Nr 3 (11), maj 1997r.
ODRADZAMY UKRAIŃSKĄ SPUŚCIZNĘ DUCHOWĄ
Tłum.
B. Sakowski
Odradzanie się ukraińskiej muzyki cerkiewnej jest
nieodłączną cechą życia kulturalnego Ukrainy ostatniego dziesięciolecia naszego
wieku. Bezcenne bogactwo sztuki chóralnej minionych stuleci, niedostępne przez
wiele lat badaczom i wykonawcom, wraca do świątyń i sal koncertowych. Wybitne
utwory N. Dileckiego, A. Wedela, M. Berezowskiego, D. Bortniańskiego, M.
Łysenki, M. Wierbickiego, K. Stecenki, N. Leontowicza, A Koszyca, wchodzą na
stałe do repertuaru amatorskich, szkolnych i zawodowych zespołów chóralnych.
Wielkie zainteresowanie wykonawców muzyką
cerkiewną stało się impulsem dla współczesnych kompozytorów Ukrainy: L. Dyczki,
J. Stankowicza, B. Filca, W. Stepurki, A. Kozarenki. Charakterystyczne jest dla
nich nowe podejście do tekstów kanonicznych i mistrzowskie połączenie tradycji z
nowoczesnym językiem muzycznym.
Wzmożona działalność wykonawców i kompozytorów
pociąga za sobą potrzebę głębokich studiów nad twórczością klasyków ukraińskich
i tradycją chóralnej sztuki narodowej. Ważnym wydarzeniem muzykologicznym i
muzycznym, łączącym teorię z praktyką, była zorganizowana w październiku 1995
roku konferencja wraz z festiwalem pt. "Maksym Berezowski i kultura muzyczna
XVITI wieku". Organizatorami tego przedsięwzięcia było Ministerstwo Kultury i
Sztuki Ukrainy, Związek Kompozytorów Ukrainy, Centrum Informacji Muzycznej
Związku Kompozytorów Ukrainy. Muzykę cerkiewną Berezowskiego i jemu
współczesnych wykonali: chór "Odrodzenie", amatorski chór "Swietycz", zespół -
laboratorium "Awtentik". Wydarzeniem festiwalu był nowoodnaleziony koncert
chóralny "Bог CTА B COHMЕ БOГOB" zademonstrowany przez muzykologa i chórmistrza,
kierownika chóru "Odrodzenie" M. Jurczenkę. Historyczne, teoretyczne, społeczne,
kulturowe aspekty twórczości M. Berezowskiego w kontekście epoki, omawiali na
konferencji najwybitniejsi muzykolodzy Ukrainy: N. Gierasimowa-Piersidskaja, O.
Całaj-Jakimienko, Ł. Kornij, W. Kuzik, T. Husarczuk i inni.
Duże zainteresowanie wzbudziła przedstawiona w
grudniu 1996 roku akcja muzyczno-artystyczna "Świat duchowy baroku". Autorką
tego projektu była członkini Akademii Nauk profesor doktor N.
Gierasimowa-Piersidskaja. W konferencji naukowej pt. "Temat winy i skruchy w
sztuce ukraińskiego baroku" wzięli udział muzykolodzy W. Wasilik, N. Sieriogina
(Petersburg), M Jurczenko, J Bierdiennkowa, D. Gorbaczow (Kijów), J.Czekan (Nieżyn).
Nad problemami muzycznej interpretacji muzyki cerkiewnej N. Dyleckiego, A Wedela,
D.Bortniańskiego, M.Berezowskiego obradowali przy okrągłym stole wykonawcy,
dyrygenci i śpiewacy. Zwrócono szczególną uwagę na formowanie się współczesnego
stylu wykonawstwa muzyki cerkiewnej ukraińskich klasyków, a także na odradzanie
się autentycznej narodowej tradycji wykonawczej Konferencję uzupełniły koncerty
akademickiej chóralnej kapeli narodowej "Dumka" pod kierownictwem J. Sawczuka
oraz chóru kameralnego Kijowskiego Instytutu Kultury pod dyrekcją D. Radika.
W roku 1997 środowiska muzyczne Ukrainy obchodzą
230-lecie urodzin wybitnego kompozytora Artemiusza Wedela. Jego twórczość jest
znana na całym świecie: koncerty chóralne i fragmenty nabożeństw liturgicznych
przyciągają uwagę wielu wykonawców i badaczy. Narodowa Akademia Muzyczna
Ukrainy, przygotowuje na grudzień br. - dla uczczenia tej rocznicy - konferencję
muzykologiczną poszerzoną o koncerty. Przedsięwzięcie to stanie się na pewno
kolejnym ważnym wydarzeniem kulturalnym w stolicy, ukaże nowe aspekty życia i
twórczości kompozytora, da impuls do ponownego przyjrzenia się jego dziełu i do
poszukiwania nowych przekonywających rozwiązań wykonawczych.
Połączenie wysiłków muzykologów i wykonawców,
stało się dobrą tradycją w procesie odradzania duchowej spuścizny narodowej
Ukrainy. Chce się wierzyć, ze mimo trudności ekonomicznych, hamujących nasze
życie kulturalne, wspólnym wysiłkiem profesjonalistów i amatorów, uda się
zachować nasze duchowe bogactwo narodowe.
L.Szumskaja, L. Kostenko (Nieżyn, Ukraina)
wstecz
|