pl ru en

flagi
Menu Festiwalu 2011
Powitanie
Program
Koncert Inauguracyjny
Jury
Chóry
Organizatorzy i sponsorzy
Patronaty
Wydarzenia towarzyszące
Przebieg Festiwalu
Laureaci
Informacje
Warunki uczestnictwa
Folder
2011
p
Skrótowa informacja o Festiwalu
Historia Festiwalu
Festiwal w Białymstoku
Gazeta Festiwalowa
Wydawnictwa MFMC
Kontakt
Patronaty
Listy gratulacyjne
Strona główna
czerlonka
Licznik
facebook

Organizacja Pożytku Publicznego Będziemy wdzięczni za 1% podatku Konto: Bank Pekao S.A. Oddział w Hajnówce
Nr 12 1240 5279 1111 0000 5719 9487

Płyta 2013
Więcej...

GALA WRĘCZENIA NAGRÓD

XXX Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2011

XXX Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2011 przeszedł do historii. Moment, w którym scenę koncertu galowego opuszczają chóry – laureci od zawsze powoduje niedosyt. To prawdopodobnie bardzo dobrze, bo już za rok z tym większą chęcią udamy się na kolejną edycję.

Tegoroczny jubileusz być może nie był najbardziej spektakularny z dotychczasowych, jednak niósł ze sobą to najważniejsze przesłanie, że muzyka cerkiewna, bez względu na miejsce i styl wykonywania, jednoczy ludzi. „Festiwal śpiewającej duszy” po raz kolejny pokazał, że jest znakomitą marką promującą Białystok i cały region w świecie, co podkreślały uczestniczące w tej edycji chóry. Niezwykłe w tym roku było również spotkanie w kategorii chórów zawodowych niemal samych zespołów składających się w większości z młodych ludzi. To dodawało skrzydeł organizatorom i jurorom, dla których tak ważne jest popularyzowanie muzyki cerkiewnej wśród najmłodszych pokoleń.

29 maja 2011 o godz. 14.30 w Sali koncertowej spotkały się setki chórzystów, by wysłuchać tegorocznego werdyktu jury. Na początku cała sala pod dyrekcją Małgorzaty Sapiechy-Muzioł, dyrygentki Chóru Politechniki Wrocławskiej, wykonała tradycyjne „Gaude Mater Polonia”, a Dmitrij Oniegin ze swoimi studentami z Akademii Muzyki im. Gniesinych w Moskwie poprowadzili wykonanie Stichiry „Ziemle Russkaja”.

zdjecie
zdjecie

Ten żywioł chórzystów w połączeniu z tradycją, powagą momentu i oczekiwaną radością naprawdę był poruszający. Chwilę później na scenie pojawił się dyrektor Festiwalu, Mikołaj Buszko oraz przewodniczący jury, prof. Romuald Twardowski. Z dozą poczucia humoru przedstawili wyniki jubileuszowych zmagań.

zdjecie

W kategorii chórów parafianlnych jury przyznało ex aequo trzy III miejsca. Pierwszy po odbiór dyplomu na scenie pojawił się Giorgi Bezaraszwili, dyrygent Męskiego Zespołu „Nekressi” z Lagodekhi (Gruzja)

zdjecie

Zdobywcą kolejnego III miejsca w tej kategorii został Cerkiewny Chór „Sachmos” z Dżerweża (Armenia) pod dyrekcją Lilit Sargsyan

zdjecie

III miejsce w kategorii chórów parafialnych zdobył także Chór „Sofia” Kościoła p.w. Św. Sofii ze Sztokholmu (Szwecja) pod dyrekcją Arne Johanssona.

zdjecie

II miejsce jury zdecydowało się przyznać Chórowi Parafii p.w. Wielkiego Męczennika Dymitra z Kiszyniowa (Mołdawia) pod dyrekcją Diany Draguty.

zdjecie

W tej kategorii konkurencja w tym roku nie ustępowała pod względem emocji zmaganiom chórów zawodowych, dlatego w rezultacie przyznano dwa I miejsca ex aequo. Ich laureatami zostali:

Chór Katedry p.w. Św. Mikołaja z Sortowały (Rosja) pod dyrekcją o. Antonija Radina

zdjecie

oraz Chór Soboru p.w. Św. Aleksandra Newskiego z Paryża (Francja) pod dyrekcją protodiakona Aleksandra Kiedrowa, który niestety nie mógł wziąć udziału w koncercie galowym.

zdjecie

Następnie odczytano laureatów w kategorii chórów amatorskich świeckich, w której dwa III miejsca ex aequo przyznano Akademickiemu Chórowi „Bel Canto” Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP z Olsztyna pod dyrekcją Jana Połowianiuka,

zdjecie

a także Ukraińskiemu Chórowi Męskiemu „Żurawli” z Warszawy pod dyrekcją Jarosława Wujcika, który był laureatem Festiwalu w 1984 roku, o czym wspomniał dyrektor Buszko. Nagrodę odbierał przedstawiciel Zespołu.

