pl ru en

flagi

Menu Festiwalu 2013
Informacje
Powitanie
Przebieg Festiwalu
Program
Koncert Inauguracyjny
Wydarzenia towarzyszące
Chóry
Jury
Organizatorzy i sponsorzy
Patronaty
Warunki uczestnictwa
2013
p
Skrótowa informacja o Festiwalu
Historia Festiwalu
Festiwal w Białymstoku
Gazeta Festiwalowa
Wydawnictwa MFMC
Kontakt
Patronaty
Listy gratulacyjne
Strona główna
czerlonka
Licznik
facebook

Organizacja Pożytku Publicznego Będziemy wdzięczni za 1% podatku Konto: Bank Pekao S.A. Oddział w Hajnówce
Nr 12 1240 5279 1111 0000 5719 9487

Płyta 2013 Więcej...

GALA WRĘCZENIA NAGRÓD

Ogłoszenie wyników jest najbardziej oczekiwanym momentem każdej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku. W niedzielne popołudnie, kiedy nad Białymstokiem po kilku dniach niepogody znów zaświeciło słońce, w sali OiFP w napięciu wyczekiwano wyników tegorocznego konkursu. Najbardziej niecierpliwili się chórzyści i dyrygenci, ale też przybyli na tę uroczystość amatorzy muzyki cerkiewnej i liczne media.

zdjecie

Początek gali wręczenia nagród jak zwykle na „Festiwalu Śpiewającej Duszy” miał bardzo uroczysty charakter. „Gaude Mater Polonia” oraz Stichirę „Ziemle Russkaja” wspólnie wykonali zebrani w Sali chórzyści, a poprowadzili ich prof. Wioletta Miłkowska, dyrygent Chóru Komendy Wojewódzkiej Policji i Jurij Czerepuchin, dyrygent Chóru „Soniacznyj Strun” (oba chóry zostały laureatami pierwszych miejsc w swoich kategoriach).

zdjecie

Tradycyjnie wyniki odczytał festiwalowy duet dyrektora Festiwalu Mikołaja Buszki i przewodniczącego jury Romualda Twardowskiego. Ten drugi jak zwykle był oszczędny w słowach kierowanych do publiczności zgromadzonej w sali mówiąc, że słowa głównie wyraża poprzez nuty. Jednak każdemu laureatowi przekazał kilka, jak możemy się domyślać, cennych słów, a być może udzielił porad profesorskich.

zdjecie

Ogłoszenie zwycięzców i wręczenie nagród rozpoczęto od kategorii chórów parafialnych. W tej kategorii zdecydowanie najlepsi byli mężczyźni, ex aequo dwa pierwsze miejsca jury przyznało Chórowi Soboru Św. Apostoła Andrzeja z Kaliningradu pod dyrekcją Aleksieja Rodionowa i Zespołowi Solistów „Rostov-Don Art Music” z Rostowa w Rosji pod dyrekcją Michaiła Akimienko.

zdjecie

- Członkowie zespołu, którzy są profesjonalnymi solistami zdają sobie sprawę, że muzyka cerkiewna nie jest dochodowym biznesem. Mimo to poświęcają się muzyce, są gorącymi zwolennikami jej wykonywania. Tylko ci, którzy zdołają pokonywać życiowe trudności osiągną w życiu cel i właśnie udział w konkursie oraz nagroda Festiwalu przybliżają nas do tego celu – mówił Michaił Akimienko

zdjecie

Drugie i trzecie miejsce w tej kategorii zajęli, odpowiednio, Chór Cerkwii Uspeńskiej z Warszawy, którym dyrygował Łukasz Rejt i Katedralny Chór „Carmen” z Białegostoku pod dyrekcją Bożeny Bojaryn-Przybyły.

Kontynuując uroczystość wręczenia festiwalowych nagród, prowadzący zdecydowali się rozładować napięcie wśród chórów amatorskich świeckich. Zaczynając od najniższego stopnia podium przedstawiono laureata trzeciego miejsca: Chór Męski Towarzystwa Śpiewaczego „LIRA” z Warszawy pod dyrekcją Marcina Cmiela. W tej kategorii jury przyznało dwa miejsca drugie, ex aequo Młodzieżowemu Chórowi Kameralnemu „Eleos” z Ostroga na Ukrainie pod dyrekcją Oksany Denysiuk oraz Chórowi Męskiemu „Słowiki 60” im. Jana Szyrockiego ze Szczecina pod dyrekcją Grzegorza Handke. Najwyższy stopień podium zajął Chór Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku pod dyrekcją Wioletty Miłkowskiej.

zdjecie zdjecie

Dyrygenci nagrodzonych chórów z dumą stali na festiwalowej scenie z radością witając i gratulując sukcesu kolejnym nagrodzonym uczestnikom.

