logo

Nr 1 (36), 24 maja 2011 r.

Muzyka i architektura

Na festiwalu bywa co roku prof. Aleksander Grygorowicz, projektant soboru Świętej Trójcy w Hajnówce. Alekasander Grygorowicz jest profesorem Politechniki Poznańskiej. Prowadzi też seminarium na temat architektury sakralnej w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej. Dla Gazety Festiwalowej powiedział:

— Następuje regres gospodarczy. Obszary wschodnie Rzeczypospolitej ulegają stagnacji, tymczasem festiwal, ku mojemu zaskoczeniu, rozwija się i wzbogaca.

Wczoraj słuchałem z przyjemnością chórów z Indii i Korei. Pokonanie takiej odległości wskazuje na to, że ludzie chętnie tu przyjeżdżają z najdalszych zakątków świata.

W najśmielszych fantazjach podczas projektowania świątyni i nadzorowania jej budowy nie pomyślałem, że tu będą występowały wspaniałe chóry niemal z całego świata. Jest to dla mnie wielka satysfakcja, którą przeżywam każdego roku.

Zawsze myślę o wielkich zasługach o. Antoniego Dziewiatowskicgo, ówczesnego proboszcza, który doprowadził wnętrze świątyni do tak wspaniałego stanu. Chodzi mi o witraże, polichromię i całe wyposażenie świątyni. A trzeba pamiętać, że dwadzieścia lat temu, gdy wznosiliśmy świątynię, często brakowało najprostszych materiałów.

Mnie, jako architekta, przy okazji przyjazdów do Hajnówki, interesuje również stan zewnętrzny budowli. Myślę, że już czas pomyśleć o jej kondycji technicznej.

Zanotował Michał Bołtryk
Gazeta Festiwalowa – 2000 r.

 

wstecz


Copyright © Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej — Hajnówka 2011