Nr 1 (15), 23 maja 1999r.

KRÓTKA HISTORIA NA ZIEMIACH POLSKI ŚPIEWU CERKIEWNEGO

W Kościele prawosławnym w Polsce rozróżniamy dwa rodzaje śpiewu cerkiewnego: monodyczny. czyli jednogłosowy, stosowany od XI do XVI wieku, oraz polifoniczny, czyli wielogłosowy, stosowany od XVI wieku do czasów obecnych.

ŚPIEW MONODYCZNY

Wiadomości o słowiańskim śpiewie liturgicznym w Polsce są bardzo ubogie, gdyż od połowy XI wieku obrządek łaciński w ramach walki z tzw. "schizmą wschodnią" zacierał ślady kultury słowiańskiej. "Polskie chrześcijaństwo - pisze ks. Jerzy Klinger - ma znacznie bogatsze źródła, niż jedna tradycja kulturalno-kościelna, jaką stanowił obrządek łaciński. Przemilczanie istnienia tego drugiego, a może i trzeciego źródła, którym był obrządek metodiański, lub nawet obrządek bizantyjski, w swej czystej postaci również występujący na naszych ziemiach, bynajmniej nie przyczyniło się do wzbogacenia kultury polskiej, lecz raczej do jej zubożenia".

Przyjęcie chrześcijaństwa za pośrednictwem Konstantynopola przez księcia Włodzimierza w 988 r. zapoczątkowało działalność Kościoła prawosławnego na tych wschodnich terenach państwa polskiego, które wchodziły w skład Księstwa Kijowskiego lub z nim graniczyły. Wraz z chrześcijaństwem przeniknął na tereny wschodniej Polski pełny cykl greckiego modelu melodycznego - es. raspiewa oraz uformowane cykle nabożeństw wraz z ich komponentami: kalendarzem świąt, obrzędami oraz gotowymi tekstami liturgicznymi.

Tak więc pierwotnym śpiewem liturgicznym obrządku wschodniego w Polsce był z całą pewnością śpiew grecko-bizantyjski ze swoimi sposobami wykonawczymi oraz zapisem nutowym. "Gdy Słowianie wschodni przyjęli chrzest z Grecji, przyjechali do nich wraz z klerem śpiewacy - Grecy. Śpiewacy ci przywieźli ze sobą gotowe wzory muzyczne, które przyjęli Słowianie" - pisze ks. W. Mietałłow. Do tych gotowych wzorców możemy zaliczyć recytacje tekstów liturgicznych, sposób śpiewania psalmów, hymnów oraz pieśni religijnych. Jednakże najcenniejszą zdobyczą Słowian było przyjęcie od Greków ośmiu trybów, es. głasów, ułożonych przez św. Jana z Damaszku.

Oficjalne przyjęcie chrześcijaństwa od Greków nie wstrzymało jednak południowo-słowiańskich wpływów. Bułgarscy śpiewacy cerkiewni kształcili się w Ochrydzie, gdzie śpiew bizantyjski przystosowywany był do języka starosłowiańskiego, a program nauczania muzyki i śpiewu wzorowany był na wzorcach Wyższej Szkoły w Konstantynopolu. Stali się oni też oficjalnymi nauczycielami śpiewu cerkiewnego.

Kijów stanowił najważniejsze centrum kulturalne, którego wpływy na muzykę cerkiewną w Polsce były bardzo widoczne. Działała tam od roku 1051 szkoła śpiewaków i dyrygentów cerkiewnych, których uczono sztuki dyrygowania wg tzw. "chironomii". Nauczanie wschodniosłowiańskiego śpiewu liturgicznego rozprzestrzeniało się z Kijowa na północ, w rejony dzisiejszej Białorusi, na zachód oraz na Podkarpacie i okolice Przemyśla. Wszędzie tam misjonarze kijowscy organizowali życie religijne, nauczali śpiewu cerkiewnego i zakładali chóry. Chełm, jako miasto posiadające świątynie katedralną, pozostawał pod wielkim wpływem Kijowa.

