|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Wspaniałe koncerty, wzruszające i przejmujące występy solowe – dzisiejszy dzień był dla słuchaczy prawdziwą ucztą duchową i świętem artystycznym. Chóry pokazały się z najlepszej strony, prezentując różnorodne programy w charakterystycznych dla ich krajów stylach wykonawczych. Występy Białorusi, Polski, Rosji, Estonii, Gruzji i Ukrainy pokazały bogactwo i piękno muzyki cerkiewnej. W konkursie zaprezentowały się chóry dwóch kategorii – amatorskiej świeckiej, która rozpoczynała występy już pierwszego dnia przesłuchań, oraz zawodowej, przez niektórych najdłużej oczekiwanej. Kategorię chórów amatorskich świeckich zakończyły występy białoruskiego Chóru Kameralnego „Salutaris”, wrocławskiego Chóru Kameralnego Akademii Medycznej oraz Chóru Kameralnego miasta Siergijew Posad z Rosji.
Jako pierwszy wystąpił „Salutaris” kierowany przez Olgę Janum. Chórzyści weszli
na scenę w oryginalnych, nawiązujących do czasów średniowiecza strojach, zaprojektowanych
przez jednego z członków zespołu. Zaśpiewali bardzo ciekawy repertuar, w którym
poza sławnymi klasykami – N. Dileckim, czy A. Archangielskim, znalazł się Borys
Ledkowski. Ledkowski to kompozytor mało znany, odkryty przez Olgę Janum, będącą
również badaczką twórczości kompozytorów rosyjskich, którzy po rewolucji emigrowali
i kontynuowali swe dzieło za granicą.
Kolejny program wykonali „śpiewający medycy” kierowani przez Agnieszkę Franków-Żelazny, wielokrotnie nagradzaną na różnych konkursach jako najlepszą dyrygentkę. Chór Kameralny Akademii Medycznej rozpoczął koncert od A. Pärta, zaśpiewał dwa utwory P. Czesnokowa, przeszedł do R. Twardowskiego i zakończył kompozycjami B. Uspieńskiego i A. Wedela.
Przesłuchania w tej kategorii zakończył występ rosyjskiego Kameralnego Chóru
miasta Siergijew Posad pod dyr. Aleksieja Kuzniecowa. Zespół, w czasie swojej
niemal dwudziestoletniej historii, wiele koncertował w Rosji i za granicą,
jednak – jak mówił dyrygent – przyjazd na konkurs MFMC był dla niego szczególnie
ważny:
Wspaniałą reprezentację miała kategoria chórów zawodowych – zespół najlepszych wykonawców estońskiego Tallina, zawsze wyczekiwanych na festiwalu Gruzinów, profesjonalny chór wrocławskiej filharmonii oraz znanych z tradycji śpiewu chóralnego Rosjan i Ukraińców.
Wykonawcy z Tallina, skupieni w Zespole Wokalnym „Orthodox Singers”, sławni
są z koncertów muzyki Arvo Pärta. Twórczość znakomitego rodaka zajmuje w ich
repertuarze odrębne miejsce. Festiwalowej publiczności zaśpiewali dwa jego utwory
– „Bogorodice Diewo” i Pieśń VI „Kanonu Pokajanien”. Poza tym wykonali „Wzbrannoj
Wojewodie” W. Pietrowa oraz dwa interesujące raspiewy – serbski i syryjski.
Dziesięciu gruzińskich śpiewaków Państwowego Zespołu Republiki Adżarskiej „Batumi” pod dyr. Nguzari – Timura Dolidze dało wspaniały występ. Specyficzny styl wykonawczy, zawsze wywołujący wśród festiwalowej publiczności wielki entuzjazm i tym razem spotkał się z gorącym przyjęciem. Chórzyści, ubrani w oryginalne narodowe stroje, zaśpiewali kilka pieśni w swoim języku – „Wuhałobdiet ufałsia, „Szeien char Wienach”, „Dżwarsa sziensa”, „Szeien char Wienach”, „Korał” N. Sulchaniszwili, „Mrawałrzamier”, a także „Alliłuja”. Sala nagrodziła ich wielkimi brawami!
Po „Batumi” na scenie ponownie pojawił się zespół kierowany przez Agnieszkę Franków-Żelazny.
Tym razem był to Chór Filharmonii Wrocławskiej, znany z pięknych wykonań w najsłynniejszych
centrach muzycznych Europy. W bogatym repertuarze, obejmującym m.in. koncerty oratoryjne,
symfoniczne, czy orkiestralno-chóralne, od dawna znajduje się również muzyka cerkiewna.
Dzień zakończyły koncerty chórów pracujących na co dzień w kierunku pielęgnowania i odradzania chóralnych tradycji swoich krajów – Rosji i Ukrainy. Dwa piękne koncerty wykonały: Dońska Kapela Chóralna „Anastasija”, a zaraz po niej Kijowska Męska Kapela Chóralna im. L. Rewuckiego.
Najważniejszym kierunkiem pracy „Anastasiji” jest na co dzień prawosławny śpiew
Cerkwi rosyjskiej – choć oczywiście repertuar jest dużo bogatszy i obejmuje
wiele innych rodzajów muzyki chóralnej. Chór prowadzi Siergiej Tarakanow, dyrygent
Dońskiej Kapeli Chóralnej „Anastasija”, który jest również regentem monastyru staroczerkaskiego:
Kapela Chóralna im. L. Rewuckiego pod dyr. Jurija Kuracza od wielu lat pielęgnuje
ukraińskie tradycje muzyczne. Jeszcze za czasów ZSRR, gdy wykonywanie takiej muzyki
było zabronione, nagrywała muzykę sakralną. Na MFMC przyjechała po raz drugi – pierwszy
raz była w 1997 r., gdy impreza odbywała się jeszcze w Hajnówce. Jakie
wrażenia mają po dzisiejszym koncercie?
O podsumowanie dzisiejszych występów poprosiliśmy jurora konkursu – Mykołę Gobdycza:
Serwis fotograficzny: Michał Kość |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||