Nr 1 (5), maj 1995r.
MUZYKA BUŁGARSKIEGO ŚREDNIOWIECZA
Już w pierwszych stuleciach po narodzeniu Chrystusa
znajdujemy ślady rozpowszechniania chrześcijaństwa na Półwyspie Bałkańskim. Idee
tej religii powoli przenikają do przybyłych później na te ziemie Słowian i
Protobułgarów. Jeszcze przed przyjęciem chrztu przez Bułgarów (864 r.) istniały
obrzędy religijne z własnymi nieskanonizowanymi pieśniami tworzonymi na
podstawie pogańskich pieśni ludowych. Różniły się one zasadniczo od śpiewów
oficjalnie wykonywanych w bizantyjskiej muzyce prawosławnej w języku greckim.
Borys I - car Bułgarów (852-889) przyjął chrześcijaństwo z
Bizancjum i ściśle przestrzegał oryginalnej wersji obrządku religijnego -
używania w liturgii greki i określonych śpiewów cerkiewnych. Dla obrony
czystości obrządku stosował drastyczne metody. Pod koniec IX w. (893 r.)
przyjęto w Bułgarii język starobułgarski jako oficjalny dla całego narodu. Dziś
my, Bułgarzy, jesteśmy dumni z tego, że na naszych ziemiach rozkwitło tak
wcześnie wielkie dzieło świętych braci Cyryla i Metodego oraz ich uczniów. Ten
historyczny fakt bez wątpienia ma także olbrzymie znaczenie dla rozwoju muzyki
cerkiewnej Bułgarów.
Pod koniec IX w. Kliment Ochrydzki korzystał z
przetłumaczonych z greckiego na starobułgarski tekstów liturgicznych, tworząc
śpiewy dla rodzimej Cerkwi. Z drugiej strony tłumaczone teksty, podstawione pod
bizantyjski oryginał muzyczny, zasadniczo zmieniały jego substancję dźwiękową,
wprowadzając często elementy melodyczne zaczerpnięte z ustnej tradycji
bułgarskiego folkloru. Potwierdzają to niektórzy ówcześni Bizantyjczycy,
określając wprowadzone intonacje jako "obce" i "barbarzyńskie". Francuski
muzykolog A.Gastaue informuje, że jeszcze w IX wieku przenikają z Bułgarii do
Włoch śpiewy cerkiewne różniące się od pieśni bizantyjskich. Podobną tezę
utrzymuje E. Wellesz, który wyjaśnia, że w Bizancjum, w epoce Paleologów (XIV
w.) tworzono w muzyce liturgicznej także w stylu bułgarskim i perskim. W rozwoju
muzyki prawosławnej w omawianym okresie nie należy lekceważyć roli, jaką
odgrywali bogomiłowie i inne sekty, które sprzeciwiały się narzucaniu im kanonów
i hymnów z oficjalnego Konstantynopola.
Od połowy Xl stulecia do końca XIII następuje w rozwoju
wschodniej muzyki cerkiewnej stagnacja. Forma utworów religijnych jest
ascetyczna, brzmią one monotonnie i są podporządkowane wyjątkowo rygorystycznym
wymogom zalecanym przez patriarchat. Ten okres mija, kiedy znika zagrożenie ze
strony wypraw krzyżowych. W Bizancjum rozpoczyna się renesans Paleologów.
Kwitnie literatura, muzyka, architektura, ikonografia i cale życie kulturalne. W
tym okresie żyje i tworzy jeden z największych kompozytorów, reformatorów i
śpiewaków prawosławia, Bułgar z pochodzenia Ioan Kukuzel (1280-1360). W swojej
twórczości łamie dotychczasowe ramy stichirerycznego i irmologicznego napiewu i
ostatecznie kształtuje wcześniej istniejącą, ale ubogo rozwiniętą formę
uroczystego, papadycznego napiewu. Jest to kolosalne osiągnięcie w historii
muzyki prawosławnej w Bizancjum. Jego twórczość odzwierciedlała styl epoki
Paleologów. Utwory Ioana Kukuzela mają znacznie większe ambitusy - zakres
dźwiękowy do dwóch oktaw, długie i logiczne zdania muzyczne. Do budowania swoich
dzieł korzystał z chromatycznych i enharmonicznych skal tonowych, co nadawało
jego muzyce przepiękny koloryt dźwiękowy Wschodu. Wszystko to, także bogata i
skomplikowana ornamentyka, wpływa na zmianę dotychczasowego charakteru muzyki
wschodnio-prawosławnej. Dzieła Ioana Kukuzela brzmią uroczyście i wyjątkowo
aktualnie. Są trudne do wykonywania i wymagają od śpiewaków wygórowanych
możliwości wokalnych. Żal tylko, że dziś jego muzyka jest jeszcze bardzo mało
znana i zbyt rzadko wykonywana.
Jest wiele argumentów potwierdzających tezę o istnieniu
samodzielnej bułgarskiej muzyki religijnej w średniowieczu i jej późniejszym
wpływie na rozwój tej sztuki w innych krajach słowiańskich. Świadczą o tym
"Żywoty Cyryla i Metodego", jak również dzieła arcybiskupa Teofilakta
Ochrydzkiego, Dimitra Chomatiana, Kronika Joakima, zachowane manuskrypty w
bibliotekach Rosji i innych krajów. Rosyjski kompozytor N.Kompanejski wysuwa
tezę, że Konstantyn Cyryl - Filozof, kiedy odwiedził Hazarskiego Chana,
przygotował na tę wizytę bułgarskie melodie do starobułgarskich tekstów
liturgicznych, "wygodne" i "zrozumiałe" dla Słowian. Muzyka prawosławna -
bizantyjska i bułgarska - wędrowała różnymi drogami na północ (Rosja przyjęła
chrześcijaństwo 124 lata po Bułgarii). Bardzo prawdopodobne, że "bułgarski
rozśpiew", odnaleziony później w wieku XVII i XVIII w nutopisach rosyjskich,
powstał we wcześniejszym okresie i w ciągu dwóch, trzech stuleci został znacznie
zmieniony. Niektórzy rosyjscy badacze cerkiewnego śpiewu twierdzą, że "bułgarski
rozśpiew" zasadniczo różni się od wszystkich pozostałych śpiewów liturgicznych.
Należy wspomnieć, że przed czasami patriarchy Eftimiego (druga połowa XIV w.)
bułgarskie śpiewy cerkiewne przenikają do Serbii, Mołdawii i Rosji. Z tej
historycznej informacji można wnioskować, że średniowieczna muzyka bułgarska
"zanieczyszczała" nie tylko muzykę bizantyjską, ale i miała wpływ na dość
znaczny obszar muzyki wschodnioprawosławnej. Najazd Turków na Bułgarię i cały
Półwysep Bałkański (1396-1878) przerywa te wpływy na długi, trwający pięć
wieków, okres niewoli narodu bułgarskiego.
Vesselin Nikolov
wstecz
|