Począwszy od XII w. zaczęły kształtować się lokalne śpiewy liturgiczne, nieco odmienne od wzorów greckich i bułgarskich, co było widoczne w praktyce klasztoru kijowsko-pieczerskiego. Pierwszym kompozytorem i twórcą rodzimego śpiewu liturgicznego był mnich Stefan, późniejszy biskup włodzimiersko-wołyński oraz twórca najstarszego zabytku literackiego -"Służby Bożej św. św. Borysa i Gleba", także przedstawiciel monasteru pieczerskiego - mnich Grzegorz. Mówiąc o początkach rodzimego śpiewu cerkiewnego, nie można pominąć takich postaci jak Dymitr z Przemyśla, czy też działający tam w XIII wieku Mitrus i Bojan.

Punktem zwrotnym w powstawaniu miejscowych odmian śpiewu cerkiewnego były przekłady tekstów z języka greckiego na język cerkiewno-słowiański. w których zmianom ulegały akcenty i sylaby, co powodowało z kolei zmiany fraz melodycznych i pewne uniezależnienie od prawzorów melodii grecko-bizantyjskich.

W nielicznych dostępnych materiałach zachowały się niektóre określenia odnoszące się do wykonawców śpiewu cerkiewnego. I tak zespół śpiewaków nazywano lik, gr. choros, zaś poszczególnych śpiewaków zwano piewcy. gr. psałti.

Obecni w świątyniach wierni też aktywnie uczestniczyli w nabożeństwach. Był to jednak udział ograniczony, gdyż lud śpiewał tylko finalne części tekstu recytowanego przez psalmistę lub odpowiadał na aklamację duchownego.

Pierwsze chóry cerkiewne składały się z kleru niższego rzędu. Klerycy, obowiązkowo ubrani w krótkie białe szaty śpiewali z ambony. Osobą odpowiedzialną za śpiew był tzw. domestyk - pierwszy śpiewak i dyrygent chóru. Kanonarch natomiast dbał o prawidłowe wykonanie zaleceń ustawu cerkiewnego oraz kierował zastosowaniem odpowiednich melodii, przeznaczonych do śpiewanych tekstów liturgicznych.

Początkowo chóry, jako zorganizowane grupy śpiewacze, istniały tylko przy świątyniach katedralnych, takich jak: św. Zofii w Kijowie, we Włodzimierzu Wołyńskim. Chełmie, Przemyślu, Haliczu. Były liczebnie niewielkie, ale skupiały śpiewaków z przygotowaniem muzycznym i stanowiły zespoły na dość wysokim poziomie.

Istniały również chóry przyklasztorne, w których śpiewali mnisi. Chóry te, podobnie jak katedralne, zajmowały miejsca na klirosach - z prawej i lewej strony świątyni.

Na prowincji role chóru pełnił lud. Melodie wykonywane przez wiernych często znacznie różniły się od prawzorów. przyjmując miejscowy wariant. W ten oto sposób powstał cały szereg odmian melodii cerkiewnych, charakterystycznych dla poszczególnych regionów czy nawet parafii. Proces tworzenia się napiewów nie był łatwy, ale trafił wówczas na sprzyjające okoliczności historyczne. Ważnym wydarzeniem, które pozwoliło na niezależny od obcych wpływów rozwój śpiewu cerkiewnego było utworzenie w XIV wieku metropolii w Haliczu, gdzie później ukształtował się Halickij raspieiw promieniujący na okolice Podkarpacia.

W 1386 r. w wyniku unii polsko-litewskiej na terytorium Rzeczypospolitej znalazły się dość duże obszary zamieszkałe przez wyznawców prawosławia. Były to Zachodnia Ukraina, Wołyń. Polesie, Podlasie, Ruś Czarna, Litwa i Białoruś. W ten sposób powstawało wiele ważnych centrów rozwoju śpiewu cerkiewnego, zarówno przy metropoliach, katedrach biskupich, jak i przy klasztorach. Powołany na stanowisko metropolity kijowskiego z siedzibą w Nowogródku Bułgar Grzegorz Camblak przeniósł w granice państwa Obojga Narodów bułgarski śpiew cerkiewny, który wszedł do praktyki liturgicznej Kościoła prawosławnego w Polsce.

