|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Wiwaty, okrzyki radości i wspólne śpiewanie towarzyszyły ogłoszeniu wyników XXIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – „Hajnówka 2010”. I choć wszystkie uczestniczące w tegorocznym Festiwalu chóry wywołały wiele wrażeń, ten dzień zdecydowanie należał do najlepszych z nich! 23 maja Jury ogłosiło wyniki przesłuchań konkursowych, po czym nastąpił Koncert Galowy. Uroczystość rozpoczęły muzyczne symbole Festiwalu jako Forum Wschodu i Zachodu – hymn „Gaude Mater Polonia” w wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod dyr. Agnieszki Franków-Żelazny oraz Stichira „Ziemlie Russkaja” zaśpiewana przez Dońską Kapelę Chóralną „Anastasija" pod dyr. Siergieja Tarakanowa.
Po oficjalnym otwarciu na scenie pojawił się prof. Romuald Twardowski. Przewodniczący
Jury odczytał werdykt znakomitego międzynarodowego grona znawców muzyki, którzy
zebrali się w tym roku, aby ocenić występy chórów:
Pierwsze miejsca Jury przyznało:
- w kategorii chórów amatorskich świeckich - Chórowi Uniwersytetu Warszawskiego z Warszawy pod dyr. Iriny Bogdanovich oraz Chórowi Kameralnemu „Salutaris” z Mińska (Białoruś) pod dyr. Olgi Janum (dwa I miejsca ex aequo), - w kategorii chórów dziecięcych - Dziecięcemu Chórowi Radia i TV Litwy z Wilna (Litwa) pod dyr. Reginy Malecktaite - w kategorii chórów uczelni muzycznych - Chórowi „Collegium Musicum” Państwowego Uniwersytetu Sztuki z Belgradu (Serbia) pod dyr. Darinki Matic-Marović oraz Żeńskiemu Chórowi Państwowego Koledżu Muzycznego im. N. A. Rimskiego-Korsakowa z St. Petersburga (Rosja) pod dyr. Siergieja Jekimowa (dwa I miejsca ex aequo), - w kategorii chórów profesjonalnych - Kijowskiej Męskiej Kapeli Chóralnej im. L. Rewuckiego z Kijowa (Ukraina) pod dyr. Jurija Kuracza. Odczytywanie wyników konkursu co raz przerywały okrzyki i gromkie brawa. Ta część uroczystości zakończyła się radosnym śpiewem chórów. Z różnych części sali koncertowej w kilku językach zabrzmiały życzenia „Sto lat!”. Zwycięskich chórów raz jeszcze można było wysłuchać podczas Koncertu Galowego. Po hymnach: Gaude Mater Polonia w wykonaniu Chóru Uniwersytetu Warszawskiego oraz Stichirze Ziemle Russkaja w wykonaniu Dońskiej Kapeli Chóralnej "Anastasija" z Rostowa rozpoczął się Koncert Galowy. Prowadzący koncert Marcin Tomkiel przywitał licznie przybyłych gości, w tym zaproszonych polityków, przedstawicieli mediów oraz kościołów – posła Józefa Klima, Krzysztofa Palińskiego – dyrektora Mediów Regionalnych Wydawnictwa Prasa Podlaska, Anatola Wapa – dyrektora Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego, Agnieszkę Romaszewską – dyrektor oddziału Telewizji Polskiej w Białymstoku SA, Zbigniewa Nikitorowicza – dyrektora Gabinetu Marszałka Województwa Podlaskiego, Władysława Prochowicza – Prezesa Zarządu Polskiego Radia Białystok, ks. dr Radosława Kimszę z Kurii Metropolitalnej oraz Waldemara Pawłowskiego- zastępcę dyrektora gabinetu Prezydenta m. Białegostoku. Jako pierwszy wystąpił Zespól Wokalny "Orthodox Singers" z Estonii , prezentując syryjski raspiew - „Hulülo” - pieśń z czasów Chrystusa. Następnie zaśpiewali kolejni laureaci, jeszcze raz prezentując słuchaczom różnorodność muzyki cerkiewnej, a także barwną panoramę różnych szkół i stylów wykonawczych oraz podejścia do tradycji i nowoczesności. Bizantyjski napiew XV w. - „Dostojno jest'” w wykonaniu Chór Cerkwi p.w. Św. Symeona „Dostojno jest'” N. Leonowicza w wykonaniu Dziewczęcego Zespołu „Likrin" „Spasi ludi Twoja” D. Bortniańskiego w wykonaniu Chóru „Viva la musica” „Laudati pre domnul” Teodora Zgurianu w wykonaniu Chóru "Gaudeamus" Państwowego Uniwersytetu Muzycznego „Angieł wopijasze” B. Ledkowskiego w wykonaniu Chóru Kameralnego „Salutaris" Anonimowy „Serbski kanonik” (XVII w.) w wykonaniu Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej z Sarajewa Wschodniego „Chwalitie Imia Gospodnie” R. Twardowskiego wykonuje Chór Filharmonii Wrocławskiej „Alliłuja” R. Twardowskiego wykonuje Żeński Chór Państwowego Koledżu Muzycznego im. N. A. Rimskiego-Korsakowa „Cariu niebiesnyj” A. Kastalskiego w wykonaniu Dońskiej Kapeli Chóralnej „Anastasija" „Radujtiesia ludije” D. Sartiego wykonuje Młodzieżowy Chór „O czudiesie" Cerkwi Św. Mikołaja „Chwalitie Imia Gospodnie” D. Christowa w wykonaniu Dziecięcego Chóru Radia i Telewizji Litwy „Milost’ mira” P. Czesnokowa wykonuje wrocławski Chór Kameralny Akademii Medycznej „Piesnapieńnie u honar Jeufrasinii Połackaj” Ludmiły Szleg wykonuje Żeński Chór Kameralny Państwowego Koledżu Muzycznego z Grodna „Błażen muż” P. Czesnokowa w wykonaniu Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego „Wospojtie” M. Tajćevića wykonuje Chór "Collegium Musicum" Państwowego Uniwersytetu Sztuki Jako ostatni zaśpiewał zwycięzca I miejsca w kategorii chórów zawodowych – Kijowska Męska Kapela Chóralna im. L. Rewuckiego z Kijowa, wykonując Serbsko-biznatyjski raspiew - „Christos Anesti” oraz pieśń „Błażen muż” A. Lubimowa. Był to jednocześnie popis kunsztu solistów zespołu – Walentyny Iwanienko oraz Wasilija Pudczenko. Bisy jakie później raz za razem pojawiały się na życzenie widowni nie chcącej wypuścić artystów ze sceny, sprawiły, że występ ten zamienił się w nieduży koncert! Festiwal zakończyło wykonanie „Mnogaja leta” – na scenie wspólnie wystąpiły trzy chóry: „Collegium Musicum” z Belgradu, Żeński Chór z Sankt-Peteresburga oraz Chór im. L. Rewuckiego. Na oczach publiczności trzy jednorodne na co dzień chóry – dwa żeńskie i jeden męski – połączyły się w mieszany zespół, którym tego wieczoru pokierował Jurij Kuracz. Następny Festiwal za rok – zapraszamy! Serwis fotograficzny: Michał Kość |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||