Nr 1 (36), 24 maja 2011 r.
List od Jego Świątobliwości Ekumenicznego Patriarchy Bartolomeusza I
dla XXV Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej
„Hajnówka 2006”
Z wielką przyjemnością przekazujemy niniejszym gorące pozdrowienia i modlitewne życzenia od Matki Kościoła Konstantynopola dla Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej — Hajnówka 2006 z okazji obchodów Jubileuszu 25-lecia, które odbędą się w dniach 9-17 maja 2006 r., pod Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego.
Doprawdy, nadzwyczajnym jest, że jeden cel i jedna wizja w przedstawianiu muzyki sakralnej prawosławnej tradycji muzycznej mogła zgromadzić ponad 500 chórów z 32 krajów, reprezentantów różnych ras i religii świata. Patriarcha Ekumeniczny jest zadowolony, że w momencie historycznego jubileuszu reprezentuje go chór kierowany przez braci Gregory i Peter Papaemmanouil z Dramy (Grecja).
Złożone źródła prawosławnej liturgicznej i eklezjastycznej muzyki datuje się na wczesne wieki Judeo-Chrześcijańskie, podczas gdy dokumentacja chrześcijańskich hymnów została utworzona przez Ewangelistów Marka i Mateusza, jak również listy Św. Piotra i Apokalipsę Św. Jana. Kto pozostał niewzruszony w ciągu minionych wieków przez wspaniałe kreacje antyfon i rozwój kongregacji lub kompozycje troparów i kondaków! Kogóż nie poruszyła w duszy obrazowość Syryjczyków, Rzymian! Któż nie został wyedukowany przez kanon Andrzeja z Krety czy hymny Jana z Damaszku!
Doprawdy, w Apostolskim Kościele, termin „chór” (choros), „wspólnota” (koinonia) i „kościół” (ekklesia) były używane prawie równoznacznie. Już to wskazywało głębokie koneksje między pieśnią i doktryną w Ciele Chrystusa i ofiarowało istotny wymiar muzyce. Muzyce, która służy łączeniu tych, którzy śpiewają, z tymi którzy słuchają, tych, którzy w niebie, z tymi, którzy na ziemi, Kościół zwycięzcę i Kościół walczący. Muzyka dzięki naturze jest słownikiem braterstwa i wspólnoty.
Mimo wszystko, śpiewanie daje więcej niż czyste ascetyczne przyłączenie się do tych, tych, którzy spotykają się, by słuchać. Odpowiada to głębokiej, duchowej harmonii w ludzkiej duszy i odbija się mistycznymi tonami niebiańskiego królestwa. Poeci duchowni wierzyli, że pierwszy dźwięk ludzkości był pieśnią. A Ojcowie Kościoła twierdzą, że muzyka określa język wieku, z którego pochodzi. To jest droga do łączenia się ze Stwórcą.
Dlatego naszą radością i przywilejem jest wyrażanie organizatorom i uczestnikom, jak również słuchaczom tej unikalnej celebracji muzyki cerkiewnej, naszego szczerego Patriarszego i Ojcowskiego błogosławieństwa. Niech ten jubileuszowy festiwal będzie zachwytem dla tych, którzy występują, a dla wszystkich pochwałą miłości Stwórcy.
wstecz
Copyright © Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej — Hajnówka 2011