Nr 3 (11), maj 1997r.
STYLOWE WYKONANIA MUZYKI CERKIEWNEJ (KILKA UWAG)
Zagadnienie stylowego wykonania muzyki cerkiewnej
jest często dyskutowane. Są zwolennicy stylu surowego, powściągliwego,
ascetycznego oraz zwolennicy wykonania żywego, emocjonalnego, barwnego. Często
zależy to zapewne od stosunku wykonawcy do dzieła religijnego. Jeśli dominujące
jest przeżycie religijne (dotyczy to najczęściej śpiewaka wyznania
prawosławnego, wówczas interpretacja jest bardziej ascetyczna, gdy zaś
przeważają odczucia estetyczne, artystyczne, często jest to wykonanie bardziej
emocjonalne, skierowane jakby na zewnątrz.
Dla wykonania właściwego muzyki cerkiewnej
niezbędna jest znajomość jej zaplecza teologiczno-filozoficznego i swoistej
"poetyki" wykonania śpiewu cerkiewnego, Istotne jest przyswojenie koniecznego
dla tej sztuki typu wyrazu. W przypadku wykonawstwa trzeba wyraziście wyróżnić
dwie grupy: wyznawców prawosławia, w przypadku których - z powodu oczywistości
pewnych symbolicznych rytuałów, znajomości zasad teologicznych i zrozumienia
tekstu (warstwa werbalna pełni szczególną rolę) - interpretacja jest prosta i
jasna, oraz osoby spoza tego kręgu, które muszą dopiero spełniać powyższe
warunki, by móc w sposób kompetentny i zasadny zajmować się muzyką cerkiewną.
Historia cerkiewnych dzieł muzycznych notuje,
rzecz jasna, przypadki utworów typowo wirtuozowskich. Niemniej tradycja, do
której po chwilowym i zresztą nie powszechnym załamaniu w XIX wieku kompozytorzy
nadal nawiązują, unaocznia, że muzyka ta charakteryzuje się głównie typem
ekspresji wewnętrznej. W przeciągu tysiąca lat działacze cerkiewni nieustannie
dbali o to, aby muzyka religijna oddziaływała na wiernych, aby panował w niej
nastrój głębokiego skupienia, kontemplacji, pogrążenia w świecie wewnętrznym. W
wykonawstwie muzyki cerkiewnej obowiązywała powściągliwość, równowaga, harmonia
wewnętrzna, spokój, hipnotyczny sposób koncentracji uwagi. To są właśnie
elementy stylu cerkiewnego, które powinien znać śpiewak, wykonujący utwory
cerkiewne.
Tempo
Muzyka religijna powinna oddawać nastrój
skupienia, kontemplacji, wzniosłości. Wszystkim tym czynnikom emocjonalnym
odpowiadają właśnie wolne i umiarkowane tempa. Niewielkie wahania agogiczne
tworzą żywszy rytm.
Pauzy
Szczególne znaczenie mają pauzy, które w muzyce
cerkiewnej są różnorodne. Mogą wyrażać potwierdzenie, zamyślenie, pytanie itp.
Często się zdarza, że dyrygenci rozpoczynają po pauzie część kontrastującą, nie
czekając aż wybrzmi część poprzednia. Bywa też i odwrotnie: wydłużona nadmiernie
pauza przekształca się w antrakt. W jednym i drugim przypadku wykonanie ma
charakter formalny, nie związany z treścią dzieła.
Dynamika
Decydującą rolę w jej wyborze, jak i w uchwyceniu
właściwego tempa, odgrywa sfera emocji, wyrażona w słowach i muzyce. Silniejsza
dynamika związana jest zazwyczaj z momentami radosnymi, uroczystymi lub
dramatycznymi. Dźwięk cichy wyraża najczęściej momenty bolesne, liryczne,
nastrojowe. Gwałtowne zmiany dynamiczne kojarzą się w muzyce z nagłą zmianą
zdarzeń, wdzierających się w spokojny przebieg utworu - stąd też ich częste
wykorzystanie przy tworzeniu kontrastujących myśli muzycznych.
Operowanie dużymi kontrastami dynamicznymi jest
bardzo pożądane w muzyce cerkiewnej, ale ten aspekt należy stosować zgodnie z
dramaturgią tekstu, a nie dla samego efektu. Wykonawcy muzyki cerkiewnej powinni
bardzo ostrożnie stosować gwałtowne kontrasty dynamiczne, wszelkie sforzanda,
subito itp., które podobnie jak nieumiejętne odchylenia od tempa mogą sprawiać
wrażenie groteskowości i ckliwości.
Frazowanie
Bardzo duże znaczenie w wykonawstwie muzyki
cerkiewnej ma właściwie przemyślane frazowanie. Jedną z podstawowych zasad jest
falujący charakter frazowania. Zwykle centrum znaczeniowe frazy melodycznej
staje się kulminacją, do której dąży cały ruch i od której zaczyna się stopniowe
rozładowanie napięcia muzyczno - dramatycznego.
Najczęściej spotykamy trzy rodzaje budowy frazy:
1. gdy centrum znaczeniowe znajduje się w środku frazy, a etapy nabrzmiewania i
opadania brzmienia są mniej więcej równe co do długości i intensywności,
2. kiedy to centrum znajduje się na początku frazy, a po nim następuje spadek
napięcia,
3. gdy centrum znaczeniowe znajduje się w zakończeniu konstrukcji muzycznej, a
cały przebieg utworu nieprzerwanie do niego zmierza.
Poza tym wykonawca powinien umieć z jednej strony
łączy kilka fraz w jedną o większych rozmiarach, z drugiej - rozdzielać frazę na
oddzielne motywy i elementy intonacyjne, zachowując przy tym jej jednolitość.
Bardzo często wyraz artystyczny wymaga, aby pewien jego odcinek był traktowany
jako jedna duża fala zdążająca do głównej kulminacji, a nie jako szereg
zamkniętych fal melodycznych.
Dykcja, artykulacja, akcentowanie
Współczesne normy języka rosyjskiego mało są
przydatne przy wykonywaniu muzyki cerkiewnej w języku starosłowiańskim.
Większość współczesnych wykonawców tej muzyki nie posiada elementarnych
wiadomości o języku cerkiewno-słowiańskim, w którym napisana jest większość
tekstów pieśni religijnych. Na koncertach często daje się słyszeć nieprawidłowe
akcentowanie słów, np. "zieło" zamiast "ziełó". Zdarzają się też zmiany jednej
samogłoski na drugą, np. "Marija" zamiast "Marije", "twojo" zamiast "twoje".
Każdy wykonawca muzyki cerkiewnej winien pamiętać o tym, że jej ład intonacyjny
w większości przypadków podyktowany jest przez ówczesne normy językowe, z
którymi powinien się zapoznać.
Tamara Grykowska – Treszczotko
wstecz
|