Nr 1 (12), maj 1998r.
Muzyka cerkiewna w Bułgarii
W początkowym okresie wszystko było
podporządkowane tradycji bizantyjskiej. Nabożeństwa w jeżyku greckim odprawiali
greccy duchowni. Naród bułgarski zaczął jednak domagać się wprowadzenia do
świątyń jeżyka ojczystego. Umożliwili to Świeci Bracia Cyryl i Metody, którzy
opracowali alfabet słowiański i przetłumaczyli na ten język księgi liturgiczne.
Liczni ich naśladowcy kontynuowali i upowszechniali to epokowe dzieło. Już
wtedy, tłumacząc z greckiego na bułgarski, musieli także przystosować śpiewy
bizantyjskie do tonalności słowianobułgarskiej.
Dalszy rozwój kultury duchowej narodu
bułgarskiego uniemożliwiła wielowiekowa niewola turecka. Do wyzwolenia w 1878 r.
uległo zniszczeniu wiele pomników architektury, muzyki i literatury.
Po ustaniu niewoli, wraz z odrodzeniem narodowym,
znów nastąpił rozkwit bułgarskiej kultury i religii prawosławnej. W tym czasie
obok tradycyjnego wschodniego śpiewu cerkiewnego pojawił się nowy jego rodzaj —
chóralny śpiew wielogłosowy, który przywędrował tu razem z wojskami rosyjskimi.
Dzięki nim wzbogaciła się także bułgarska muzyka ludowa.
Pierwszy chór cerkiewny w Bułgarii powstał w 1868
r. przy parafii Przemienienia Pańskiego w Swiszczow. Założył go Janko Mustakow,
miejscowy nauczyciel muzyki i chórzysta. Ukończył on konserwatorium w
Bukareszcie. Swój chór - początkowo dwugłosowy, a następnie czterogłosowy -
stworzył na wzór ówczesnych chórów rumuńskich.
Liturgiczne śpiewy w Bułgarii cały czas
wzbogacały duchowe utwory wybitnych kompozytorów rosyjskich: Bortniańskiego,
Bieriezowskiego, Wedela, Degtiarewa, Łomaleina, Bachmatowa, Czajkowskiego,
Czesnokowa, Archangielskiego, Kastalskiego, Greczaninowa, Ipolitow-Iwanowa,
Rachmaninowa i innych. Na wzór rosyjskiej muzyki chóralnej zaczęli tworzyć
muzykę cerkiewną także rodzimi kompozytorzy: Artanas Badew (1860-1908), Dobri
Christow (1875-1941), Piotr Dinew (1889-1980), Apostoł Nikołajew (1886-1971),
Christo Uanołow (1900-1953), Angeł Konstantinow (1905-1981), biskup Nikołaj
Kożycharow (1908-1981). Z tych wzorców nadal czerpią kompozytorzy współcześni:
o. Aleksander Łaszkow, Todor Grigorow, Iwan Petrow, Łozko Stojanow, Cyryl Popow,
Borys Ibrinimow, Wasyl Trajkow i inni.
Okres po drugiej wojnie światowej nie sprzyjał
muzyce cerkiewnej. Władze komunistyczne budowały społeczeństwo ateistyczne.
Twórcom muzycznym trudno było komponować utwory o tematyce religijnej.
W ostatnich latach obserwuje się w Bułgarii
powrót do religii i odrodzenie wartości duchowych. Przywódcy państwowi biorą
udział w nabożeństwach, które są bezpośrednio transmitowane przez radio i
telewizje. Prezydent składa przysięgę na Ewangelię. Także wojsko oddaje honory
podczas wielkich świąt religijnych. Bułgarscy demokraci duchowy rozwój swego
narodu uważają za ważny czynnik na drodze do zbliżenia i integracji z innymi
krajami europejskimi.
W 1994 r. z inicjatywy prezesa Domu Muzycznego
„Róża". Stojana Babekowa, kompozytora, muzykologa, dyrygenta chóru „Alleluja",
został rozpisany pierwszy konkurs na muzyczny utwór cerkiewny „Bądźmy lepsi".
Wśród kompozytorów bułgarskich cieszył się on wielką popularnością.
Organizatorzy postarali się, aby konkurs odbywał się każdego roku. Laureatami
dotychczasowych edycji byli: Marin Goleminow, Dymitr Petkow, Śtojan Babekow
(koncertowa liturgia nr l - wielkanocna), Cyryl Popow, Swetozar Rusinow, o.
Aleksander Łaszkow i Julian Słabakow.
W tym roku odbywa się piąty konkurs, poświęcony
2000. rocznicy Narodzin Chrystusa.
Także w 1994 r. władze okręgowe w mieście Sliwen
zorganizowały festiwal chórów cerkiewnych. Jego inicjatorem był Metody Grigorow,
dyrygent. wykładowca i wydawca muzyki cerkiewnej, znany z pierwszych prób
dostosowania Liturgii Piotra Dinewa - narodowej liturgii w Bułgarii - do wymogów
teraźniejszości. Grigorow zamienia tekst cerkiewnosłowiański na współcześnie
używany język bułgarski. W potocznym jeżyku bułgarskim wykonywana jest też
Liturgia św. Jana Złotoustego - nr 4 o. Aleksandra Łaszkowa.
Kolejny festiwal w Sliwen odbył się w roku 1996.
Podobne festiwale od kilku lat organizowane są w okręgowym mieście Plewen.
W dniach 9-11 maja tego roku w Sofii odbył się I
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ortodoksyjnej. Organizatorem był Dom Muzyczny „A'kamerton"
i osobiście jego prezes, Andriana Kowaczewa. długoletnia redaktor muzyczna,
producent i realizator programów muzycznych w bułgarskim radiu. Sofijski
festiwal ma na celu podtrzymanie kultury wschodnioprawosławnej i duchowości
bułgarskiej w przededniu 2000. rocznicy Narodzin Chrystusa.
Festiwale muzyki cerkiewnej w Bułgarii mają coraz
więcej wielbicieli zarówno wśród kompozytorów, jak i wykonawców.
Chóry cerkiewne działają tylko w miastach i
śpiewają podczas nabożeństw niedzielnych i świątecznych. W dni powszednie
nabożeństwo odprawia duchowny i psalmista, który wykonuje monodyczną muzykę
cerkiewną, zgodnie z dawniejszą tradycją. Są to wschodnie śpiewy cerkiewne.
nazywane monasternymi. Liturgie świąteczne odprawiane są z udziałem chórów —
jednorodnych lub mieszanych. Najczęściej śpiewają one zgodnie z rosyjskim stylem
chóralnym. Muzyka cerkiewna w cerkwiach bułgarskich wykonywana jest zatem według
dwóch tradycji: wschodniej (monodycznej) bizantyjskiej oraz chóralnej. Rodzaj i
liczebność chórów zależy od charakteru danej parafii i jej możliwości
finansowych.
Żyjemy w czasach, gdy wartości duchowe są
częściowo zapomniane. Dla poszukującego ich ogień Boży zgasnąć jednak nie może.
Muzyka cerkiewna została stworzona do wzlotu duchowego człowieka i zbliżenia do
Stwórcy. Bliskie są czasy, gdy zajmie należne jej miejsce wśród sztuk
prawdziwych.
Dymitr Dymitrow - wykładowca muzyki cerkiewnej
wstecz
|