Nr 1 (9), maj 1997r.
NASZ ŚPIEW CERKIEWNY
Kościół prawosławny w Polsce używa wielu systemów
melodycznych, które współtworzą nabożeństwa i odgrywają wielką rolę w
całokształcie życia religijnego. Fakt ten spowodował utworzenie przedmiotu badań
naukowych, jako że w literaturze naukowej w Polsce nie ma zbyt wielu prac, które
by w sposób wyczerpujący omawiały zagadnienie śpiewu liturgicznego Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.
Prawosławny śpiew religijny to dział „muzyki
cerkiewnej", którego istotą jest muzyka wokalna, charakteryzująca się supremacją
słowa. Zmysłowo nierozerwalny związek słowa i muzyki sprawia, iż oba te elementy
odgrywają szczególną rolę w śpiewie cerkiewnym. Teksty liturgiczne przyodziewają
szaty odpowiednich melodii, wprowadzając słowo Boże do serc ludzkich lub
kierując modlitwę do Boga. Ponieważ modlić się lub zwiastować nie można bez
słów, stąd niedopuszczalna jest w cerkwi muzyka instrumentalna. Tradycja
prawosławna głosi, iż tylko głos ludzki może odpowiadać na Słowo Boże, jako żywy
i ciągle dostępny instrument. Ten rodzaj muzyki wokalnej stosowanej w czasie
obrzędów, w której słowo odgrywa pierwszoplanową rolę, nazywamy śpiewem
liturgicznym (c.s. bogosłużebnoje pienije) podlegające oktoechosowi. Śpiew
liturgiczny stanowią również kompozycje, do tekstów nie podlegających
oktoechosowi. Musiały one jednak odznaczać się wielkim natchnieniem i
duchowością. Do pieśni liturgicznych (c.s. piesnopienij) włączono również na
terenach Polski nabożne pieśni religijne. Zarówno te ostatnie jak i wspomniane
kompozycje, pełnią rolę śpiewu liturgicznego przy obrzędach cerkiewnych.
Określamy je mianem śpiewu paraliturgicznego (c.s. nieustawnoje pienije). Nie
wiadomo jednak dokładnie, w oparciu o jakie ustalenia dopuszczono pewne
kompozycje i pieśni duchowne do nabożeństw. Najprawdopodobniej było to
regulowane „duchem czasu". Śpiew liturgiczny PAKP ma swoje źródło w Bizancjum.
Przechodząc przez południowo-słowiański
„filtr", przyjął on różne formy: hymny, psalmy, antyfony, kanony, tropariony,
stychyry, ektenie, oraz śpiewy allelujatyczne, które rozwinęły się w postaci
słowiańskich modeli melodycznych (c.s. raspiewów). Do najważniejszych należą:
śpiew neumatyczny, kijowski, grecki, bułgarski, a także rodzime: śpiew, halicki,
chełmski, supraski i podlaski.
Sposób wykonania śpiewu liturgicznego przez chór
może wpłynąć na jego funkcjonalność poprzez odpowiedni skład osobowy,
zróżnicowany pod względem przygotowania muzycznego. W Polsce rozróżniamy kilka
kategorii chórów cerkiewnych. Do pierwszej z nich należą chóry katedralne
działające w miastach będących siedzibą biskupów, czyli w tzw. centrach
diecezjalnych (soborach). Do nich zaliczają się: chór katedry Metropolitalnej pw.
św. Marii Magdaleny w Warszawie, chór katedralny pw. A. Newskiego w Łodzi, oraz
chóry katedralne Sanoka, Wrocławia i Lublina. Wszystkie te chóry stanowią
zespoły śpiewacze mieszane, a więc składające się z głosów żeńskich (sopran,
alt) oraz męskich (tenor, bas) i posiadają starych dyrygentów. Chóry te są
formowane ze śpiewaków o dobrych predyspozycjach wokalnych i zdolnościach
muzycznych, a śpiewając na nabożeństwach niedzielnych i świątecznych, prezentują
bogaty dorobek muzyczny w dziedzinie liturgicznej.
Oprócz popularnego śpiewu użytkowego, chóry
wykonują często melodie śpiewu kijowskiego (psalmy i troporiony), greckiego
(antyfony i kanony) - rzadziej zaś neumatycznego (prokimny) i bułgarskiego
(przeważnie Wielkopostne). Jeśli przyjrzymy się tradycji wykonawczej, to łatwo
zauważyć, iż w ośrodkach katedralnych wykonuje się kompozycje A.
Archangielskiego, A. Koszyca, P. Czesnokowa, D. Bortniańskiego - głównie
koncertor. Najczęściej śpiewane są następujące koncerty: nr 4 B-dur, nr 6 G-dur,
nr 9 C-dur, nr 15 D-dur, nr 16 F-dur, nr 24 a-moll, nr 28 G-dur, oraz nr 34
F-dur. Nie brak także kompozycji A. Wedela (koncerty i kanon paschalny), P.
Turczaninowa (pieśni wysławiające Matkę Bożą), a ostatnimi czasy także
współczesnych kompozytorów - A. Czmielewa, ojca i syna Kiedrowów i wielu innych.
Do drugiej kategorii kultywowania śpiewu
liturgicznego należą chóry miejskie. Są to zespoły, które podobnie jak chóry
katedralne skupiają również uzdolnionych śpiewaków i wykwalifikowanych
dyrygentów. Miejskie chóry parafialne biorą czynny udział w nabożeństwach
niedzielnych, świątecznych oraz w różnych uroczystościach związanych z życiem
parafii. Do miejskich chórów parafialnych, reprezentujących wysoki poziom,
należą w pierwszym rzędzie: chór parafii św. Jana Klimaka w Warszawie na Woli,
chór parafii św. Ducha w Białymstoku, św. Trójcy w Hajnówce, chór parafii św.
