, który pod dyr. Ks. Jerzego Szurbaka, tak jak w czasie I Dni Muzyki Cerkiewnej -„Hajnówka 1982", również po 30 latach uświetnił Koncert Galowy. Festiwal przez cały okres swojego istnienia odbywał się w okresie paschalnym, dlatego też zaraz po tradycyjnym - otwierającym dotychczasowe Festiwale i Koncerty Galowe hymnie „Gaude Mater Polonia" Zespół „Szurbaka" (bo tak jest popularnie nazywany) wykonał w językach greckim, łacińskim i słowiańskim modlitwę sławiącą zmartwychwstanie Chrystusa. Obchodzący w tym roku jubileusz 40 lecia Zespół, w czasie koncertu wykonał kilka innych utworów ale z powodów czasowych na płycie prezentujemy tylko jeden, znakomicie wykonaną modlitwę z muzyką A. Archangielskiego będącą symbolem i istotą muzyki cerkiewnej — „Głasom moim ko Gospodu wozwach" (Głosem moim wzywam cię do Pana).

Zawartość płyty z możliwością przesłuchania.


Honorowy Patronat
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Bronisława Komorowskiego

logo prezydenckie

Honorowy Patronat
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patronat Artystyczny Krzysztofa Pendereckiego

Patronat lokalny – Prezydent Miasta Białegostoku

Patronat Medialny – Polskie Radio SA w Warszawie

Patronat Medialny – Telewizja Polska SA w Warszawie


KONCERT GALOWY

zdjecie

Koncerty Galowe Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” od zawsze cieszą się dużym prestiżem. Przede wszystkim dlatego, że jakość, lekkość i radość wykonań nie ma sobie wówczas równych. Nie inaczej było tym razem. Sala koncertowa Opery i Filharmonii Podlaskiej zgromadziła komplet publiczności, a wykonawcy zaskakiwali poziomem i cieszyli wytrawne ucho publiczności, która zawsze jest z Festiwalem.


GALA WRĘCZENIA NAGRÓD

zdjecie

XXX Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzki Cerkiewnej Hajnówka 2011 przeszedł do historii. Moment, w którym scenę koncertu galowego opuszczają chóry – laureci od zawsze powoduje niedosyt. To prawdopodobnie bardzo dobrze, bo już za rok z tym większą chęcią udamy się na kolejną edycję.


PROTOKÓŁ
Posiedzenia Jury XXX Jubileuszowego
Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – „Hajnówka 2011”
odbywającego się w dniach 24 – 29.05.2011r. w Białymstoku


Przesłuchań dzień CZWARTY (28.05.2011)

zdjecie

- Wielu kompozytorów pisze dla naszego chóru - z dumą podkreślał ten fakt Władimir Nikolenko, dyrygent chóru „Tawriczeskij Błagowiest” z Symferopola, - ale wykonywanie utworu w obecności autora to duża odpowiedzialność. Śpiewaliśmy dziś Twardowskiego, który jest po prostu genialny.


Przesłuchań dzień TRZECI (27.05.2011)

zdjecie

Już pierwszy chór tego dnia zebrał olbrzymie owacje ze strony publiczności, a praktycznie z każdym kolejnym wykonawcą rosły oczekiwania i jak się okazuje, również nagrody, bo w finale publiczność nie miała ochoty wypuścić z dostojnej Auli Magna Pałacu Branickich ostatniego wykonawcy.


Przesłuchań dzień DRUGI (26.05.2011)

zdjecie

- Trzy dni i trzy noce mnisi bronili Kijewsko-Pieczerskiej Ławry przed najazdem turecko-tatarskim. Modlili się do Matki Boskiej, która pomogła im zawracając strzały najeźdźcy - historię, która stała się inspiracją do napisania utworu „Oj zijszła zorja”opowiadał z przejęciem po zakończeniu przesłuchań ks. Jerzy Szurbak, który jako członek jury zgodził się opatrzyć komentarzem dziesiejsze prezentacje chórów. Wspomniany utwór wykonał na zakończenie ostatni chór – Ukraiński Męski Chór „Żurawli” zamykając dzień przesłuchań, ale zacznijmy od początku.


Przesłuchań dzień PIERWSZY (25.05.2011r.)

zdjecie

„Kiedyś za grosze można było polecieć do Erewania” – komentował jeden ze słuchaczy pierwszą część przesłuchań konkursowych Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2011”, którą otworzył chór z odległej Armenii.

