Nr 1 (12), maj 1998r.
ZAWSZE PRAWDZIWA - ROZMOWA Z JEGO EMINENCJĄ ARCYBISKUPEM SAWĄ, METROPOLITĄ WARSZAWSKIM I CAŁEJ POLSKI.
Jakie
znaczenie ma hajnowski Festiwal dla Cerkwi prawosławnej w Polsce ?
Festiwal hajnowski
przekształcił się z niewielkiej imprezy o charakterze lokalnym w wielkie
międzynarodowe spotkanie muzyków i śpiewaków z różnych krajów, reprezentujących
różne kościoły prawosławne i różne wyznania. Cieszy nas, że dzieje się to w
Polsce. Stąd wniosek, że hajnowski festiwal ma ogromne znaczenie dla naszej
Cerkwi. Goście przyjeżdżający tutaj poznają nasze świątynie, naszą prawosławną
kulturę, zawiązują przyjaźnie z prawosławnymi mieszkańcami naszego kraju.
Festiwal jest doskonałą promocją naszej Cerkwi, a także Polski na forum
międzynarodowym.
Czy Eminencja widzi potrzebę
wprowadzenia zmian i nowych elementów do formuły organizacyjnej Festiwalu i
doboru wykonawców?
Jak powiedziałem, Festiwal
przekształcił się w dużą międzynarodową imprezę. Stało się to niejako w sposób
naturalny. Formuła Festiwalu może właśnie w taki naturalny sposób ewoluować i
zmieniać się. Organizatorzy sami powinni to zauważać i wyciągać wnioski. Nie
widzę potrzeby odgórnych zmian i narzucania organizatorom czegokolwiek.
Jest to impreza świecka,
popularyzująca muzykę cerkiewną stworzoną w dawnych czasach do uwznioślenia
Słowa Bożego głoszonego w świątyniach. W Hajnówce jest oceniane przede wszystkim
brzmienie muzyczne tych utworów – poziom wykonania i odczucia estetyczne.
Sakralny i prawosławny charakter tej muzyki schodzą jak gdyby na dalszy plan.
Tym bardziej, że jej wykonawcami i słuchaczami są nie tylko prawosławni, ale też
wyznawcy innych religii oraz niewierzący. Na ile prawdziwa jest więc muzyka
cerkiewna brzmiąca na hajnowskim festiwalu?
Muzyka cerkiewna jest zawsze prawdziwa. Nie
zmienią tego jej wykonania pozaliturgiczne. Jeżeli wykonują ją, lub jej słuchają
nieprawosławni lub niewierzący, oznacza to, że oddziałuje ona na ich wnętrze,
ich dusze, choć oni być może nie zawsze sobie to uświadamiają, stawiając na
pierwszym planie doznania estetyczne.
Z inicjatywy Waszej
Eminencji jesienią ub. r. odbyły się Białostockie Dni Muzyki Cerkiewnej. Czy
jest to impreza konkurencyjna wobec hajnowskiej?
Nie. Chociażby ze względu na różny charakter
imprez. Festiwal hajnowski ma formułę konkursu, natomiast Białostockie Dni
Muzyki Cerkiewnej to przegląd chórów. Ponadto, nie zapominajmy, że jest duże
zapotrzebowanie na muzykę cerkiewną i każda impreza tego typu, popularyzująca
muzykę cerkiewną i prawosławie, jest potrzebna.
Eminencja podczas
tegorocznego Festiwalu będzie zapewne „kibicował” założonemu przez siebie
Chórowi Męskiemu Prawosławnego Ordynariatu Wojskowego....
Chór Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego
śpiewa podczas uroczystości religijnych i patriotycznych organizowanych przez
Prawosławny Ordynariat Wojska Polskiego. Chór koncertuje ponadto, jako
zaproszony gość, podczas różnych festiwali i przeglądów. Świadczy to o jego
wysokim poziomie. Śpiewają w nim żołnierze, członkowie chórów parafialnych, ale
też np. protestanci zainteresowani muzyką cerkiewną. Wielu członków chóru
twierdzi, że śpiewanie jest dla nich przeżyciem niezwykłym. Chór liczy obecnie
30 osób, ale jego kierownictwo przyjmie każdego żołnierza, i nie tylko,
obdarzonego dobrym głosem i słuchem.
Jerzy Chmielewski
wstecz
|