Kolejną kategorią w której ogłoszono zwycięzców była kategoria chórów szkół muzycznych. Tym razem najlepszym okazał się Akademicki Chór „Soniacznyj Strum” z Nikołajewa na Ukrainie.

zdjecie

- Marzyliśmy o tej nagrodzie od początku, ale to były marzenia. Wiedzieliśmy jednak, że to jest konkurs na najwyższym poziomie, a za pierwszym razem na takich konkursach zazwyczaj nagród się nie wygrywa. Okazało się, że marzenia się spełniają – powiedział dyrygent Jurij Czerepuchin

zdjecie

W tej kategorii przyznano również po dwa drugie i trzecie miejsca ex aequo. Kameralny Chór Dziecięcej Szkoły Chóralnej nr 52 z Mieżdurieczenska w Rosji pod dyrekcją Jeleny Dulidbajewej i Kameralny Żeński Chór Koledżu Muzycznego z Lidy na Białorusi pod dyrekcją Ludmiły Piaseckiej (wyróżniona wśród dyrygentów tegorocznego festiwalu) otrzymały miejsca trzecie. Natomiast Kameralny Chór „Baltika” z Sosnowego Boru w Rosji pod dyrekcją Mariny Woronowskiej oraz Chór Szkoły Muzycznej „Sonet” z Grodna pod dyrekcją Żanny Cabienko otrzymały miejsca drugie.

zdjecie

W tym roku „Festiwal Śpiewającej Duszy” miał bardzo silną i liczną reprezentację chórów szkolnych oraz dziecięcych i młodzieżowych. Jak zaznaczył przewodniczący jury prof. Romuald Twardowski - Większa część z uczestników w przyszłości jako osoby dorosłe prawdopodobnie będzie śpiewało w różnych chórach zawodowych i amatorskich. Jest to pozytywne zjawisko dla festiwalu jak i rozwoju muzyki cerkiewnej na świecie.

zdjecie

W kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych trzecie miejsce przyznano Dziecięcemu Chórowi „Raduga” z Tallina (Estonia) pod dyrekcją Natalli Kuzinej. Drugie miejsce zdobył Dziecięcy Chór Liceum Muzycznego im. Czipriana Porumbiesku z Kiszyniowa (Mołdawia) pod dyrekcją Ludmiły Polakow, która została również wyróżnioną dyrygentką festiwalu. W tej mocnej kategorii festiwalowe jury nie wyłoniło jednego zwycięzcy. Dwa pierwsze miejsca ex aequo przyznano Ludowej Kapeli Chóralnej „Zorinka” z Ternopola na Ukrainie pod dyrekcją Izydora i Andżeły Doskocz

zdjecie

- Oczywiście najważniejsze dla nas było uczestnictwo w tym pięknym festiwalu, ale mocno liczyliśmy na nagrodę. Cieszymy się tym bardziej, że jest to pierwsza nagroda. Już po występie czuliśmy, że mamy szansę, byliśmy zadowoleni z występu, dzieci to potwierdzały, były bardzo rozentuzjazmowane. Teraz nasze „akcje” jako chóru pójdą wysoko w górę ponieważ wiemy, że cieszy się on dobrą sławą i wielkim uznaniem środowisk muzycznych w całej Europie – mówili Izydor i Andżeła Doskocz

zdjecie

Pierwsze miejsce ex aequo w tej kategorii otrzymał także Chór Chłopięcy Praktyki Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego z Kijowa (Ukraina). Dyrygent chóru Ałła Szejko tuż po odebraniu nagrody mówiła:

- Bóg musiał docenić nasz trud. Przygotowywaliśmy się bardzo długo i sumiennie. Od lat słyszeliśmy o tym, że uczestniczą w tym konkursie tylko chóry na najwyższym poziomie. Stresująca była też myśl, że słucha nas tak znakomite, profesjonalne jury, które jest w stanie wyłapać każdą fałszywą nutę. Udało nam się – powiedziała Ałła Szejko

zdjecie

Ostatnią najbardziej prestiżową kategorią Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” jest kategoria chórów zawodowych. Występujące na naszym Festiwalu chóry reprezentują najwyższy światowy poziom w dziedzinie muzyki cerkiewnej.

Tegoroczne jury postanowiło oprócz nagród głównych przyznać w tej kategorii wyróżnienie, które przypadło zespołowi pod nazwą Ensemble „QuattroVoce” z Białegostoku pod dyrekcją Marty Wróblewskiej.

zdjecie

Trzecie miejsce otrzymał Państwowy Chór Naddniestrzański z Tiraspola w Mołdawi pod dyrekcją Tatiany Twierdochleb

- Jest to bardzo motywująca nagroda, ponieważ ten chór tworzyłam od samego początku, praktycznie od zera. Cieszę się tym bardziej i chórzyści również, że wielu z nich nie jest profesjonalnymi śpiewakami – powiedziała T. Twierdochleb

zdjecie

Drugie miejsce w kategorii chórów zawodowych przyznano Akademickiemu Kameralnemu Chórowi im. Dymitra Bortniańskiego z Czernihowa na Ukrainie pod dyrekcją Iwana Bogdanowa

