pl ru en

flagi
Menu Festiwalu 2011
Powitanie
Program
Koncert Inauguracyjny
Jury
Chóry
Organizatorzy i sponsorzy
Patronaty
Wydarzenia towarzyszące
Przebieg Festiwalu
Laureaci
Informacje
Warunki uczestnictwa
Folder
2011
p
Skrótowa informacja o Festiwalu
Historia Festiwalu
Festiwal w Białymstoku
Gazeta Festiwalowa
Wydawnictwa MFMC
Kontakt
Patronaty
Listy gratulacyjne
Strona główna
czerlonka
Licznik
facebook

Organizacja Pożytku Publicznego Będziemy wdzięczni za 1% podatku Konto: Bank Pekao S.A. Oddział w Hajnówce
Nr 12 1240 5279 1111 0000 5719 9487

Płyta 2013
Więcej...

KONCERT GALOWY

XXX Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2011”

Koncerty Galowe Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” od zawsze cieszą się dużym prestiżem. Przede wszystkim dlatego, że jakość, lekkość i radość wykonań nie ma sobie wówczas równych. Nie inaczej było tym razem. Sala koncertowa Opery i Filharmonii Podlaskiej zgromadziła komplet publiczności, a wykonawcy zaskakiwali poziomem i cieszyli wytrawne ucho publiczności, która zawsze jest z Festiwalem.

zdjecie
zdjecie
zdjecie
zdjecie

Koncert Galowy XXX Jubileuszowego MFMC „Hajnówka 2011” zainaugurowały cztery chóry: Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy pod dyrekcją ks. Jerzego Szurbaka, jednocześnie członka jury festiwalowego, który wykonał hymn „Gaude Mater”, Chór Rosyjskiej Akademii Muzyki im. Gniesinych z Moskwy z dyrygentem Dmitrijem Onieginem, który wykonał Stichirę „Ziemle Russkaja” – oba te utwory tradycyjnie symbolizują jedność kultur Wschodu i Zachodu, które są największą wartością tego Festiwalu, na scenie stanął również Cerkiewny Chór „Sachmos” z Dżerweża w Armenii, który wykonał pod kierownictwem swej dyrygentki Lilit Sargsyan Anonim „Christos Woskries” oraz Dziecięcy Chór Państwowej Filharmonii im. Rachmaninowa z Rostowa n. Donem, który dyrygent Siergiej Tarakanow poprowadził w utworze A. Kastalskiego „Christos Woskresie”. Tym samym tradycji stało się zadość. Wszystkie pokolenia na jednej scenie, które łączą w śpiewie najlepsze tradycje Festiwalu, jednocześnie oddając hołd modlitewnemu charakterowi muzyki cerkiewnej.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Koncert Galowy poprowadził Marcin Tomkiel, dziennikarz Polskiego Radia Białystok wspólnie z Dyrektorem Festiwalu Mikołajem Buszko. Obaj z serdecznością powitali zebranych gości, wśród których znaleźli się m.in. Jego Ekscelencja Arcybiskup Edward Ozorowski, Metropolita Białostocki, Jarosław Małecki, przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Katarzyna Ancipiuk, reprezentująca Urząd Wojewódzki, Jan Kwasowski z Urzędu Marszałkowskiego, Anatol Wap, dyrektor Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego, Kzimierz Dudziński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, Władysław Prochowicz, Prezes Polskiego Radia Białystok, Jerzy Nikitorowicz, Rektor Uniwersytetu w Białymstoku.