Żeński chór “Sachmos” z Dżerweża odważnie rozpoczął swoją prezentację witając zebraną w Auli Magna Pałacu Branickich publiczność słowami pieśni „Chrystos Woskres”. Tak rozpoczął się pierwszy dzień przesłuchań konkursowych jubileuszowego, XXX Festiwalu.


KONCERT INAUGURACYJNY

Opera i Filharmonia Podlaska jak co roku przyjaźnie powitała wierną festiwalową publiczność, równie gorąco zrobił to prowadzący galę otwarcia jubileuszowej edycji Festiwalu, Marcin Tomkiel, oraz jego twórca i dyrektor, Mikołaj Buszko.

Zanim jednak padły powitalne słowa sceną zawładnęły dwa ważne dla Festiwalu chóry. Dobre tradycje warto pielęgnować, dlatego też publiczność z powagą wysłuchała hymn „Gaude Mater Polonia” oraz stichirę „Ziemle russkaja”, tworzące od wielu lat filar repertuarowy i duchowy tego unikatowego przedsięwzięcia.


WARUNKI WSTĘPU :

• Koncert Inauguracyjny - 24.05. (Opera i F. Podlaska): bezpłatne karty wstępu do nabycia w kasach Opery i Filharmonii Podlaskiej

• Przesłuchania konkursowe – 25 – 28.05. (Pałac Branickich): wstęp wolny

• Koncert Galowy – 29.05. (Opera i F. Podlaska): karty wstępu do nabycia w kasach Opery i Filharmonii Podlaskiej




Jubileusz 40 - lecia Zespołu Muzyki Cerkiewnej ks. Jerzego Szurbaka
GRATULUJEMY!

Zespół - Jubilat jako gość specjalny wystąpi w Koncercie Galowym tegorocznego Festiwalu

Więcej

Serdecznie zapraszamy na zbliżającą się XXX Jubileuszową edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – „Hajnówka 2011” w Białymstoku. Festiwal organizowany pod tradycyjnymi i potwierdzonymi Honorowymi Patronatami Prezydenta RP i Ministra Kultury RP oraz Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego, odbędzie się w dniach 24-29 maja 2011 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej i w Pałacu Branickich w Białymstoku.

Więcej




Organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – „Hajnówka” jest Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce.

Festiwal organizujemy w cyklu corocznym od 1982 r. Wzięło w nim dotychczas udział 647 chórów z 35 krajów Europy, Azji, Ameryki Płn. i Afryki - Armenii, Belgii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Cypru, Czech, Egiptu, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Gruzji, Indii, Iranu, Izraela, Serbii i Czarnogóry, Kazachstanu, Kenii, Korei, Litwy, Łotwy, Macedonii, Mołdawii, Niemiec, Polski, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainy, USA, Węgier i Włoch.

Celem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” jest prezentacja wysokich wartości artystycznych i duchowych muzyki cerkiewnej. Formuła Festiwalu stwarzająca okazję do dyskusji, spotkań, wymiany doświadczeń i nawiązania przyjaźni między uczestnikami z różnych środowisk - wzbogaca jego charakter o cele estetyczne i wychowawcze.

Festiwal odbywa się pod Patronatem: Prezydenta RP i Ministra Kultury RP, a od 2003 r. również pod Patronatem Artystycznym prof. Krzysztofa Pendereckiego.

W jury dotychczasowych edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej zasiadali między innymi: prof. R. Twardowski, prof. W. Bielecka, M. Erigina, prof. Cz. Freund, prof. K. Górski, prof. R. Grucza, prof. S. Krukowski, prof. E. Kulikowski, ks. dr M. Lenczewski, prof. J. Łukaszewski, prof. B. Sawicka, ks. J. Szurbak, J. Zawisza (Polska), dr D. Oikonomou, G. Picardo (Anglia), prof. L. Jefimowa, prof. W. Rowdo, O. Janum (Białoruś), prof. D. Dymitrow, ks. Aleksander Łaszkow, W. Nikołow (Bułgaria), prof. P. Gylis (Litwa), prof. N. Ossorguin (Francja), A. Brandaws (Łotwa), prof. W. Bołdurat, prof. T. Zgurianu (Mołdawia), prof. A. Kożewnikow, o. Nikifor, prof. I. Rajewski, prof. B. Tewlin, prof. B. Sieliwanow, prof. W. Minin (Rosja), dr A. Derevjanikowa (Słowacja), P. Vitovec (Szwajcaria), I. Cyklińskij, prof. Ł. Diczko, M. Gobdycz, Arcybiskup Ionafan (Ukraina) oraz inni znawcy chóralistyki i muzyki cerkiewnej.

