logo

Nr 1 (32), 6 maja 2007 r.

Moje 25-lecie

Jak ten czas szybko leci! Oto mija ćwierć wieku, jak za namową mojego przyjaciela, a niegdyś sąsiada, o. Jerzego Szurbaka, zjawiłem się wiosną 1983 roku w cichej, wiosennej Hajnówce, na II Dniach Muzyki Cerkiewnej.

zdjecie

Zauroczony atmosferą tego muzycznego święta, gościnnością jego gospodarza, naonczas jeszcze kruczobrodego Mikołaja Buszko, postanowiłem tu jeszcze raz powrócić, by móc obcować z nieprzemijającym pięknem muzyki Prawosławia.

I tak, od owego 1983 roku do dziś, trwam na tym samym posterunku - na stanowisku przewodniczącego jury Festiwalu. Wiele osobistości przewinęło się przez te lata; jego skład zmieniał się z roku na rok: pojawili się tu wybitni dyrygenci, jak W. Rowdo, J. Łukaszewski, Cz. Freund, D. Dymitrow, B. Tewlin i wielu innych, teoretycy, duchowni (arcybiskup Ionafan) - niemal cała Europa! Była to istna panorama charakterów, upodobań estetycznych i wyznawców niemal zupełnie wykluczających się poglądów. Tworzyli oni istny konglomerat sprzeczności, które trzeba było jakoś załagodzić, uładzić i doprowadzić do finału, czyli Protokołu posiedzenia jury.

Jakimś cudem początkowe gorące spory i „nieprzejednane" stanowiska ulegały złagodzeniu, rzeczy pozornie wykluczające się znajdowały wspólny mianownik i wreszcie późnym sobotnim wieczorem w atmosferze wzajemnego zrozumienia i współpracy wszyscy kładli swe podpisy pod tekstem Protokołu.

Nazajutrz, w atmosferze niecierpliwego oczekiwania, ogłaszałem werdykt jury zgromadzonym licznie uczestnikom Festiwalu. Przyjemnie było słuchać radosnych okrzyków świeżo upieczonych laureatów - ich radość udzielała się całej sali, a entuzjazm ten opromieniał później przebieg Koncertu Galowego. Ciekawe, że pokonani, poza może dwoma przypadkami, ze zrozumieniem i pokorą przyjmowali decyzje jury i nigdy nie kwestionowali ich zasadności. Świadczyłoby to o tym, że przez 25 lat udawało się przestrzegać systemu obiektywnego wartościowania, gdzie muzykalność, profesjonalizm, trafność interpretacji i wczucie się w ducha muzyki tworzyły podstawę oceny. To zapewne tłumaczy fakt, że chóry chętnie goszczą na naszym Festiwalu - wiedzą bowiem, że tu spotka je przyjazne przyjęcie, a ich występ zostanie poddany życzliwej i sprawiedliwej ocenie.

Romuald Twardowski Przewodniczący Jury MFMC - „Hajnówka"

wstecz

Copyright © Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej — "Hajnówka"