Nr 2 (6), maj 1995r.
GRECZANINOW. REFORMATOR MUZYKI CERKIEWNEJ
W czasie przesłuchań konkursowych Festiwalu Muzyki Cerkiewnej
w Hajnówce dość często rozbrzmiewa w soborze Świętej Trójcy muzyka Aleksandra
Greczaninowa. Urodził się on w 1864 roku w Moskwie. Tam też ukończył
konserwatorium, a następnie kontynuował studia kompozytorskie w Petersburgu pod
kierunkiem Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Tuż po studiach zetknął się z zespołem
chóralnym Mielnikowa i właśnie dla tego zespołu skomponował sporą ilość utworów
chóralnych. W 1896 roku wrócił do Moskwy, gdzie przez kilka lat tworzył muzykę
cerkiewną. Ogromną inspirację w tej dziedzinie dawała Greczaninowowi bliska
znajomość ze Smoleńskim, ówczesnym znakomitym dyrygentem chóralnym. Powstało
wtedy wiele pięknych uduchowionych utworów, np. "Wnuszi, Boże, molitwu moju".
Chociaż najdojrzalsze lata twórczej działalności kompozytora
przypadły na początek XX wieku, to jednak jego natchnieniem i wzorem była
rosyjska muzyka romantyczna Czajkowskiego i "Potężnej Gromadki". Poza tym
Greczaninow wykorzystywał w swej twórczości ulubione poezje Puszkina i
Lermontowa oraz dzieła literatury rosyjskiej.
Jeśli chodzi o muzykę cerkiewną, w zamyśle kompozytora
powstała idea odrodzenia starego ruskiego śpiewu, bliskiego muzyce ludowej. W
licznych miniaturach o charakterze religijnym dominuje prostota faktury,
bogactwo harmoniki i melodii. Są to utwory o dużej ekspresji i głębi wyrazu.
Natomiast w większych utworach sakralnych Greczaninow wykorzystywał różne
gatunki muzyki XIX-wiecznej, rozbudowując fakturę chóralną i wzbogacając ją o
elementy wyrazu typowe dla stylu operowego. Już w "Liturgii Jana Złotoustego",
powstałej w 1898 roku, wyraźnie zaznaczyły się nowatorskie tendencje, zaś "Diemiestwiennaja
Liturgia" z 1917 roku jest dziełem wokalno-instrumentalnym, gdyż kompozytor
wprowadził tam po raz pierwszy instrumenty. I tak jak Archangielski jako
pierwszy z kompozytorów wprowadził do muzyki cerkiewnej głosy żeńskie zamiast
chłopięcych, tak reforma Greczaninowa znacznie dalej naruszyła kanony
prawosławnego nabożeństwa. Zresztą do dziś Kościół prawosławny pozostał wierny
tradycji: w cerkwi brzmi tylko muzyka chóralna a cappella. Ale dużym
osiągnięciem Greczaninowa było wprowadzenie muzyki cerkiewnej do sal
koncertowych, czyli wyjście poza świątynię. Dziś już nikogo to nie dziwi i nie
szokuje, ale za życia kompozytora było to bardzo śmiałe przedsięwzięcie. Warto
dodać, że w powojennej historii muzyki polskiej do poczynań Greczaninowa
nawiązał Romuald Twardowski, komponując w 1968 roku "Małą liturgię prawosławną"
na głosy solowe, chór i zespół instrumentów i nieco później Krzysztof Penderecki
w monumentalnym dziele "Jutrznia".
Aleksander Greczaninow komponował różne gatunki muzyki, m.in.
stworzył bardzo dużo utworów dla dzieci, głównie pieśni. Zróżnicowane w formie i
treści weszły one na stałe do repertuaru chórów i szkolnych śpiewaków. Z innych
utworów należy wymienić muzykę kameralną, teatralną, piękne poetyckie miniatury
fortepianowe, symfonie i opery. Poza tym Greczaninow pracował jako nauczyciel,
pianista i dyrygent. Jest także autorem kilku artykułów o istocie muzyki
cerkiewnej. Właśnie utwory chóralne o tematyce sakralnej uczyniły Greczaninowa
znanym i popularnym kompozytorem.
W 1925 roku opuścił swój kraj i wyjechał najpierw do Paryża,
potem do Ameryki, gdzie zmarł w Nowym Jorku w 1956 roku, przeżywszy 92 lata.
Alicja Stradczuk – Twardowska
wstecz
|