Nr 1 (30), 24 maja 2005 r.
„Romuald Twardowski – kompozytor wszechstronny”
W czerwcu 2005 r. obchodzi swój jubileusz 75-lecia urodzin
oraz 60-lecia działalności artystycznej jeden z najznakomitszych i najbardziej
wszechstronnych polskich kompozytorów współczesnych - Romuald Twardowski.
Jubilat urodził się w Wilnie w dniu 17 czerwca 1930 r. Już we wczesnym
dzieciństwie interesował się muzyką, zwłaszcza organową i chóralną, zachwycając
się piękną grą znakomitego wileńskiego organisty Jana Żebrowskiego podczas
nabożeństw w kościele pobernardyńskim. Pierwszym instrumentem muzycznym, z jakim
zetknął się mały Romuald, były skrzypce podarowane mu przez byłego muzyka
orkiestry petersburskiej Władysława Gelarda, co sprawiło, że rozpoczął naukę gry
na tym instrumencie, a dzięki dużym zdolnościom muzycznym i systematycznym
ćwiczeniom osiągnął w krótkim czasie dużą sprawność w grze na skrzypcach, która
pozwoliła mu na udział w koncertach solowych i zespołowych, organizowanych przez
pana Władysława dla swoich uczniów i zaproszonych gości. Pewien zakonnik z
kościoła oo. Bonifratrów, obserwując duże zdolności muzyczne młodego Romualda,
zapragnął, by mógł on w niedalekiej przyszłości objąć wakujące stanowisko
organisty w tym kościele i skontaktował go ze znajoma pianistką panią Zgirską, u
której zaczął pobierać lekcje gry na fortepianie, osiągając w krótkim czasie
olbrzymie postępy. Fortepian pochłonął go całkowicie a skrzypce poszły w kąt.
Kolejnym nauczycielem Romualda był wspomniany już wcześniej organista i
chórmistrz prof. Jan Żebrowski, u którego pobierał nie tylko lekcje gry na
organach lecz również naukę harmonii i zasad muzyki. Romuald odkrył w sobie
talent kompozytorski i w roku 1947 skomponował swój pierwszy utwór fortepianowy.
Było to preludium oparte na kolędzie Lulajże Jezuniu, które zadedykował swemu
profesorowi. Od tej pory zaczął z zapałem komponować utwory organowe,
fortepianowe, skrzypcowe oraz pieśni. Za radą profesora postanowił w r. 1950
rozpocząć naukę w państwowej Szkole Muzycznej im. Tałłat - Kiełbszy w Wilnie,
studiując grę na fortepianie u Wiktorii Pawłowny oraz instrumentację i
kompozycję u Pawła Tamuliunasa, Juliusza Juzeliunasa i Edwarda Balsysa. Nauka
nie sprawiała mu trudności, zwłaszcza, że już od roku 1949 często grywał na
organach w kościele św. Jana (gdzie organistą był St. Moniuszko) oraz oo.
Misjonarzy i oo. Bonifratrów. Po uzyskaniu dyplomu w r. 1957 został skierowany
do pracy w Szkole Muzycznej w Poniewieżu jako nauczyciel gry na fortepianie, ale
ta pierwsza w życiu działalność pedagogiczna nie trwała długo, gdyż już w
grudniu 1957 r. Romuald Twardowski, podobnie jak większość Polaków z Wilna i
Wileńszczyzny, opuścił ukochane Wilno i wyjechał do Polski, osiedlając się
najpierw w Warszawie a następnie w Częstochowie, gdzie otrzymał pracę w Szkole
Muzycznej jako nauczyciel fortepianu oraz recenzent muzyczny. W Warszawie
rozpoczął studia kompozytorskie w PWSM w klasie prof. Bolesława Woytowicza,
który po wstępnym egzaminie zakwalifikował go na III rok studiów. W r. 1961
otrzymał I nagrodę na konkursie dla młodych kompozytorów za utwór pt. Antyfony,
który w r. 1963 zdobył również II nagrodę na Trybunie Kompozytorów UNESCO w
Paryżu. Dało to możliwość kontynuowania studiów podyplomowych w Paryżu u słynnej
Nadii Boulanger, u której doskonaliła swój warsztat kompozytorski większość
czołowych kompozytorów polskich. Nagroda UNESCO pozwoliła młodemu muzykowi na
odbycie wielu interesujących podróży zagranicznych, będących niejednokrotnie
impulsem dla jego obfitej i wielostronnej twórczości kompozytorskiej. Wśród
wielu krajów, które odwiedził Romuald Twardowski podczas swoich licznych podróży
turystycznych i artystycznych, można wymienić m.in.: Włochy, Węgry, Jugosławię,
Czechosłowację, Bułgarię, Francję, Niemcy, Anglię, Danię, Holandię, Belgię,
Finlandię, Norwegię, Rosję, Białoruś, Ukrainę, Litwę (w tym wielokrotnie Wilno),
Gruzję, Armenię, Hiszpanię, Grecję i Egipt.