zdjecie

II miejsce jury przyznało Żeńskiemu Chórowi Kameralnemu „Elegia” z Mińska (Białoruś) pod dyrekcją Jeleny Isajkinej

zdjecie

Laureatem I miejsca w kategorii chórów amatorskich świeckich został chór, którego występ zapmiętać możemy tylko z przesłuchań konkursowych, ponieważ nie mógł pozostać do końca Festiwalu. Jury najwyżej oceniło Żeński Chór Młodzieżowy „Oriana” z Odessy pod dyrekcją Galiny Szpak

zdjecie

W kategorii chórów dziecięco – młodzieżowych wystąpiły podczas jubileuszu trzy chóry, tym bardziej emocjonujące były zmagania, że uprzednio wszystkie chóry były laureatami pierwszego miejsca. Jury natomiast po wsyłuchaniu prezentacji konkursowych zdecydowało III miejsce przyznać Dziecięcemu Chórowi Państwowej Filharmonii im. S. Rachmaninowa z Rostowa n. Donem (Rosja) pod dyrekcją Siergieja Tarakanowa

zdjecie

Olbrzymimi owacjami przyjęły przyznanie II miejsca swemu chórowi dzieci z Dziecięcego Chóru Litewskiego Radia i Telewizji z Wilna (Litwa) pod dyrekcją Reginy Maleckaite

zdjecie

Bez większych wątpliwości I miejsce jury zdecydowało przyznać znakomicie przygotowanemu przez dyrygentkę Jelenę Łacapniewą Chórowi Dziecięcemu „Lira” z Mińska (Białoruś).

zdjecie

Pomału werdykt zbliżał się w okolice profesjonalistów, bo przecież znakomita większość studentów akademii muzycznych będzie zajmowała się zawodowo muzyką. W kategorii uczelni muzycznych zawsze są wielkie emocje, bo i najwięcej oczekiwań mają od siebie młodzi adepci muzycznych profesji, mają również olbrzymie pokłady energii i cenią sobie współzawodnictwo, dlatego niejednokrotnie młodzi wykonawcy doceniali wykonania poprzedników brawami. Tak było podczas konkursu. Tym razem po dyplom za III miejsce na scenę musiała się wybrać Ilona Stepan, dyrygentka Chóru Mieszanemu Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych z Kiszyniowa (Mołdawia).

zdjecie

II miejsce przyznano Chórowi Kameralnemu „Alma Mater” z Ługańska (Ukraina) pod dyrekcją Tatiany Krotko, który Białystok opuścił zaraz po swoim występie.

zdjecie

I miejsce, poniekąd bez większych niespodzianek, ponieważ chór ten był typowany w roli faworyta, jury przyznałoAkademickiemu Chórowi Rosyjskiej Akademii Muzyki im. Gniesinych z Moskwy (Rosja) pod dyrekcją Dmitrija Oniegina. Jak to ze studentami bywa, niekłamanej radości było co nie miara.

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Najbardziej wyczekiwane chyba werdykty dotyczą kategorii chórów zawodowych. Niemal zawsze decydują o wyniku minimalne różnice. W tym roku jury zdecydowało docenić wszystkich wykonawców, ale laureat I miejsca jest tylko jeden, bo po prostu był najlepszy. Dwa III miejsca ex aequo w tej kategorii przyznano Kameralnemu Chórowi Państwowej Krymskiej Filharmonii „Tawriczeskij Błagowiest” z Symferopola (Ukraina) pod dyrekcją Władimira Nikolenko

zdjecie

oraz debiutującej na Festiwalu Kapeli Chóralnej „Jarosławija” Filharmonii z Jarosławla (Rosja) pod dyrekcją Władimira Kontariewa

zdjecie

Podobnież jeśli chodzi o II miejsce, jury zdecydowało przyznać je ex aequo Akademickiemu Chórowi Państwowego Radia i Telewizji Białorusi z Mińska (Białoruś) pod dyrekcją Pawła Szepielewa

zdjecie

oraz Kapeli Chóralnej „Moldova” Radia i Telewizji Mołdawii z Kiszyniowa (Mołdawia) pod dyrekcją Walentina Budilewskiego

zdjecie

Do tego momentu niedzielnego popołudnia bez nagrody pozostał tylko jeden chór zawodowy. Mimo to na okazanie swej radości chórzyści czekali do chwili oficjalnego odczytania protokołu jury. Zdobywcą I miejsca w kategorii chórów zawodowych podczas XXX MFMC „Hajnówka 2011” został Chór Kameralny Filharmonii z Astany (Kazachstan) pod dyrekcją Jerżana Dautowa

zdjecie
zdjecie
zdjecie

Trzeba przyznać, że tegoroczny moment wręczania nagród był niezwykły, być może właśnie z racji średniej wieku uczestników jubileuszowego Festiwalu. Spontaniczna radość, okrzyki i gromkie brawa w dowód uznania zawsze towarzyszą werdyktowi, ale chyba nigdy dotychczas nie były tak szczere i pełne młodzieńczej energii. Radość została przypieczętowana wielokrotnymi życzeniami „Sto lat!” odśpiewnymi po polsku, mołdawsku, szwedzku, rosyjsku i w języku gruzińskim.

zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie zdjecie

Autor zdjęć:
Michał Kość