Nr 1 (9), maj 1997r.
ŚPIEW I BADANIA
Muzyka Kościoła prawosławnego budzi w ostatnich
czasach coraz większe zainteresowanie szerokiego kręgu odbiorców-muzykologów,
jak i melomanów. Wiąże się to z rosnącą aktywnością historyków muzyki oraz z
ożywioną działalnością bizantynistów, pragnących w szerszym niż dotychczas
zakresie włączyć do swych badań problematykę muzyczną. Wielką rolę w
popularyzacji śpiewów cerkiewnych odegrały Festiwale Muzyki Cerkiewnej w
Hajnówce, Szczecinie, Musica Antiqua Europae Orientalis w Bydgoszczy, płyty,
nagrania, liczne koncerty, nie tylko w kościołach. Wszystko to dało możliwość
zapoznania się z tradycjami muzycznymi kościoła wschodniego, nie tylko wyznawcom
prawosławia.
Stan badań nad muzyką cerkiewną nie jest jeszcze
najlepszy, bowiem posiadamy niewiele opracowań historycznych bądź źródłowych.
Jedyną znaną pozycją na ten temat w języku polskim jest książka prof. Z. Lissy
„Historia muzyki rosyjskiej" traktująca jednak problem bardzo pobieżnie.
Problematykę śpiewu bizantyńskiego wyczerpująco
omawia Egon Welesz w swojej pracy „A History of Bizantine Musik and Hymnography"
- Oxford 1961 (w języku angielskim). Bardziej okazale przedstawia się stan badań
nad staroruską muzyką cerkiewną. Pracę na ten temat zapoczątkował D. Razumowskij
w swojej książce „Bogosłużebnoje pienije w drewniechristianskoj cerkwi", a
kontynuował Ks. W. Miettałow, wydając książkę „Oczerk Istorii Prawosławnoho
Cerkownoho Pienija w Rosji" i Antoni Preobrażeński, publikując „Słowar
Cerkownoho Pienija".
Największe prace książkowe ukazały się dopiero w
latach 50. naszego stulecia. Wiążą się one z nazwiskami dwóch wybitnych znawców
tej dziedziny - M. Brażnikowa i L. Uspieńskiego, którzy w swoich pracach: „Puti.
Rozwitija Znamiennoho Raspiewa" i „Drewnieruskoje Piewczeskoje Iskustwo" zajmują
się metodami transkrypcji śpiewów cerkiewnych - nigdzie dotąd nie publikowanych
utworów oraz przedstawiają zarys dziejów muzyki starocerkiewnej.
Znacząca też jest praca J. Gardnera „Bogosłużebnoje
Pienije Roskoj Prawosławnoj Cerkwi". Ze względu na małą dostępność powyższych
pozycji i barierę językową, zdaję sobie sprawę z tego, że wiedza na temat
śpiewów cerkiewnych jest znikoma. Praca ta adresowana jest głównie do
wykonawców-śpiewaków, zwłaszcza partii solowych. Jakie są problemy
interpretacyjne w partiach solowych śpiewów cerkiewnych, jakie wykonanie jest
„stylowe", „prawdziwe"? Żeby odpowiedzieć sobie na te pytania należy zrozumieć,
na czym polega inność prawosławia, co jest istotą śpiewu cerkiewnego, poznać
choć w zarysie jego historię, poznać specyficzną terminologię, często
nieprzetłumaczalną na język polski. Następnie opierając się na nagraniach i
przykładach nutowych, a także doświadczeniach własnych i innych wykonawców
partii solowych śpiewów cerkiewnych, można przeprowadzić analizę stylu
cerkiewnego, określić problemy interpretacyjne, wykonawcze, jakie czyhają tutaj
na śpiewaka. Potrzebne to będzie zwłaszcza śpiewakom nie będącym wyznania
prawosławnego, którzy nie mają tego „we krwi", którzy rzadko mogą zaśpiewać
intuicyjnie - prawdziwie.
Tamara Grykowska – Treszczotko
wstecz
|