Jak już wspomniałem wcześniej, twórczość kompozytorska Romualda Twardowskiego
jest nie tylko obfita ale i wszechstronna. Znajdujemy tu utwory na orkiestrę,
opery i balety, kompozycje wokalno-instrumentalne, muzykę kameralną, utwory
fortepianowe, organowe, pieśni, mnóstwo kompozycji chóralnych na chóry męskie,
żeńskie i dziecięce, mieszane zarówno a cappella jak i z towarzyszeniem
instrumentów, muzykę cerkiewna, utwory pedagogiczne dla dzieci i młodzieży a
także muzykę teatralną i filmową - w sumie ponad 500 pozycji różnego rodzaju i
formatu.
Romuald Twardowski należy do nielicznych polskich kompozytorów współczesnych
zajmujących się twórczością operową. Ma w swoim dorobku 10 oper i baletów
wykonywanych w teatrach operowych w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Wrocławiu,
Bytomie i Krakowie. Niektóre z nich, jak m. in. balet Rzeźby Mistrza Piotra i
dramat muzyczny Lord Jim, otrzymały Grand Prix na konkursach im. księcia
Rainiera w Monaco, a dramat muzyczny Maria Stuart został uznany przez krytykę za
najlepszą polską operę współczesną. Również liczne inne utwory Twardowskiego,
zarówno wokalne jak i instrumentalne, otrzymały znaczące nagrody na różnych
konkursach i festiwalach krajowych i międzynarodowych.
Na szczególne podkreślenie zasługuje twórczość chóralna Romualda Twardowskiego
na różne rodzaje chórów, która - w przeciwieństwie do innych kompozytorów nie
jest traktowana marginesowo, lecz stanowi jeden z głównych trzonów jego
działalności kompozytorskiej. Utwory chóralne Twardowskiego są często i chętnie
wykonywane przez liczne chóry polskie i zagraniczne.
Nie do przecenienia są zasługi Jubilata w popularyzacji muzyki cerkiewnej,
której od lat jest wielkim miłośnikiem i znawcą. Od roku 1983, a więc od 22 lat,
jest on związany z Festiwalem Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce, a ostatnio w
Białymstoku jako długoletni Przewodniczący Jury. Zainteresowanie kompozytora
muzyką cerkiewną a także wspaniałą liturgią i całą duchowością Kościoła
Wschodniego pojawiło się już w latach dziecięcych i młodzieńczych, gdy w Wilnie
wstępował do cerkwi Przenajświętszej Bogurodzicy lub monastyru św. Ducha i z
zachwytem wsłuchiwał się w śpiew wspaniałych chórów, podziwiając dostojność oraz
przepych liturgii prawosławnej, śpiewanymi przez różne chóry polskie i
zagraniczne.
