Organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka
jest Fundacja „Muzyka Cerkiewna” w Hajnówce.
Festiwal jest organizowany w cyklu
corocznym od 1982 r. Wzięło w nim dotychczas udział 574 chórów z 34 krajów Europy,
Azji, Ameryki Płn. i Afryki - Armenii, Belgii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii,
Cypru, Czech, Egiptu, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Gruzji, Indii, Izraela,
Serbii i Czarnogóry, Kazachstanu, Kenii, Korei, Litwy, Łotwy, Macedonii, Mołdawii,
Niemiec, Polski, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainy, USA, Węgier
i Włoch.
Celem Międzynarodowego
Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” jest prezentacja wysokich wartości artystycznych
i duchowych muzyki cerkiewnej. Formuła Festiwalu stwarzająca okazję do dyskusji,
spotkań, wymiany doświadczeń i nawiązania przyjaźni między uczestnikami z różnych
środowisk - wzbogaca jego charakter o cele estetyczne i wychowawcze.
Dotychczas Festiwal odbywał się
pod Patronatem: Prezydenta RP i Ministra Kultury RP, a od 2003 r. również pod
Patronatem Artystycznym prof. Krzysztofa Pendereckiego.
W jury dotychczasowych
edycji Festiwalu Muzyki Cerkiewnej zasiadali między innymi: : M. Erigina, Prof.
Cz. Freund, , Prof. K. Górski, Prof. E. Kulikowski, Prof. S. Krukowski, Ks. Dr M.
Lenczewski, Prof. J. Łukaszewski, Prof. R. Twardowski, Prof. B. Sawicka, Ks. J.
Szurbak, J. Zawisza (Polska), dr D. Oikonomou, G. Picardo, (Anglia),
prof. L. Jefimowa, prof. W. Rowdo (Białoruś), prof. D. Dymitrow,
Ks. Aleksander Łaszkow, W. Nikołow (Bułgaria), prof. N. Ossorguin
(Francja), A. Brandaws (Łotwa), prof. W. Bołdurat (Mołdawia),
prof. A. Kożewnikow, Ks. Nikifor, prof. I. Rajewski, prof. B. Tewlin, (Rosja),
dr A. Derevjanikowa (Słowacja), P. Vitovec (Szwajcaria),
I. Cyklińskij, prof. Ł. Diczko, M. Gobdycz, Arcybiskup Ionafan (Ukraina)
oraz inni znawcy chóralistyki i muzyki cerkiewnej.
Wśród wielu laureatów Festiwalu można wymienić:
1. w kategorii chórów amatorskich:
—
parafialnych wiejskich:
Chóry Parafii Prawosławnych z: Lachowicz (Białoruś), Białowieży,
Fast, Narewki i Zabłudowa (Polska), Jarabiny (Słowacja),
Moszny (Ukraina),
—
parafialnych miejskich:
Chóry: „Saghmos" z Erewania (Armenia), Tallina (Estonia),
), Oulu, Tampere (Finlandia), Belgradu (Jugosławia),
Parafii Prawosławnych z: Białegostoku, Hajnówki, Lublina, Sanoka, Warszawy, Wrocławia
(Polska), Kondopogi, Swibłowa (Rosja), Parafii
p.w. Św. Zofii ze Sztokholmu (Szwecja), Zołotonoszy (Ukraina),
—
parafialnych innych:
Chóry: Parafii p.w. Ikony Matki Bożej "Pocieszycielki Wszystkich Strapionych"
z Mińska, Mińskiego Seminarium Duchownego z Żyrowic (Białoruś),
Cerkwi Św. Pietki z Płowdiw (Bułgaria), Monasteru z Kykkos (Cypr),
Koptyjski z Gizy (Egipt), Soboru Św. Pantelejmona z Tbilisi (Gruzja),
"Zumoro" Prawosławnego Seminarium z Kottayam-Kerala (Indie),
"Mokranjac" z Belgradu (Jugosławia), „Św. Zlata Magleńska"
i „Św. Kliment Ohridski” ze Skopje (Macedonia), Monasteru „Św.
