Nr 1 (9), maj 1997r.
MUZYKA CERKIEWNA W FINLANDII
Tłum. B. Sakowski
Fińska Archidiecezja Prawosławna jest
autonomiczna i podlega jurysdykcji Konstantynopolskiego Patriarchatu
Ekumenicznego. Ta niewielka Archidiecezja liczy 60 tysięcy członków, co stanowi
1,2% ogółu ludności Finlandii. Dzieli się ona na 25 parafii, wchodzących w skład
trzech diecezji: Karelskiej (pod kier. arch. Jana), Helsińskiej (pod kier. metr.
Lwa) i Oulu (pod kier. metr. Ambrożego). Podobnie jak religia luterańska,
prawosławie jest religią narodową Finlandii. Z inicjatywy cerkwi Parlament
Fiński uchwala prawa i ustawy jej dotyczące. Stwierdza się w nich na przykład,
że w każdej parafii powinien być co najmniej jeden duchowny oraz dyrygent chóru.
Parafie mają obowiązek płacenia podatków umożliwiających wypłacanie pensji
stałym pracownikom cerkwi.
Działalność cerkwi w narodowym języku fińskim
jest stosunkowo młoda. Aż do uzyskania niepodległości Finlandii w 1917 roku,
prawosławni mieszkańcy kraju należeli do Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej. Mimo że
Finowie domagali się wprowadzenia języka narodowego do cerkwi już w XVIII wieku
- oficjalne zezwolenie otrzymali dopiero w drugiej połowie XIX wieku. Wykładowca
języka fińskiego w sanktpetersburskim seminarium duchownym T. Friman w latach
60. XIX wieku przetłumaczył na język fiński 7 różnych ksiąg liturgicznych. Tak
więc w momencie uzyskania niepodległości funkcjonowały już w języku fińskim
najważniejsze księgi liturgiczne i zbiory pieśni cerkiewnych. Pierwsza
fińskojęzyczna liturgia powstała w 1894 r.
Fińskojęzyczne śpiewy cerkiewne wyrosły z
tradycji rosyjskiej muzyki cerkiewnej. Większość pieśni i kompozycji chóralnych
stanowią tłumaczone na język fiński słowiańskie utwory powstałe w rosyjskich
monastyrach. Niektóre z nich wykonuje się do dnia dzisiejszego. Ponieważ pisane
były w petersburskim stylu dworskim - ich przekłady często nie przystają do norm
języka fińskiego.
Na przełomie XIX i XX wieku pojawiła się już
grupa fińskich wybitnych kompozytorów muzyki cerkiewnej: np. protodiakon Piotr
Akimow, Pekka Attinen, A. Kracnostawski oraz tworzący w latach 20. Borys Jakubow.
Arcybiskup Fińskiej Cerkwi Prawosławnej German
Lar - rodem z Estonii - zainicjował pierwsze spotkania chórów wykonujących
muzykę cerkiewną w języku fińskim. W 1936 roku założył też Towarzystwo
Dyrygentów Muzyki Cerkiewnej w celu podniesienia prestiżu zawodu dyrygenta
muzyki cerkiewnej, a tym samym przyczynił się do dalszego jej rozwoju.
Po przejściu arcybiskupa Germana na emeryturę
jego dzieło kontynuował arcybiskup Paweł. Dotyczyło ono również muzyki
cerkiewnej, gdyż biskup ordynariusz sam był uzdolniony muzycznie i wiele pracy
poświęcił przekładom muzyki cerkiewnej na język fiński.
W 1961 roku seminarium duchowne przeniesiono z
Helsinek do Kuopio. Arcybiskup Paweł wykładał tam muzykę cerkiewną. W 1964 roku
ukazało się pierwsze wydanie liturgii w języku fińskim. Następnie edycję tę
uzupełniono i ponownie wydano w 1970 roku pod tytułem „Eucharystia".
Oprócz arcybiskupa Pawła fińska muzyka
prawosławna miała także innych kompozytorów, jak np. Piotr Mirolubow (pseudonim
Pekka Mirola), Wirpi Leppianen i Pekka Torchamo. Do współczesnych kompozytorów
należą: Hannu Kononen, Jarmo Lechto, Rajmo Pores i Timo Ruottinen.
Regularnie odbywały się festiwale muzyki
cerkiewnej, na których chóry prezentowały swój repertuar przejmowany z kolei
przez chóry parafialne, które wykonywały go na swoich nabożeństwach.
Seminarium duchowne z kursami dla dyrygentów,
które dzięki współpracy z Konserwatorium w Kuopio były już trzyletnie, istniało
w Koupio do 1988 roku. Później zaczęło funkcjonować na Uniwersytecie w Ioensu
jako wydział teologii prawosławnej. Na początku poziom wykształcenia nie był tu
najwyższy i ustępował poziomowi Konserwatorium w Kuopio. Z chwilą gdy
wykładowcami zostali: specjalista od muzyki bizantyńskiej i starożytnej Chilkka
Seppiala i kompozytor Leonid Baszmakow, a od muzyki cerkiewnej Risto Matsi
sytuacja uległa radykalnej poprawie. Absolwenci tej uczelni zdobywają tytuł
magistra teologii i są przygotowani do podjęcia stałej pracy jako dyrygenci.
Nabożeństwa odbywają się obecnie w cerkwi w
języku fińskim, ale w poszczególnych parafiach pojawiają się również nabożeństwa
w innych językach w zależności od ich rozpowszechnienia wśród parafian. Na
przykład parafia helsińska oprócz języka fińskiego i cerkiewnosłowiańskiego
posługuje się także językiem szwedzkim, rumuńskim, greckim, angielskim i
etiopskim...
Na początku lat osiemdziesiątych, po otwarciu
nowej diecezji w Oulu, biskup tej diecezji metropolita Lew rozważał możliwość
zorganizowania wielkiego diecezjalnego chóru. Udało się ją urzeczywistnić i chór
powstał, wiele występował (m.in. w Hajnówce) i nagrywał. Warto również wspomnieć
o chórze „Elpis" z Helsinek oraz istniejącym w latach 80. w Kuopio chórze „Doksofonia".
Oba te chóry występowały w Polsce.
W 1995 roku w Ioensuu zorganizowano XIV festiwal
muzyki cerkiewnej. Radio transmitowało wtedy liturgię Leonida Baszmakowa,
wykonaną przez wszystkich 350 uczestników festiwalu.
Na tegorocznym festiwalu w Hajnówce, helsińską
prawosławną diecezję pod kierownictwem metropolity Lwa i helsińską prawosławną
parafię - będzie reprezentował stworzony specjalnie do tych występów zespół „Tonos".
Zapozna on słuchaczy z tradycyjnie brzmiącymi utworami w czasie nabożeństw w
fińskiej cerkwi prawosławnej.
Diakon Jucho Lampinen jest dyrygentem
działu młodzieżowego helsińskiej prawosławnej parafii
wstecz
|