Michała w Bielsku Podlaskim, jak również chóry parafialne ze Szczecina, Gdańska
i Siemiatycz.
Najbogaciej wśród wszystkich pieśni śpiewanych
przez te zespoły chóralne przedstawia się zasób repertuarowy pieśni cherubinów
wykonywany na św. Liturgii zarówno opartych na starych modelach melodycznych,
jak i kompozycji klasyków. Materiał melodyczny jest tak obfity, że nie sposób go
tu wyczerpać. Podobnie ma się sprawa z pieśniami wchodzącymi w skład kanonu
Eucharystycznego. Dominują tu wzorce śpiewu neumatycznego, greckiego,
kijowskiego oraz ich odmiany klasztorne (Kijowsko-Pieczerskiej Ławry), a także
kompozycje klasyków i twórców - amatorów.
Omawiając wspomniane wyżej dwie kategorie chórów
cerkiewnych katedralnych i parafialnych miejskich, należy wspomnieć o roli
chórów dziecięcych i młodzieżowych działających w wyżej wymienionych ośrodkach.
Otóż chóry te biorą czynny udział w nabożeństwach porannych - dziecięcy w
Katedrze Arcybiskupa w Białymstoku, młodzieżowe w cerkwi św. Ducha w
Białymstoku, Bielsku Podlaskim, Hajnówce, św. Jana Klimaka w Warszawie itp.
Chóry te reprezentują dość wysoki poziom wykonawczy, zbliżony do poziomu chórów
katedralnych i parafialnych miejskich. Śpiewają z powodzeniem również
nabożeństwa Centralne (św. Liturgię i Całonocne Czuwanie).
Kolejną kategorię stanowią chóry wiejskie,
których liczba jest największa. Tworzą je zwykle gorliwi parafianie, nie zawsze
dostatecznie uzdolnieni muzycznie i właściwie do śpiewu przygotowani. Śpiewy
chórów wiejskich są zazwyczaj proste, ale płynące z głębi serca. Najważniejszym
problemem tych zespołów jest wiekowe zaawansowanie śpiewaków. Dyrygentami chórów
wiejskich są zazwyczaj najstarsi uczestnicy zespołów, pamiętający jeszcze pracę
dyrygentów wywodzących się ze szkoły Psalmistów w Jabłecznej i Krzemieńcu.
Repertuar tych chórów stanowią melodie śpiewane przez poprzedników, przekazywane
metodą pamięciową, z przewagą regionalnych melodii halickich, chełmskich i
podlaskich.
Czwarta kategoria chórów to tzw. chóry klasztorne
męskie i żeńskie. Męskie działają przy klasztorze św. Onufrego w Jabłecznej i
klasztorze ZNMP w Supraślu. Chóry te złożone z mnichów śpiewają nabożeństwa
tylko w dni powszednie, a w niedzielę i święta ich miejsce zajmują chóry
parafialne. Z przeprowadzonych badań wynika, iż chóry mnichów posiadają swój
specyficzny repertuar. Śpiewy liturgiczne w klasztorach są w wielkiej mierze
jednogłosowe, a ich czterogłosowe odmiany pochodzą z tradycji klasztornych
Rosji, Ukrainy i Białorusi. Żeńskie chóry klasztorne reprezentowane są przez
siostry zakonne ze św. Góry Grabarki i Klasztoru w Białymstoku - Dojlidach,
które posiadają swój specyficzny repertuar wzorowany na melodiach klasztornych w
Korcu na Ukrainie. Osobliwością, poza wyżej wymienionymi kategoriami, jest chór
alumnów WPSD w Warszawie - jednorodny męski zespół śpiewaczy. W repertuarze
chóru alumnów przeważają melodie klasztorne różnych okresów monodii i
wielogłosowości. Jednakże ze względu na obowiązujący program nauczania śpiewu w
WPSD alumni wykonują również melodie użytkowe różnych lokalnych modeli
melodycznych. W tym miejscu należy wspomnieć o chórze Sekcji Prawosławnej CHAT,
który w swoim repertuarze posiada melodie liturgiczne jak i kompozycje
współczesnych twórców śpiewu cerkiewnego (R. Twardowski, J. Maciejewski). Od
1994 roku działa też chór męski Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego
(założony przez J.E. prof. dr. hab. Sawę), który uświetnia uroczystości związane
z życiem Ordynariatu.
Badając repertuar chórów cerkiewnych
stwierdziłem, iż ulega on ciągłym przeobrażeniom zmierzającym w kierunku melodii
regionalnych (supraskich, chełmskich, podlaskich itp.). Dotychczas wykonywany
repertuar koncertowy ustępuje miejsca śpiewom sięgającym do korzeni kulturowych
danego regionu. Należy zaznaczyć, iż zasady doboru melodii liturgicznych są w
dalszym ciągu interpretowane dowolnie, w zależności od upodobań, muzykalności,
wykształcenia i smaku muzycznego dyrygentów.
Aktualnie Kościół prawosławny w Polsce używa
dwóch rodzajów śpiewu liturgicznego: synodalnego z wymową rosyjską i halickiego
z wymową ukraińsko-łemkowską. Popularyzacja prawosławnych śpiewów liturgicznych
dokonuje się na Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce oraz w czasie sesji
naukowych MAEO w Bydgoszczy. Fakt naukowych spotkań i rozważań wokół tematu
muzyki cerkiewnej świadczy o doniosłości zagadnienia w całokształcie
współczesnej kultury muzycznej, a śpiew liturgiczny PAKP zyskuje dzięki temu
solidny grunt do dalszego rozwoju i znajduje właściwe miejsce w kulturze
narodowej.
Włodzimierz Wołosiuk
wstecz
|