W XV wieku odbywały się dość regularne kontakty polskiej Cerkwi z Bałkanami. Często przybywali tu biskupi wraz ze swymi śpiewakami, którzy zachwycali miejscowych wyznawców prawosławia pięknem melodii wykonywanych przez nich. Bułgarskie melodie szybko przyjęły się na gruncie polskim i pielęgnowane były przez rodzime chóry cerkiewne.

Na przestrzeni pierwszego okresu, obejmującego wieki X-XV, dla potrzeb Cerkwi używano w Polsce kilku systemów melodycznych - razspiewów. Był to śpiew neumatyczny, kijowski, grecki i bułgarski, a także nasze rodzime odmiany ukształtowane na terenie Polski, śpiewy: halicki, chełmski i supraski.

ŚPIEW NEUMATYCZNY

U podstaw prawosławnego śpiewu liturgicznego w dawnej Polsce leży śpiew neumatyczny. tzw. znamiennyj raspiew. Według prof. N. Uspieńskiego śpiew ten został zapożyczony z Bizancjum i ukształtował w sposób niezależny od innych, w oparciu o narodowy jeżyk muzyczny. Początkowo był to śpiew typowo recytatywny. Podstawę tonalną śpiewu neumatycznego stanowił przejęty z muzyki bizantyjskiej system ośmiu skal modalnych - osmogłasija. Posiadał on melodie dla psalmów, stychyr, troparionów, kanonów, itp.

Ze stosunkowo prostych form początkowego okresu, wytworzyły się dość złożone frazy melodyczne – głasowyja popiewki, które w czasie trwania śpiewu powtarzały się periodycznie lub nieznacznie się zmieniały.

Powstał też skomplikowany system tzw. fit, tj. ozdobników melodyjnych - melizmatów lub ornamentalnych fraz, które obejmowały nie jeden dźwięk, lecz mniej lub więcej rozwinięty motyw stosowany w miejscu największej kulminacji melodii. W ten sposób zaczęły powstawać wariacje melodii neumatycznych i rozbudowane formy melodyczne, które przybrały nazwę: "Wielki śpiew neumatyczny" - Bolszoj znamiennyj raspiew oraz mniej rozbudowany "Mały śpiew neumatyczny" - Małyj znamiennyj raspiew. Śpiew neumatyczny notowany był przy pomocy symboli zwanych neumami. Była to grupa 12. znaków zwanych notacją ekfonetyczną. Na bazie tych znaków rozwinęła się oryginalna notacja zwana systemem "kriuków". Aby zapamiętać te znaki mistrzowie śpiewu wprowadzili do użytku tzw. kinowarnyje pomięty- znaki pomocnicze.

Poza śpiewem neumatycznym w okresie śpiewu monodycznego kształtowały się na terenach Polski inne modele melodyczne. Do nich w pierwszym rzędzie należy zaliczyć śpiew kijowski (wielki i mały), grecki i bułgarski. Na bazie wymienionych skarbnica prawosławnego śpiewu liturgicznego w Polsce wzbogaciła się jeszcze o inne melodie, których nazwy pochodziły od nazwy regionu (śpiew halicki), miast (śpiew chełmski), czy klasztorów (śpiew supraski).

Wszystkie wymienione tu przeze mnie śpiewy charakteryzują się prostotą, dostojeństwem, żarliwością uczucia, przy jednoczesnym braku czczego sentymentalizmu, co pozostaje w całkowitej zgodzie z wymogami ustawu cerkiewnego. Melodie tych śpiewów nigdy nie usiłowały górować nad tekstem liturgicznym, przeciwnie, dążyły do jego wysublimowania i komunikatywności, co jest ich najistotniejszą i jednocześnie najcenniejszą cechą.

Dr Włodzimierz Wołosiuk jest adiunktem w Katedrze Prawosławnej Teologii Praktycznej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie

Włodzimierz Wołosiuk

 

wstecz
 

Copyright © Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej — Hajnówka 2004