Nr 1 (21), 27 maja 2001r.
Tematyka liturgiczna w twórczości współczesnych kompozytorów białoruskich
Tłum. Grażyna Nazaruk
Muzyka liturgiczna nazywana jest ikoną rozbrzmiewającą
dźwiękami. Święci Ojcowie śpiew cerkiewny nazywali nie muzyką, a melodią słów.
Rzeczywiście, w pieśniach liturgicznych niemożliwe jest oddzielenie elementu
słownego od muzycznego. Element muzyczny pomaga w utrwaleniu w pamięci i
świadomości słuchaczy tekstów modlitewnych oraz ułatwia ich interpretację.
Dlatego słuchając muzyki cerkiewnej (a ściślej mówiąc,
śpiewów liturgicznych) człowiek poznaje Boga i siebie, głębię swojej duszy, uczy
się obcowania z Bogiem. Ta wewnętrzna aktywność twórcza jest nieskończona i
wyrażenie tego wewnętrznego życia duchowego, wyrażenie go dźwiękami melodii,
jest również nieskończone.
Gdy twórczość muzyczna odrywa się od swoich religijnych
podstaw, nieuchronnie dochodzi do stanu, za progiem którego znajduje się chaos i
„ciemność nieprzenikniona".
Dlatego też nie dziwi fakt. że w twórczości współczesnych
kompozytorów coraz częściej pojawiają się tematyka i teksty liturgiczne. W
dążeniu do odczytania wiecznych prawd oczyma współczesnego człowieka, dojścia do
nowego myślenia poprzez zapomniane stare, wskrzeszenia w sobie Boga, do tekstów
i tematyki liturgicznej sięgają tacy kompozytorzy, jak: A. Bondarienko. L. Szleg.
A. Korotkina, S. Bieltiukow. O. Zaletniew, M. Wasiuczkowa. E. Nosko, W. Kopytko.
A. Kozłowa. O. Chodosko.
Podwaliny pod tradycyjną prawosławną szkołę kompozytorską
położył przede wszystkim Aleksiej Jewłampijewicz Turienkow, rozwinęli ją N.
Kowieński. N. Kulikowicz-Szczegłowa, N. Butomo. Kontynuują współcześni
kompozytorzy, głównie duchowny Andriej Bondarienko z cerkwi św. Borysa i Gleba
na Kałoży w Grodnie, profesjonalny kompozytor, laureat Państwowej Nagrody
Republiki Białoruś, twórczość którego cieszy się dużym uznaniem na Białorusi i
za jej granicami.
Jego utwory koncertowe o charakterze religijnym świadczą o
poszukiwaniu przez kompozytora nowych środków wyrazu dla cerkiewnej muzyki
chóralnej i są zgodne z jego rozumieniem obrazu w tekście kanonicznym. U podstaw
jego muzyki legły intonacje starej prawosławnej monodii, tradycje linearnego
muzycznego myślenia w połączeniu z sonornością, kolorytem dysonansu. Dźwiękową
gamę jego dzieł charakteryzują delikatność, różnorodność, malowniczość; muzyka
jest wyrazista i łatwa w słuchaniu. Kompozytor nie unika chromatyki, nie
rezygnuje z wyrafinowanych kompozytorskich technik XX wieku. Jednocześnie jego
utwory chóralne nie są obce słuchaczowi. Poprzez słowo ozdobione dźwiękiem
muzycznym w dziełach chóralnych o. Andrieja tradycja została połączona z
nowoczesnością. Ideał artystyczny kompozytora jest kształtowany pod wpływem
wzajemnego oddziaływania żywiołu duchowego, modlitewnego z wysoce intelektualnym
duchem współczesnej kultury.
U podstaw twórczości o. Andrieja Bondarienko leży idea
chrześcijańskiej, wszechogarniającej miłości. Tematyka ta dominuje także w
świeckich utworach kompozytora.