Pierwszą kompozycją Romualda Twardowskiego opartą na muzyce cerkiewnej była Mała
liturgia prawosławna na solo basowe, zespół wokalny i trzy grupy instrumentalne,
wykonana po raz pierwszy w roku 1968 na międzynarodowym festiwalu „Musica
Antiąua Europae Orientalia” w Bydgoszczy oraz nagrodzona na festiwalach i
konkursach w Monte Carlo i Paryżu. Następne utwory cerkiewne na chór a cappella,
a więc w pełni nadające się do wykonywania w cerkwi, to m.in. bardzo wśród
chórów popularne i często wykonywane Alliłuija (będące nieraz utworem
obowiązkowym na różnych konkursach), Chwalitie imia Gospodnie , Woskriesienije
Christowo, Błażen muż, Hosanna I i II, Wsiakoje dychanije. Ewenementem w skali
krajowej jest opracowanie na chór mieszany 28 kolęd prawosławnych (przeważnie
białoruskich i ukraińskich, często podobnych do naszych polskich), które w roku
1996 zostały nagrane na płyty kompaktowe i kasety przez poznański „Zespół Muzyki
Orientalnej” pod dyrekcją Leona Zborowskiego. Były one wykonane na Festiwalu w
Hajnówce, a Telewizja Poznańska nakręciła film z chórem Zborowskiego wykonującym
te kolędy.
Należy tu wspomnieć o działalności organizatorskiej Jubilata. W roku 1969 został
on wybrany na prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich i na
tym stanowisku rozwinął na duża skalę działalność koncertową tego Oddziału,
dającą możliwość prezentacji swej twórczości młodym kompozytorom i wykonawcom w
kraju i za granicą. W latach 1993-1996 Twardowski pełnił funkcję prezesa
ZAIKS-u. od roku 1971 do chwili obecnej Jubilat jest profesorem warszawskiej
PWSM, a obecnie Akademii Muzycznej im. F. Chopina.
W uznaniu zasług dla rozwoju polskiej kultury muzycznej Jubilat otrzymał szereg
nagród i odznaczeń, z których należy wymienić m.in. Odznakę „Zasłużony Działacz
Kultury", Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II stopnia, Nagrodę Prezesa Rady
Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży, Nagrodę ZKP oraz Order św. Marii
Magdaleny, otrzymany od Metropolity Bazylego za wieloletnie przewodniczenie jury
na Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce, a także wiele nagród i odznaczeń
różnych organizacji i towarzystw zagranicznych.
Trudno jest w krótkim okolicznościowym artykule wymienić wszystkie, choćby tylko
najważniejsze walory i osiągnięcia Jubilata, kompozytora niezwykle
wszechstronnego o bardzo bogatej inwencji, Łatwości stosowania różnych technik i
środków stylistycznych, uprawiającego niezwykle szeroki wachlarz kompozycji od
pieśni chóralnych przez utwory wokalne, instrumentalne i orkiestrowe, muzykę
cerkiewną (w której jest prawdziwym mistrzem) aż po wielkie dzieła sceniczne
operowe i baletowe. Twardowski jest prawdziwym człowiekiem renesansu. Jego
wszechstronne zainteresowania obejmują nie tylko muzykę różnych stylów i epok od
chorału gregoriańskiego aż do najnowszych technik kompozytorskich lecz również
teatr, architekturę, malarstwo i rzeźbę, literaturę, filozofię, a także wiele
innych dziedzin, ma szerokie horyzonty myślowe, ciekawość świata, cechuje go
otwartość i życzliwość dla otoczenia, a także wiele innych cech, które tu trudno
wymienić. Nieobca jest mu działalność publicystyczna i wydawnicza, a napisana w
roku 2000, pięknie wydana i niezwykle ciekawa książka wspomnieniowa p.t. „Było
nie minęło" świadczy o jego nieprzeciętnych zdolnościach literackich.
Z okazji pięknego Jubileuszu życzymy Czcigodnemu i Drogiemu Jubilatowi wiele
zdrowia i szczęścia oraz dalszych wspaniałych sukcesów artystycznych,
pedagogicznych, organizatorskich i wszelkich innych, śpiewając na Jego cześć
gromkim głosem: „Ad multom annos" oraz „Mongaja lieta".
wstecz
|