|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Dzień absolutnie pełen różnych odczuć i wspaniałych występów! – podsumowywał drugi dzień przesłuchań ks. Jerzy Szurbak, juror konkursu MFMC – Pewne jest, że jury będzie miało ciężki orzech do zgryzienia. Drugiego dnia wystąpiło siedem chórów, podzielonych na dwie kategorie - dziecięco-młodzieżową oraz uczelni muzycznych. Podobnie jak pierwszego dnia, z każdym kolejnym wchodzącym na scenę chórem, pojawiały się nowe, coraz większe wrażenia. Nie brakło emocji – występy były dla chórów tak wielkim przeżyciem, że niektóre schodziły ze sceny ze łzami wzruszenia w oczach... Najpierw zaśpiewał chór prowadzony przez znaną już publiczności i jurorom dyrygentkę – Jelenę Majewą. Dziś dyrygowała ona Dziewczęcym Zespołem „Likrin”. Chórzystki przygotowywały program kilka miesięcy przed występem. Na scenie zaśpiewały dawne raspiewy, a także utwory P. Czesnokowa, B. Filca, R. Twardowskiego i N. Leontowicza.
Drugim w kategorii dziecięco-młodzieżowej był Dziecięcy Chór Radia i Telewizji
Litwy pod dyr. Reginy Maleckaite. Zespół, będący trzykrotnym zdobywcą tytułu najlepszego
chóru dziecięcego swego kraju, dał piękny koncert składający się z dzieł klasyków
muzyki cerkiewnej – choć do czasu festiwalu nie śpiewał jej w ogóle.
Po Litwinach na scenie pojawił się pierwszy chór w kategorii chórów uczelni
muzycznych. Dyrygentką Żeńskiego Chóru Kameralnego Państwowego Koledżu Muzycznego
z Grodna jest Łarisa Ikonnikowa, która pierwszy raz występowała na festiwalu
w roku 2007 – wówczas z Grodzieńską Kapełłą.
Po bardzo udanym koncercie białoruskich chórzystek, przyszedł czas na program Chóru
„Gaudeamus” Państwowego Uniwersytetu Muzycznego. Znakomity chór, którego dyrygentką
jest Swietłana Postołaki, przyjechał na Festiwal z dwutysięcznego mołdawskiego
miasta Bielcy. W jego skład wchodzą studenci przygotowujący się do pełnienie profesji
nauczycieli muzyki. Jak mówi dyrygentka, wszystko co robią chórzyści ma swoje źródło
w wielkiej miłości do muzyki.
Jako trzeci w kategorii wszedł na scenę Chór „Collegium Musicum” Państwowego Uniwersytetu Sztuki z Belgradu pod dyr. Darinki Matic-Marovic. Zespół składający się z kobiet oraz towarzyszącego im solisty Darko Marovica – basu, wywołał wielkie wrażenie swoimi interpretacjami muzyki cerkiewnej, a także pięknym wyglądem.
Znakomity koncert dał Żeński Chór Państwowego Koledżu Muzycznego im. N. A. Rimskiego-Korsakowa
z Sankt Petersburga. Dyrygent, Siergiej Jekimow, wystąpił w nim również
jako solista.
Drugi dzień przesłuchań zamknął program przygotowany przez Chór Kameralny Akademii Muzycznej z Sarajewa Wschodniego w Bośni i Hercegowinie, którego dyrygentem jest Rade Radović. Chórzyści zaśpiewali pieśni G. Łomakina, S. Rachmaninowa, K. Stankowycza, D. Bortniańskiego. W programie znalazł się również ciekawy przykład XVII-wiecznego śpiewu – był to anonimowy „Serbski kinonik” - utwór krótki, lecz dający wyobrażenie śpiewu bałkańskiego tamtego stulecia. Był to dzień wspaniałych koncertów oraz wielu oklasków i bisów!
Serwis fotograficzny: Michał Kość |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||