Wśród wielu laureatów Festiwalu można wymienić:

1. w kategorii chórów amatorskich:

- parafialnych :

Chóry: „Saghmos” z Erewania (Armenia), Lachowicz Parafii p.w. Ikony Matki Bożej „Pocieszycielki Wszystkich Strapionych” z Mińska, Mińskiego Seminarium Duchownego z Żyrowic (Białoruś), Cerkwi Św. Pietki z Płowdiw (Bułgaria), Monasteru z Kykkos (Cypr), Metropolitalny z Rygi (Łotwa), Koptyjski z Gizy (Egipt), Tallina (Estonia), Oulu, Tampere (Finlandia), Soboru Św. Pantelejmona z Tbilisi (Gruzja), „Zumoro” Prawosławnego Seminarium z Kottayam-Kerala (Indie), „Mokranjac” z Belgradu (Jugosławia), „Św. Zlata Magleńska” i „Św. Kliment Ohridski” ze Skopje (Macedonia), Monasteru „Św. Teodora” z Kiszyniowa (Mołdowa), Bułgarskiej Cerkwi Prawosławnej z Berlina (Niemcy) Duchowieństwa Diecezji Białostocko-Gdańskiej i Katedralny „Carmen” z Białegostoku, Prawosławnego Studium Psalmistów z Hajnówki, Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej z Warszawy, Białowieży, Fast, Narewki, Lublina, Sanoka, Wrocławia i Zabłudowa (Polska), Prawosławnej Akademii Duchownej z Sankt Petersburga, Szkoły Śpiewu Cerkiewnego Krutickiego Patriarszego Podworja, Nowospasskiego Monasteru z Moskwy, Staroobrzędowców z Niżnego Nowgorodu, Żeński z Nowgorodu Kondopogi, Swibłowa (Rosja), Wydziału Teologii Prawosławnej Uniwersytetu z Iasi (Rumunia), Jarabiny, Wydziału Teologii Prawosławnej Uniwersytetu z Preszowa (Słowacja), Sztokholmu (Szwecja), Bracki Chór Kijewo – Pieczerskiej Ławry, Światopokrowskiego Monasteru z Charkowa, „O czudiesie” Cerkwi Św. Mikołaja z Kijowa, Moszny, Dzięcięcy Chór Katedralny z Winnicy, Zołotonoszy (Ukraina),

- świeckich:

Chóry: „Raduga” z Baranowicz, Młodzieżowy „Dietstwo” z Borysowa, Domu Kultury Kolejarzy z Brześcia, Akademicki z Homla, „Ranica” i „Cantus Juwentae”, „Salutaris” z Mińska, Akademicki „Mozaika” z Mohylewa (Białoruś), Kameralny z Nowopołocka, Dziecięcy „Cantare” z Orszy , „Molitva” z Roosdaal (Belgia), , Pałacu Kultury Związków Zawodowych, Chłopięcy „Dariali” z Tbilisi (Gruzja), Żeński „Na’ama” z Givat Ada (Izrael), Młodzieżowy Kameralny „Accolada” z Rygi, Szkoły Muzycznej z Daugapils (Łotwa), Żeński Studio „Rustiko” ze Skopje (Macedonia), „Gloria” Republikańskiego Kolegium Muzycznego im St. Niagi i „Lira” Państwowego Uniwersytetu Mołdowy z Kiszyniowa (Mołdowa), Akademickie: Uniwersytetu, Politechniki i Akademii Medycznej z Białegostoku, Bydgoski Kameralny, Politechniki Częstochowskiej; „Kameralny” Uniwersytetu, Politechniki, Akademii Medycznej - z Gdańska, Politechniki Śląskiej z Gliwic, „Psalmodia” Papieskiej Akademii Teologicznej z Krakowa, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, „Bel Canto” z Olsztyna, „Capella Musicae Antiqua Orientalis” z Poznania, Kameralny im. Z. Kurowskiej ze Słupska, Międzyuczelniany Akademicki, Uniwersytetu Warszawskiego z Warszawy; „Cansonanza”, „Cantilena”, „Gaudium”, Górniczy Politechniki, Kameralny Akademii Medycznej - z Wrocławia (Polska), Akademicki Państwowego Uniwersytetu z Omska (Rosja), „Collegium Musicum” Państwowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych z Belgradu (Serbia i Czarnogóra), „Capella Russian Male Chorus” z Nowego Yorku, „Romeiko” z Filadelfii (USA), „Widrodżennia” z Kriwoho Rihu, „Orfeusz” i Wykładowców Państwowego Liceum Muzycznego ze Lwowa, „Szkolnyje Gody” z Symferopola, Politechniki z Kijowa (Ukraina),