- Już jesienią dowiedzieliśmy się, że wystąpimy na tym znamienitym Festiwalu. Wiedziałem, że udział w nim jest prestiżem, byłem bardzo szczęśliwy, że wezmę udział w forum muzycznym, gdzie spotykają się najlepsi z najlepszych. Wyjeżdżając na Festiwal zostawiłem opis na swoim profilu internetowym „S nami Bog” (Bóg z nami), i rzeczywiście był z nami – powiedział Iwan Bogdanow

zdjecie

Najbardziej wyczekiwanym werdyktem jury było ogłoszenie zwycięzcy Festiwalu w kategorii chórów zawodowych. I chyba znając już innych laureatów, niewielu łudziło się, że decyzja jury będzie inna. Pierwsze miejsce w tej kategorii i tytuł wielkiego zwycięzcy zdobył Akademicki Kameralny Chór Państwowej Filharmonii z Kostromy w Rosji pod dyrekcją Aleksieja Mielkowa. Ten chór jest kameralny chyba tylko z nazwy, bo brzmieniem porusza jak nie jeden chór w dużym składzie – dało się słyszeć w foyer OiFP po występie na Koncercie Galowym.

zdjecie

- Do repertuaru włączyliśmy utwór Krzysztofa Pendereckiego, którego muzyka mi się niesamowicie spodobała, to był dobry znak. Jestem niesamowicie szczęśliwy, czujemy się jak mistrzowie. Mam nadzieję, że wystąpimy jeszcze w Białymstoku – mówił Aleksiej Mielkow

zdjecie

Jak i w poprzednich latach, jury festiwalu zdecydowało wyróżnić także dyrygentów. W tym roku na szczególną uwagę i uznanie zasłużyli:

Dyrygentka Dziecięcego Chóru Liceum Muzycznego im. Czipriana Porumbiesku z Kiszyniowa (Mołdawia) - Ludmiła Polakow, Dyrygent Akademickiego Kameralnego Chóru im. Dymitra Bortniańskiego z Czernihowa (Ukraina) - Iwan Bogdanowow, Dyrygentka Kameralnego Żeńskiego Chóru Koledżu Muzycznego z Lidy (Białoruś) – Ludmiła Piasecka, Dyrygentka Państwowego Chóru Naddniestrzańskiego z Tiraspola (Mołdawia) – Tatiana Twierdochleb.

zdjecie

Było też specjalne wyróżnienie. Dyplom za aktywną działalność na polu krzewienia kultury muzycznej w środowisku młodzieży Warszawy Jury przyznało Marcinowi Cmielowi, dyrygentowi Chóru Męskiego Towarzystwa Śpiewaczego „Lira” z Warszawy. - Jest to specjalne wyróżnienie, które mam nadzieję pomoże pokonywać codzienne trudności chóru. Bo sytuacja nie jest łatwa, chociażby zorganizowanie jednej próby jest wyzwaniem dla dyrygenta, który rzadko może liczyć na wsparcie z zewnątrz – powiedział inicjator wyróżnienia prof. Romuald Twardowski

zdjecie

Nieoczekiwanie dyrektor festiwalu Mikołaj Buszko na scenę poprosił Piotra Karpiuka. Mimo, że nie wszyscy wiedzieli jeszcze dlaczego, inni mogli tej osoby nie znać, ale przywitali Pana Karpiuka gorącymi owacjami. - Piotr Karpiuk przez wiele lat był członkiem zarządu Fundacji „Muzyka Cerkiewna”, ale jeszcze dłużej, bo od samego początku on i jego rodzina wspomagają organizację Festiwalu. Wybraliśmy specjalnie ten moment, bowiem w roku bieżącym Piotr Karpiuk jak zawsze opiekuje się chórem – powiedział dyrektor Buszko. Piotr Karpiuk jest również przewodnikiem turystycznym, specjalizującym się w wycieczkach po Puszczy Białowieskiej stąd też do pięknego bukietu kwiatów dołączony został niezwykły album „Puszcza Białowieska”, wydany w języku białoruskim i angielskim, z okazji 600-lecia ochrony obszaru Puszczy Białowieskiej.

zdjecie

- Przede wszystkim chciałbym podziękować Dyrektorowi i Fundacji „Muzyka Cerkiewna” za to, że zauważyli kilkadziesiąt lat mojej pracy – mówił Piotr Karpiuk. – Moje zaangażowanie to okazja, aby oczywiście przypominać sobie język rosyjski, ale najważniejsze jest, aby pełniąc rolę opiekuna chórów być też ojcem duchowym ich pobytu w Polsce, rozładowywać ich stres przed występem, przybliżyć historię miejsca, pokazać coś więcej. Przez wiele lat chóry, którymi się opiekowałem zdobywały pierwsze miejsca wśród chórów zawodowych - to dla mnie też wielka przyjemność i zaszczyt, bo czuję, że mogłem im w tym pomóc.

zdjecie