zdjecie

Symboliczny dla jubileuszowej, XXX-tej gali zamknięcia Festiwalu był koncert otwierający uroczystość prezentacji laureatów. Przed kilkusetosobową publicznością na scenie stanął wielki przyjaciel Festiwalu, ks. Jerzy Szurbak w towarzystwie swego Zespołu Muzyki Cerkiewnej. Trzydzieści edycji temu ten właśnie chór swoim występem uświetniał pierwsze wówczas Dni Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce, co ważne, w tym roku obchodzi też swoje 40-lecie. „Christos Anesti” ten koncert rozpoczęło, śpiewacy zakończyli go radosnym „Christos Woskriesie” A. Kastalskiego.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Oprócz tego usłyszeliśmy jeszcze „Głasom moim ko Gospodu wozwach” A. Archangielskiego, „Molitwu Kunaka” S. Żarowa z solo Mateusza Zajdla (tenor) oraz Apostoła Strumskiego „Swiatyj Boże”, które zakończył solista Tadeusz Szyluk (baryton). W podziękowaniu za wspólne lata spędzone na Festiwalu oraz za trud wkładany co roku przez jego organizatorów ks. Szurbak zaintonował gromkie „Sto lat”, które wykonał jego Zespół.

zdjecie
zdjecie

Jako pierwszy laureat jubileuszowej edycji Festiwalu pojawił się na scenie Chór Politechniki Wrocławskiej pod dyrekcją Małgorzaty Sapiechy-Muzioł w utworze A. Pärta „Bogorodice Diewo”

zdjecie
zdjecie
Kolejnym wykonawcą koncertu był Chór Mieszany Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych z Kiszyniowa (Mołdawia) pod dyrekcją Ilony Stepan prezentując Credo – „Wieruju” autorstwa Piotra Czajkowskiego.

zdjecie
zdjecie

W języku szwedzkim usłyszeliśmy kompozycję A. Archangielskiego „Panie teraz niech Twój sługa”, a wykonał go chór parafialny „Sofia” Kościoła p.w. Św. Sofii w Sztokholmie.

zdjecie
zdjecie

Doskonale podczas tego Festiwalu zaprezentowały się chóry żeńskie, dlatego w Koncercie Galowym usłyszeliśmy Żeński Chór Kameralny „Elegia” z Mińska (Białoruś) pod dyrekcją Jeleny Isajkinej w utworze „Alliłuja” (Wialikaje Biełaruskaje).

zdjecie
Chwilę później Michaiła Berezowskiego „Gospodi wozwach k Tiebie” s solistą Georgijem Barbanoi wykonał kolejny laureat, Chór Parafii Św. Męczennika Dymitra z Kiszyniowa (Mołdawia). Chórem dyrygowała Diana Draguta.

zdjecie
zdjecie

Najlepszy chór w kategorii uczelni muzycznych Chór Rosyjskiej Akademii Muzyki im. Gniesinych z Moskwy z dyrygentem Dmitrijem Onieginem na czele wykonał utwór niezwykły, bo „Płaczu i rydaju” Józefa Kozłowskiego, znakomitego kompozytora, polskiego emigranta na dworze carskim, którego twórczość podczas tego Festiwalu zabrzmiała po raz pierwszy, ale z pewnością nie po raz ostatni.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Nie zabrakło podczas tej gali utworów przewodniczącego jury Romualda Twardowskiego. „Tawriczeskij Błagowiest” – Kameralny Chór Państwowej Krymskiej Filharmonii z Symferopola, który prowadzi Wladimir Nikolenko, wykonał „Chwali dusze moja Gospoda”.

zdjecie
zdjecie

Pierwszą część Koncertu Galowego zakończył chór z dalekiego Jarosławla w Rosji – Kapela Chóralna „Jarosławija” działająca przy tamtejszej filharmonii zaśpiewała „Błogosłowien jesi Gospodi” Sergiusza Rachmaninowa.

zdjecie
zdjecie

Drugą część koncertu w bardzo nastrojowej atmosferze rozpoczął Żeński Chór „Lira” Państwowego Uniwersytetu Mołdawii z Kiszyniowa. Jak zwykle z towarzyszeniem oczyszczającego ognia chórzystki zaśpiewały „Pokłonienije Christu”, anonim z XIV wieku. Chór poprowadziła Swietłana Wiesiełkowskaja.