Teodora” z Kiszyniowa (Mołdawia), Duchowieństwa Diecezji Białostocko-Gdańskiej
i Katedralny „Carmen” z Białegostoku, Prawosławnego Studium Psalmistów z Hajnówki,
Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej z Warszawy (Polska), Prawosławnej
Akademii Duchownej z Sankt Petersburga, Szkoły Śpiewu Cerkiewnego Krutickiego Patriarszego
Podworja, Nowospasskiego Monasteru z Moskwy, Staroobrzędowców z Niżnego Nowgorodu,
Żeński z Nowgorodu (Rosja), Wydziału Teologii Prawosławnej Uniwersytetu
z Iasi (Rumunia), Wydziału Teologii Prawosławnej Uniwersytetu w
Preszowie (Słowacja), Bracki Chór Kijewo – Pieczerskiej Ławry,
Światopokrowskiego Monasteru z Charkowa, Dzięcięcy Chór Katedralny z Winnicy (Ukraina),
— świeckich:
Chóry: „Molitva” z Roosdaal (Belgia), Młodzieżowy "Dietstwo"
z Borysowa, "Raduga" z Baranowicz, Domu Kultury Kolejarzy z Brześcia,
Akademicki z Homla, Dziecięcy „Cantare” z Orszy, Pałacu Kultury Związków Zawodowych
i „Ranica” z Mińska, Kameralny z Nowopołocka (Białoruś), Chłopięcy
"Dariali" z Tbilisi (Gruzja), Żeński „Na’ama” z Givat
Ada (Izrael), Młodzieżowy Kameralny „Accolada” z Rygi (Łotwa),
Żeński Studio "Rustiko" ze Skopje (Macedonia), "Gloria" Republikańskiego
Kolegium Muzycznego im St. Niagi z Kiszyniowa (Mołdawia), Akademickie:
Uniwersytetu, Politechniki i Akademii Medycznej z Białegostoku, Bydgoski Kameralny,
Akademicki Politechniki Częstochowskiej, Politechniki, „Kameralny”, Uniwersytetu
i Gdańskiego, Akademii Medycznej - z Gdańska, Akademicki Politechniki Śląskiej z
Gliwic, „Psalmodia” Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego, "Bel Canto" z Olsztyna, "Capella Musicae Antiqua Orientalis"
z Poznania, Kameralny im. Z. Kurowskiej ze Słupska, Międzyuczelniany Akademicki
z Warszawy, "Cansonanza", "Cantilena" i „Gaudium” Uniwersytetu
Wrocławskiego, Górniczy Politechniki Wrocławskiej - z Wrocławia (Polska),
Akademicki Państwowego Uniwersytetu w Omsku (Rosja), "Collegium
Musicum" Państwowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych z Belgradu (Serbia i Czarnogóra),
Capella Russian Male Chorus z Nowego Yorku", Romeiko" z Filadelfii (USA),
„Widrodżennia” z Kriwoho Rihu, "Orfeusz" i Wykładowców Państwowego Liceum
Muzycznego ze Lwowa, "Szkolnyje Gody" z Symferopola, Politechniki z Kijowa
(Ukraina),
2. w kategorii chórów zawodowych:
—kameralnych
Chór Męski "Radziwiłły" Parafii p.w. Ikony Matki Bożej "Wsiech Skorbiaszczich
Radost'", „Cantemus” z Mińska (Białoruś), „Iwan Spasow” i
„Filipopolis” z Płowdiw, Kameralny „Aliłuja”, "Joan Kukuzeł-Angiełogłasniat"
- z Sofii (Bułgaria), „Zespół Kiedrowa” z Paryża (Francja),
"Orowela" z Tbilisi (Gruzja), Zespół Muzyki Cerkiewnej
z Rygi (Łotwa), „Gavriil Musicescu” z Kiszyniowa (Mołdawia),
"Drewnierusskij raspiew" z Moskwy, Męski "Swietilen" Staroczerkaskiego
Monasteru z Rostowa (Rosja), Filharmonii z Dniepropietrowska, „Legenda”
z Drohobycza, "Krieszczatik" z Kijowa (Ukraina), Bizantyjski
Zespół Męski "Św. Efraim" z Budapesztu (Węgry),
— dużych
Chóry: im. Ter-Oganisjana z Erewania (Armenia), Kameralny z Grodna,
Filharmonii z Homla, Państwowy Radia i TV Białorusi, Państwowy im. G. Szyrmy , Akademii
Muzycznej, , Prawosławnego Bractwa im. Arcystratega Michała, Żeński „Elegia” - z
Mińska (Białoruś), „Męski Narodowy Estonii” z Tallina (Estonia),
Kameralny Narodowego Teatru Opery i Baletu z Astany (Kazachstan),
„Aukuras” z Kłajpedy, "Brevis" i „Vilnius” z Wilna (Litwa),
Mieszany Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych, Żeński „Renesans”, Kameralny
Filharmonii Narodowej Republiki Mołdawii, Metropolii Prawosławnej "Credo"
- z Kiszyniowa, (Mołdawia), Polskiego Radia i TV z Krakowa, , ZMC
Warszawskiej Opery Kameralnej, ZMC ks. J. Szurbaka z Warszawy (Polska),
„Kameralny Miasta Kaługi”, Kameralny Konserwatorium Moskiewskiego im. P. Czajkowskiego,
Państwowy Akademicki Rosyjski im. „Świesznikowa”, „Państwowy Rosyjski Akademicki”,
Państwowy Moskiewski Kożewnikowa, "Wiwat" - z Moskwy, „Uralski Państwowy
Kameralny” z Permu, Państwowa Kapella im. M. Glinki z Sankt-Petersburga, „Saratowski
Teatr Muzyki Chóralnej” z Saratowa, „Kameralny im. S. Rachmaninowa” z Tambowa, „Kapela
Chóralna Państwowego Uniwersytetu” w Tomsku, „Niżnij Nowgorod” (Rosja),
"Corala Patriarhei Romana" z Bukaresztu (Rumunia), Kameralny
"Kijów", Kameralny Chór „Kredo” - z Kijowa, Kapela Chóralna "Oreja"
z Żytomierza, "Oranta" z Łucka, „Tawriczeskij Błagowiest” z Symferopola
(Ukraina).
|