Nr 1 (1), maj 1993r.
DMITRIJ BORTNIAŃSKI – MISTRZ KONCERTU WOKALNEGO
Chyba żaden z kompozytorów muzyki cerkiewnej nie jest tak
często wykonywany, i to nie tylko na hajnowskim Festiwalu, jak Dmitrij
Bortniański. W Rosji przeżywa on swój renesans w repertuarze koncertowym. Trudno
się dziwić, bowiem był to największy kompozytor rosyjski XVIII w. Urok jego
muzyki tkwi przede wszystkim w miękkości kantyleny, przejrzystości formy i
liryzmie wyrazu. Niektórzy porównywali go z Mozartem, zachwycał się nim Berlioz
i inni wielcy kompozytorzy.
Dmitrij Bortniański urodził się na Ukrainie w 1751 roku. Był
wyjątkowo wykształconym kompozytorem. Już jako dziecko śpiewał w carskiej kapeli
chóralnej w Petersburgu, ucząc się śpiewu i teorii muzyki. Około 1760 roku
zaczął się uczyć kompozycji u Włocha, B. Galuppiego. W tym czasie w Rosji
istniało silne zainteresowanie kulturą i sztuką Zachodu. Zachód zaś również
dostrzegał wzrost znaczenia politycznego Rosji. Stąd coraz więcej artystów z
różnych krajów Europy przybywało by rozwijać wzory zachodnioeuropejskie,
zwłaszcza wśród szlachty. Dzięki tej modzie kultura i sztuka rosyjska zaczęła
szybciej się rozwijać.
Po pewnym czasie Galuppi opuszcza Rosję i wraca do Wenecji.
Za nim podąża jego uczeń. Tak więc Bortniański nie tylko uczy się w Wenecji, ale
poznaje wspaniałą sztukę i kulturę Włoch. Decyduje się zostać aż 10 lat w
pięknej Italii, głównie w Bolonii i Rzymie. Podczas pobytu we Włoszech komponuje
wiele utworów religijnych do tekstów łacińskich oraz z powodzeniem wystawia trzy
opery.
Po powrocie do Rosji w 1779 roku zostaje dyrygentem carskim
kapeli chóralnej, a od 1796 dyrygentem muzyki wokalnej i kierownikiem tejże
kapeli. Działając na tym stanowisku Bortniański skomponował sporo utworów
religijnych i przyczynił się do znacznego podniesienia poziomu zespołu
chóralnego. Był też związany z nadwornym zespołem muzycznym carewicza Pawła w
Gatczynie i Pawłowsku, ale tam komponował głównie opery i utwory kameralne.
Do najwybitniejszych utworów religijnych Bortniańskiego
należą tak często wykonywane koncerty religijne. Skomponował 35 koncertów na
4-głosowy chór mieszany oraz 10 koncertów na dwa chóry. Są to dużych rozmiarów
utwory a cappella, złożone z 3 lub 4 części, kontrastujących ze sobą pod
względem tempa, faktury i typu melodyki. Kompozytor przeciwstawia w tych
utworach partie solowe, duety lub tercety partiom chóralnym, części szybkie -
wolnym. Ostatnie części koncertów, finały są przeważnie w formie fugi. Tu
Bortniański okazał się znakomitym mistrzem polifonii. Poza tym brzmienie chórów
świadczy o doskonałym opanowaniu przez kompozytora techniki chóralnej śpiewów
cerkiewnych. Szczególnie interesujące pod tym względem są koncerty na dwa chóry,
o bogatej fakturze i mistrzowsko zaprezentowanej w nich technice wielogłosowej.
Nic więc dziwnego, że twórczość religijna Bortniańskiego
cieszyła się wielką popularnością przez cały wiek XIX.
Reprezentuje ona najbardziej rozwinięty typ śpiewu
cerkiewnego w muzyce rosyjskiej XVIII wieku.
Bortniański zmarł w Petersburgu w 1825 roku. W tym czasie w
Europie Zachodniej zapanował już romantyzm. W Rosji M. Glinka i A. Dargomyżski
tworzyli podstawy stylu narodowego, dając tym samym grunt dla powstania
"Potężnej Gromadki".
Alicja Stradczuk-Twardowska
wstecz
|