Nr 1 (1), maj 1993r.
POGODZIĆ TRADYCJĘ Z NOWOCZESNOŚCIĄ
Ziemia białostocka - cześć składowa historycznego województwa
podlaskiego - miała dość skomplikowaną drogę do swego ustalonego wiekami miejsca
w Rzeczypospolitej.
Na początku naszej państwowości dorzecze Narwi i Bugu stanowiło teren ekspansji
osadniczej zarówno ze strony Mazowsza jak też Rusi. Przewagę uzyskała wschodnia
orientacja, a grody Bielsk, Brańsk, Suraż, Mielnik i Drohiczyn tworzyły
początkowo północno-zachodnią rubież Wielkiego Księstwa Kijowskiego, później
Księstwa Turowsko- Pińskiego, a od XIII w. księstwa Wołyńsko-Halickiego, co
zdecydowało o przynależności kulturalno-wyznaniowej tych terenów. Po najeździe
tatarskim przejęło je Wielkie Księstwo Litewskie, po Unii Państwo Polskie.
Architektura cerkiewna I Rzeczypospolitej (która istniała do 1795 r. – red.)
trojga narodów (Polaków, Litwinów i Rusinów) miała swój udział w kształtowaniu
i specyfice krajobrazu osadniczego, pozytywnie uczestnicząc w polaryzacji
pierwiastków wschodnio - i zachodniosłowiańskich na naszych ziemiach. Pomimo
pojawiających się unifikacyjnych tendencji polityki narodowościowej i
kościelnej II Rzeczypospolitej, wschodniosłowiański charakter tych terenów nie
uległ zatarciu. Toteż na przedpolu Puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej możemy
obserwować je do dziś. Zajmują poczesne miejsce w polskiej twórczości narodowej
- literackiej i muzycznej. W centrum tej enklawy - Hajnówce -znajduje się widomy
znak specyfiki tych terenów - prawosławna cerkiew. Architektura cerkiewna
kojarzy się powszechnie z obiektami zabytkowymi. Dzieje się tak zapewne
dlatego, że ortodoksyjność prawosławnej tradycji i obrzędu liturgicznego
znajduje w obiektach zabytkowych najlepszą oprawę. Jej cechami plastycznymi jest
miękkość brył i wnętrz wynikająca ze stosowania łęków, sklepień i apsyd,
różnorodność i przenikanie wnętrz, koncepcja oświetlenia stwarzająca nastrój
tajemniczości.
Stałymi uwarunkowaniami każdego wnętrza cerkiewnego jest funkcja liturgiczna,
starotestamentowa w założeniu, niezmienna od wieków, wymagająca trzech części
składowych: prezbiterium (sanktuarium), nawy, przedsionka (narteksu) i aneksów
pomocniczych - dianikonu i prothesis, przylegających do prezbiterium. Części
te znajdujemy w starochrześcijańskich bazylikach rzymskich, syryjskich,
krzyżowo-kopułowych bizantyjskich, w ich odpowiednikach na Rusi czy w
budownictwie cerkiewnym dalekiej północy.
Te części zasadnicze programu uzupełnione wymogiem kierowania osi głównej
świątyni ku wschodowi, stały się również ograniczeniami dla projektowania
cerkwi w Hajnówce.
Ideę przewodnią koncepcji przestrzennej prezentowanego obiektu było połączenie
dziedzictwa historycznej architektury cerkiewnej ze współczesnymi środkami
konstrukcyjnymi jak łupina żelbetowa, konstrukcja szkieletowa, słup uzwojony
oraz rzeźbiarskim modelem zespołu architektonicznego. Łączenie brył polega w nim
na miękkim przenikaniu się betonowych łupin, krzyżowego układu parabolicznego
kolebek z 40-metrowym głównym stożkiem, wspartym na czterech pendentywach,
przechodzących w krępe słupy betonowe.
Ośmioboczne baptysterium, zrośnięte z podchóralnym przedsionkiem nakryte jest
mniejszym stożkiem. Obydwa te elementy wysokościowe dominujące nad świątynią i
placykiem wejściowym, zwieńczone są cebulastymi hełmami, charakterystycznymi
dla późnych okresów architektury cerkiewnej. Budowla stara się nie naśladować
żadnego z historycznych okresów stylowych, ale tak zużytkować i przetworzyć
ich elementy, aby mogły wywołać odpowiednie skojarzenia.
Wspomniany placyk wejściowy jest miejscem przełamania osi kompozycyjnej
zespołu, bowiem wejście do świątyni prowadzi z północy, by na placyku skierować
się do zachodniej kruchty. Załamanie osi umożliwiło dalsze wzbogacenie zespołu
wieżą dzwonną, która w sytuacji opozycyjnej jest trzecim elementem
wysokościowym całości. Dzwonnicę z cerkwią łączy przewiązka o dwóch poziomach
(korytarz kryty i górne przejście otwarte).
Osobnym problemem architektonicznym, choć związanym ściśle z bryłą budowli jest
jej wklęsłe odbicie - wnętrze. Działają tu inne prawa percepcji m.in.
wynikające z warunków obserwacji i skrótów perspektywicznych. Ma ono wiodące
znaczenie dla funkcji obiektu: spełnia zadanie nawiązania przez wiernych
kontaktu z Kościołem ezoterycznym przy pomocy malarskiego wykładu
teologicznego. Od twórcy tej malarskiej narracji, od jego przygotowania
teologicznego i talentu zależy oddziaływanie emocjonalne na obecnych i
opanowanie skomplikowanego wnętrza pod względem plastycznym.
Aleksander Grygorowicz "Polska" Nr 12 (316)
Architekt Aleksander Grygorowicz jest profesorem Instytutu
Architektury i Planowania przestrzennego Politechniki Poznańskiej. Zaprojektował
m.in. cerkiew Św. Trójcy w Hajnówce, cerkiew wraz z witrażami i dzwonnicę w
Jałówce. Powierzono mu prace nad projektowaniem nowej cerkwi w Siemiatyczach.
Autorstwa profesora jest również dom parafialny w Bielsku Podlaskim (przy Cerkwi
Św. Michała) i Siemiatyczach.
wstecz
|