zdjecie

Zanim „Lira” opuściła scenę pojawił się na niej Męski Zespół „Nekressi” z Lagodekhi w Gruzji. Pod dyrekcją Giorgi Bezaraszwili wykonał kompozycję „Ty jest Łoza” z I poł. XII w. autorstwa D. Bagrationi. Widownię nie tylko cieszyły wspaniałe gruzińskie harmonie, ale również koloryt kulturowy tej części koncertu.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Oba chóry chwilę później ustąpiły miejsca jednemu z dwóch najlepszych chórów parafialnych. Pod nieobecność Chóru Soboru p.w. Aleksandra Newskiego z Paryża zaprezentował się Chór Katedry p.w. Św. Mikołaja z Sortowały w Rosji. Chór z odległej Karelii zaśpiewał „Tiebie, Boga chwalim” D. Bortniańskiego, a dyrygował o. Antoni Radin.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Publiczność bardzo ciepło przyjmowała kolejnych wykonawców, zwłaszcza chóry dziecięce. Jako kolejny zaprezentował się Dziecięcy Chór Litewskiego Radia i Telewizji z Wilna (Litwa) pod dyrekcją Reginy Maleckaite.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

„Bogorodice Diewo Radujsia” W. Dowgana usłyszeliśmy następnie w wykonaniu studentów z Kijowa. Rusłan Bondar poprowadził Chór Politechniki w Kijowie.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Bezkonkurencyjny wśród dziecięcych chórów okazał się Chór „Lira” z białoruskiego Mińska. Roześmiana Jelena Łacapniewa ze swoimi podopiecznymi wykonała dwa utwory: „Utoli moja pieczali” białoruskiej kompozytorki Iriny Denisowej i „Dostojno jest” A. Kisielowa.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Kapela Chóralna „Moldova” Radia i Telewizji Mołdawii z Kiszyniowa zaprezentowała krótki program, który składał się z kolęd: transylwańskiej i bessarabskiej oraz utworu „Błażen muż”, w którym partię solową zaśpiewał Walerij Kożokaru. Chórem dyrygował Walentin Budilewski.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Do finału niedzielnego wieczoru przybliżał nas również „medialny” chór – Alademicki Chór Radia i Telewizji Białorusi pod dyrekcją Pawła Szepielewa, którego występ publiczność nagrodziła wielikimi brawami. W jego wykonaniu usłyszeliśmy „Priiditie wospoim ludije” Dymitra Bortniańskiego oraz „S nami Boh” W. Zinowiewa.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Niekwestionowanymi gwiazdami wieczoru byli jednak laureaci XXX Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2011” w kategorii chórów zawodowych. Chór Kameralny Filharmonii w Astanie (Kazachstan) najpierw porwał publiczność kompozycją S. Rachmaninowa „Pantielej Celitiel”, by następnie zachwycić wykonaniem „Angieł wopijasze” M. Musorgskiego.

zdjecie

Laureaci szybko ze sceny nie schodzą, więc Kazachowie z przyjemnością wykonali jeszcze pieśń ludową „Karatorhaj” („Wróbelek”), czym zjednali sobie wszystkich bez wątpienia słuchaczy.

zdjecie
zdjecie

Każda opowieść ma swój finał, dotyczy to również naszego Festiwalu. Na szczęście zawsze jest to swoisty happy end, który jest zapowiedzią przyszłorocznych wydarzeń. Na pożegnanie najlepsze chóry zawodowe tej edycji oraz barwni Gruzini zaśpiewali wszystkim „Sto lat” w swoich językach. Kropkę nad „i” postawili rzecz jasna chórzyści z Astany wykonując „Mnohaja leta” do muzyki kazachskiego kompozytora Anatolija Mołodowa.

zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie

Autorzy zdjęć:
Michał Kość - zdjęcia: 1, 4-29
Radek Dąbrowski - zdjęcia 3, 30-61