Najbardziej płodnym w sferze cerkiewnej muzyki chóralnej
kompozytorem jest L.K. Szleg (ur. w roku 1948). Jego muzyka wyróżnia się
głębokim emocjonalnym oddziaływaniem, rozwija śpiewacze tradycje Cerkwi. Wczesne
dzieła twórcy świadczą o ekspresji, dążeniu do komunikatywności, podwyższonej
emocjonalności. wyrazistości i plastyczności.
Utwory z ostatnich lat dowodzą, że tematyka chrześcijańska
stała się wiodącą w twórczości kompozytora. L. Szleg próbuje przeniknąć w świat
innego języka muzycznego, innego muzycznego myślenia. Kompozytor poszukuje
melodycznych form, rytmów, stylu - odpowiedników modlitewnych śpiewów w
przeszłości.
Cechą wyróżniającą współczesną twórczość muzyczną jest
tworzenie lub odrodzenie takich form twórczości muzycznej, które całkowicie
różnią się od znanych dotychczas. Twórczość A. Bondarienko. L. Szleg. A.
Korotkinej wzbogaca białoruską kulturę wokalną, przygotowuje słuchaczy do nowego
myślenia muzycznego. Wyróżnia ją wykorzystanie doświadczeń europejskiej kultury
muzycznej, opanowanie współczesnej techniki kompozytorskiej, odrodzenie
zainteresowania formami i gatunkami muzyki dawnej.
Jak widać, w dążeniu kompozytorów białoruskich do
przyswojenia dawnych prawosławnych tradycji kultury muzyczno-wokalnej i
urzeczywistnienia ich w swojej twórczości wyraża się dążenie do wskrzeszenia
ducha kultury narodowej w nowych warunkach kulturowo-historycznych.
Wykorzystanie tematyki religijnej we współczesnych
instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych. a także teatralnych formach,
dawnych odmian śpiewów chrześcijańskich, cytowanie śpiewów „znamiennych" i
komponowanie stylizowanej melodyki charakteryzuje twórczość szeregu
współczesnych kompozytorów białoruskich. A.Korotkina w poemacie „Eklezjasta" na
orkiestrę symfoniczną z recytatorem cytuje dawną monodie z „Irmołogionu" (XVII
stulecie) na tle sonornego orkiestrowego brzmienia. Stylizowaną na śpiew
„znamienny" melodykę kompozytorka wykorzystuje w Stychirze na chór mieszany.
Młody kompozytor O. Chodosko oddał niedawno pod osąd słuchaczy Symfonię -
Liturgię „Pokajanije" („Skrucha"), do symfonicznej kanwy której został
wprowadzony chór mieszany, wykonujący pieśni liturgiczne. Ten sam chwyt
zastosował A. Mdiwani w muzyce do baletu „Strasti" (Pasje).
Nie będziemy zastanawiać się na zasadnością wykorzystania w
nowych dziełach różnych gatunków, w tym symfonicznych i teatralnych kanonicznych
tekstów liturgicznych, cerkiewnej stylizacji brzmienia chóru, zauważmy jedynie,
że dążenie współczesnych kompozytorów do sięgania w swojej twórczości po środki
wyrazu charakterystyczne dla kultury białoruskiej w okresie jej najwyższego
rozkwitu, jest cechą wyróżniającą twórczość współczesnych autorów.
Kultura końca XX wieku i światopogląd epoki mają charakter
dialogu: wszystkie poprzednie okresy rozwoju kultury są wzajemnie powiązane i
dawna kultura w chwili obecnej jest pożądana i zrozumiała. Współczesna nauka,
kultura i sztuka intensywnie przyswajają tradycje, które w ciągu
siedemdziesięciu lat były niedostępne badaniom i twórczości.
Niewątpliwie, rozwój kultury białoruskiej w trzecim
tysiącleciu powinien odbywać się w tym systemie środków wyrazów, form, z którymi
była związana kultura białoruska w najbardziej sprzyjającym dla niej okresie
historycznym.
Łarysa Gustowa
wstecz
|