Nr 1 (31), 9 maja 2006 r.
Sztuka wzbogaca wiarę i modlitwę
Kiedy w XVII wieku w Kościele katolickim nastąpiła kontrreformacja,
zwierzchnicy tego Kościoła zrobili wszystko, aby olśnić i zachęcić wiernych
do częstego przybywania do świątyni. Po soborze trydenckim nie tylko
muzyka stała się bardziej okazała i kunsztowna, ale wzbogacił się obrządek
religijny, zaś bryły świątyń przykuwały oczy pełną rozmachu
architekturą, wspaniałymi złoconymi rzeźbami i ornamentami. Również wnętrze
kościoła zachwycało przepychem ołtarzy, obrazów z portretami świętych lub
scenami z Biblii, przepięknie zdobionymi stallami, ambonami i różnymi
detalami. Wystarczy popatrzeć na XVII-wieczną rzeźbę G.L. Berniniego
Ekstaza św. Teresy z kościoła Santa Maria della Vittoria w
Rzymie. Ile tu patosu, symboliki, a zarazem dynamiki i żarliwości! Anioł
godzi w św. Teresę symboliczną strzałą Bożej miłości. Naturalne światło z
ukrytego okna wpada po złotych promieniach Glorii. Przybywający do świątyni
wierni znajdują tu wielkie natchnienie do modlitwy.
Podobnie w kościele
prawosławnym, niektóre miejsca kultu religijnego zapierają dech w piersiach
swoim pięknem, choć wyrażonym nieco inaczej niż w kościołach katolickich.
Jednym z takich miejsc jest Monastyr Rilski, usytuowany w
masywie górskim Riła, około 120 km na południe od Sofii. Został on założony w
XIV wieku, chociaż jego początki sięgają połowy X wieku. Wtedy to zamieszkujący
w pobliżu eremita święty Iwan, zwany Rilskim wniósł pierwsze klasztorne
zabudowania, które w 1335 roku zostały zniesione z powierzchni przez lawinę
osuwającą się z gór. Wkrótce po tej tragedii bułgarski bojar Chrela odbudował
monastyr. Z tamtego okresu zachowała się stojąca na wewnętrznym dziedzińcu i
służąca dziś jako dzwonnica, 24-metrowa wieża Chreli. W ciągu następnych
wieków monastyr był wielokrotnie grabiony i niszczony, głównie przez
okupujących Bułgarię Turków. W połowie XIX wieku społeczeństwo bułgarskie
ofiarnie doprowadziło cały kompleks klasztorny do wspaniałości, nadając mu
poprzedni, obronny charakter. Główna cerkiew, pod wezwaniem Świętej Bogurodzicy,
to trójnawowa bazylika oparta na planie krzyża z kopułą na skrzyżowaniu naw.
Zewnętrzne ściany cerkwi pokrywają bajecznie kolorowe malowidła przedstawiające
sceny ze Starego Testamentu m.in. proroków, grzechy główne, koniec świata.
Wnętrze świątyni ogarnia półmrok rozświetlany jedynie przez snopy światła
dostające się poprzez wysoko umieszczone małe okna oraz ogniki świec
modlitewnych palących się w intencjach przedstawionych Bogu przez rzesze
pielgrzymów odwiedzających to miejsce. W tym nikłym świetle dostrzec można
bogato złocone, barwne freski ukazujące sceny z Nowego Testamentu oraz będący
szczytowym osiągnięciem sztuki snycerskiej Bułgarskiego Odrodzenia rzeźbiony i
złocony ikonostas. Według nauki cerkwi prawosławnej ikonostas jest symbolem
nieba, miejsca przebywania Chrystusa.
W
1983 roku Rilski Monastyr został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO,
a turyści i wierni znajdują w nim cudowne miejsce do kontemplacji i pogłębienia
wiary.
Kolejnym cudownym miejscem kultu
religijnego jest Sobór św. Mikołaja rozciągający
się u stóp Dniestru w Mohylewie na Białorusi. Rzeka rozdziela jakby miasto na
dwie części, a monastyr znajduje się w samym centrum Mohylewa. Historia tej
świątyni sięga 1577 roku, kiedy w starych dokumentach mowa jest o cerkwiach św.
Mikołaja i śśw. Kosmy i Damiana, które spłonęły w pożarze. Wkrótce po tym
wydarzeniu metropolita kijowski otrzymał od polskiego króla Władysława IV
pozwolenie na budowę cerkwi wraz zabudowaniami klasztornymi. Dziś, sobór św.
Mikołaja to jeden z najwspanialszych zabytków białoruskiej architektury, ale
także uznany przez UNESCO jako jeden z najcenniejszych zabytków europejskiego
baroku. Zbudowany jest na planie krzyża w formie dwukondygnacyjnej bazyliki.
Nad całością góruje wielka kopuła wypełniona wewnątrz freskami. Po bokach są
dwie mniejsze nawy. Najcenniejsze jest wnętrze cerkwi, wypełnione
niespotykaną, pozłacaną ornamentyką, która nigdy przedtem nie występowała w
budownictwie sakralnym na Białorusi. Jest to misterna, precyzyjna ornamentyka
wykonana techniką przestrzennego rzeźbienia drewna. Zarówno główna fasada jak
i ikonostas zostały ozdobione w ten sposób. Szczególnym pięknem odznaczają się
kolumny i kolumienki, nagrobki i inne detale, które sprawiają, że świątynia
odznacza się wielkim przepychem.
W atmosferze niekwestionowanego
piękna świątyni człowiek przebywający w niej, czuje wyjątkowość tego miejsca.
Z ikon czy wizerunków świętych spływa uduchowienie, cisza i spokój, które
pozwalają człowiekowi na refleksję nad sobą i swoim życiem.
Alicja Twardowska
wstecz
|