Nr 2 (8), maj 1996r.
SKĄD SIĘ WZIĘŁA KAPELA IMIENIA GLINKI
Przodkiem" kapeli imienia Michała Glinki był
chór gosudarewych piewcich diaków, założony przez moskiewskiego księcia
Iwana III (1462-1503). Wzorując się na chórach bizantyjskich cesarzy, śpiewał on
w obecności księcia na nabożeństwach, a także podczas uroczystości i świąt przy
dworze.
W czasach Iwana Groźnego chór ten liczył 35 osób
i był podzielony na tzw. stanicy - grupy śpiewaków. Jedna taka stanica
należała tylko do cara, który śpiewał z nią osobiście.
W późniejszych latach liczba śpiewaków zaczęła
wzrastać. W latach siedemdziesiątych szesnastego wieku było ich
siedemdziesięciu. Wkrótce potem chór podzielono na kilka mniejszych,
autonomicznych chórów, które śpiewały w cerkwi carowi i każdemu z członków jego
najbliższej rodziny. Gdy któraś z tych osób umierała, jej chór rozwiązywano. Na
początku osiemnastego stulecia ocalał tylko "carski" chór.
W 1701 roku Piotr Wielki zmienił jego nazwę na
"chór nadworny", a dwa lata później wezwał chórzystów z Moskwy, by uczestniczyli
w uroczystym nabożeństwie z okazji zwycięstwa nad Szwedami i rozpoczęcia budowy
miasta Petersburg. Rozpoczął się "petersburski okres" w historii kapeli.
Początek XVIII wieku to nie tylko okres
intensywnej budowy nowej stolicy, ale i napływu do niej muzyków i kompozytorów z
zachodniej Europy, przede wszystkim z Włoch. Ponieważ śpiewacy mieli trudności z
poprawnym wykonywaniem librett obcych oper, podjęto decyzję o wychowywaniu i
kształceniu własnych zawodowych muzyków. Od 1740 roku młodzi śpiewacy pobierają
lekcje gry na instrumentach, a od 1766 - przedmiotów ogólnokształcących i
języków obcych. Jak wynika z zachowanego układu pomiędzy nauczycielem a kapelą,
lekcje odbywały się cztery razy w tygodniu. Rano – język francuski i włoski,
historia, geografia i arytmetyka. Po południu - język rosyjski i niemiecki. Pod
koniec roku szkolnego przeprowadzano egzaminy. Najbardziej utalentowani śpiewacy
zajmowali się też sztuką teatralną.
Z upływem czasu cudzoziemcy zaczęli ustępować
miejsca rosyjskim muzykom. W 1801 roku stanowisko dyrektora nadwornej kapeli
otrzymał wybitny kompozytor Dymitr Bortniański. To właśnie on wystarał się o
zwolnienie śpiewaków od obowiązku występowania w przedstawieniach teatralnych i
skoncentrował się na wykonywaniu muzyki cerkiewnej. Dbał bardzo o chórzystów- o
ochronę ich głosów i warunki materialne. Za jego czasów liczba śpiewaków wzrosła
do ponad stu.
W drugiej połowie XIX wieku chór otrzymał nowe
pomieszczenia na szkołę i do prowadzenia prób oraz - co najważniejsze - na
mieszkania dla muzyków. Były to dwa domy, połączone dużym podwórkiem i sadem.
Zmieniający się często dyrektorzy starali się
zachować zwyczaje i metody śpiewania, ustalone przez Dymitra Bortniańskiego.
Największy jednak poziom osiągnęła kapela w
czasach, gdy na jej czele stał Michał Glinka. Jego wokalne i pedagogiczne
poglądy znalazły wyraz w nowym podejściu do śpiewu i śpiewaków. Glinka uważał,
że śpiewak powinien przede wszystkim myśleć, być świadomy, co i w jaki sposób
śpiewa. Dużo uwagi poświęcał wykonywaniu pieśni ludowych. Mottem Glinki były
słowa: Nigdy nie popisywać się swoim głosem, ale starać się zinterpretować
utwór.
Kapela przetrwała różne okresy w historii Rosji.
Do dziś śpiewa, zadziwiając słuchaczy wysokim poziomem kultury chóralnej. A
wdzięczna założycielowi rosyjskiej szkoły wokalnej - nosi jej imię.
Halina Dzisiak
wstecz
|