- dziecięcych:

Chóry: Radia i TV Litwy z Wilna (Litwa), Państwowego Konserwatorium z Rostowa (Rosja), „Wohnyk” Pałacu Dzieci i Młodzieży z Kijowa (Ukraina),

2. W kategorii chórów uczelni muzycznych:

Chóry: „Renaissance” Akademia Muzyki z Kiszyniowa (Mołdowa), „Elegia” z Mińska (Białoruś), Chór Studentów Sankt-Petersburskiego Konserwatorium im. N.Rimskiego-Korsakowa, Żeński Chór Państwowego Koledżu Muzycznego im. N.A. Rimskiego-Korsakowa z Sankt-Petersburga (Rosja), „Collegium Musicum” Uniwersytetu Sztuki z Belgradu (Serbia), „Schola Cantorum Budapestiensis” z Budapesztu (Węgry),

3. W kategorii chórów zawodowych:

Chóry: im. Ter-Oganisjana z Erewania (Armenia), Kameralny z Grodna, Filharmonii z Homla, Państwowy Radia i TV Białorusi, Państwowy im. G. Szyrmy, Akademii Muzycznej, Prawosławnego Bractwa im. Arcystratega Michała, „Radziwiłły”, „Cantemus” z Mińska (Białoruś), „Iwan Spasow” i „Filipopolis” z Płowdiw, Kameralny „Aliłuja”, „Joan Kukuzeł-Angiełogłasniat” - z Sofii (Bułgaria), „Męski Narodowy Estonii” z Tallina (Estonia), „Kiedrowa” z Paryża (Francja), „Orowela” z Tbilisi (Gruzja), Kameralny Narodowego Teatru Opery i Baletu z Astany (Kazachstan), „Aukuras” z Kłajpedy, „Brevis”, „Vilnius” i Muzyki Cerkiewnej z Wilna (Litwa), Muzyki Cerkiewnej z Rygi (Łotwa), Mieszany Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych, Kameralny Filharmonii Narodowej Republiki Mołdawii, Metropolii Prawosławnej „Credo”, Chór Radia i Telewizji „Mołdowa”, „Gavriil Musicescu” z Kiszyniowa (Mołdowa), Polskiego Radia i TV z Krakowa, Zespół Muzyki Cerkiewnej Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Muzyki Cerkiewnej ks. J. Szurbaka z Warszawy (Polska), „Drewnierusskij raspiew”, „Kameralny Miasta Kaługi”, Kameralny Konserwatorium Moskiewskiego im. P. Czajkowskiego, Państwowy Akademicki Rosyjski im. „Świesznikowa”, Państwowy Moskiewski Kożewnikowa, Państwowa Akademicka Kapełła Chóralna Rosji im. A. Jurłowa i „Wiwat” - z Moskwy, „Niżnij Nowgorod” „Uralski Państwowy Kameralny” z Permu, „Swietilen” Staroczerkaskiego Monasteru z Rostowa Państwowa Kapella im. M. Glinki z Sankt-Petersburga, „Saratowski Teatr Muzyki Chóralnej” z Saratowa, „Kameralny im. S. Rachmaninowa” z Tambowa, „Kapela Chóralna Państwowego Uniwersytetu” z Tomska (Rosja), „Corala Patriarhei Romana” z Bukaresztu (Rumunia), Filharmonii z Dniepropietrowska, „Legenda” z Drohobycza, Kameralny „Kijów”, Kameralny „Kredo”, , „Krieszczatik”, Kijowska Męska Kapela Chóralna im. L. Rewuckiego z Kijowa, Kapella Chóralna „Oreja” z Żytomierza, „Oranta” z Łucka, „Tawriczeskij Błagowiest” z Symferopola (Ukraina), „Św. Efraim” z Budapesztu (Węgry).

mapa



Biuro organizacyjne
Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”
ul. T. Sołoniewicz 2, 17 – 200 Hajnówka

Tel./ fax (085) 682-20-89, 682-32-02
e-mail: biuro@festiwal-hajnowka.pl
Internet: www.festiwal-hajnowka.pl