Jubileuszowy XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2006  organizowany przez obchodzącą w tym roku X-lecie Fundację „Muzyka Cerkiewna”, przy współpracy z Operą i Filharmonią Podlaską, odbył się w dniach 9 – 17.05.2006 r. w Białymstoku.

Tegoroczny Festiwal odbył się pod Patronatem Honorowym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego oraz, podobnie jak poprzednie, przy życzliwości i błogosławieństwie Jego Świętobliwości Ekumenicznego Patriarchy Konstantynopola Bortolomeusza I oraz z udziałem reprezentującego go  Bizantyjskiego Chóru „Drama’s Domestics” z  Grecji.

Festiwal upłynął pod znakiem Jubileuszu i koncertów większości jego dotychczasowych laureatów – znakomitych chórów występujących w ciągu lat istnienia MFMC, zespołów reprezentujących najwyższy poziom artystyczny. Pierwsze z nich wystąpiły już podczas Koncertu Inauguracyjnego i były nimi: Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej z Warszawy pod dyrekcją ks. Jerzego Szurbaka oraz Kameralny Chór „Kijów” z Kijowa (Ukraina) pod dyrekcją Mykoły Gobdycza. Kolejnych zespołów można było wysłuchać podczas trwających od 10 do 13 maja przesłuchań konkursowych. W kategoriach chórów amatorskich świeckich, chórów parafialnych, oraz chórów zawodowych zaprezentowały się m.in. Kameralny Chór im. S. Rachmaninowa z Tambowa (Rosja), Chór Szkoły Muzycznej w Daugavpils (Łotwa), Bizantyjski Zespół Męski „Św. Efraim” z Budapesztu (Węgry) oraz znakomite cerkiewne chóry parafialne, m.in. Bracki Chór Kijewsko – Pieczerskiej Ławry z Kijowa (Ukraina), Chór Sankt-Petersburskiej Prawosławnej Akademii Duchownej z Sankt - Petersburga (Rosja), czy Prawosławny Chór Parafii p.w. Zaśnięcia Najświętszej Matki Bożej z Jarabiny (Słowacja).

Chórami nowymi, z krajów wcześniej dla Festiwalu nieodkrytych, były Chór „Eufone’” z Turynu (Włochy) oraz Kameralny Chór Narodowego Teatru Opery i Baletu im. K. Bajsieitowoj z Astany (Kazachstan). Chór z Kazachstanu, nagrodzony I nagrodą w kategorii chórów zawodowych, zachwycił zarówno jury, jak i publiczność i okazał się największym odkryciem XXV MFMC.

Koncerty zespołów pochodzących z różnych krajów świata, od Polski, Białorusi i Łotwy, przez Słowację, Ukrainę, Rosję, do Macedonii, Mołdawii, Bułgarii, Kazachstanu, Węgier, Włoch i Francji stanowiły kontynuację dotychczasowej formuły Festiwalu – Muzycznego Forum Wschodu i Zachodu. Poza dialogiem dwóch wielkich kultur festiwal był pięknym przykładem ekumenii, gdyż przez cały tydzień na chwałę Pana wspólnie śpiewali prawosławni, grekokatolicy, katolicy i muzułmanie.

Wystąpienia oceniło znakomite międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Romualda Twardowskiego.

Wszyscy laureaci XXV MFMC – Hajnówka zaśpiewali podczas koncertu galowego.

Część chórów zaprezentowała się podczas entuzjastycznie przyjętego przez białostoczan koncertu „Na narodową nutę”, podczas którego wystąpiła z repertuarem swoich krajów . W sali koncertowej Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury „Spodki” można było wysłuchać m.in. narodowych melodii kazachskich, mołdawskich, bułgarskich, ukraińskich i polskich.

Równolegle do Festiwalu odbywały się koncerty towarzyszące w różnych miastach Polski – w Krakowie i Częstochowie oraz w Warszawie, gdzie Koncert  Muzyki Cerkiewnej święcił swe XV-lecie i odbywał się pod Patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.

W dniach 14-17.05.2006 r. odbyło się Międzynarodowe Forum Kompozytorów i Dyrygentów – wydarzenie całkowicie nowe w historii MFMC, które zgromadziło wybitnych twórców i dyrygentów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Romualda Twardowskiego, ks. Jerzego Szurbaka, Bożennę Sawicką (Polska), Teodora Zgurianu (Mołdawia), Annę Karotkina (Białoruś) i ks. Aleksandra Łaszkowa (Bułgaria). Forum zorganizowano przy współpracy z Zakładem Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie - Filia w Białymstoku i Operą i Filharmonią Podlaską.

Jubileuszowy XXV MFMC zakończył się koncertem „Jutrzni” Krzysztofa Pendereckiego. Było to wydarzenie szczególne z wielu powodów. Od samych początków organizacji Festiwalu „Jutrznia” była przysłowiowym „wiatrem w plecy” dla organizatorów. Koncert, będący kontynuacją działań Fundacji zmierzających do prezentacji wybitnych dzieł inspirowanych prawosławiem, ale nigdy wcześniej nie wykonywanych podczas Festiwalu, w Białymstoku, Polsce czy świecie, stanowił prawykonanie białostockie i był wielkim wydarzeniem artystycznym.

Wielkim sukcesem okazał się  koncert „Jutrzni” w Sankt – Petersburgu (Rosja), które to wykonanie było nie tylko pierwszym w tym mieście, ale w ogóle w Rosji. Wcześniej utwór został wykonany w Rosji tylko raz, ale wówczas zaprezentowano jedynie część dzieła. Dzięki działaniom Fundacji „Jutrznia” – również po raz pierwszy w historii – zabrzmiała w świątyni prawosławnej, słynnym Smolnym Soborze. Koncert ten odbył się w ramach projektu „Muzyczne Forum Wschodu i Zachodu – polskie arcydzieła muzyczne w Sankt Petersburgu”. Jednocześnie towarzyszył uroczystościom obchodów 80-lecia Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej w Sankt Petersburgu.

Obydwa koncerty – białostocki i sankt – petersburski – w obecności Mistrza Krzysztofa Pendereckiego i pod dyrekcją Marcina Nałęcz – Niesiołowskiego wykonali wspólnie artyści polscy i rosyjscy: Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz chóry z Sankt – Petersburga - Chór Konserwatorium, Chór Smolnego Soboru, Chłopięcy Chór Uczelni Muzycznej im. M Glinki i rosyjscy soliści - Elena Antonienko (sopran), Olesia Pietrowa (mezzosopran), Stanisław Leontjew (tenor), Piotr Migunow (bas) i Władimir Miller (bas profundo).

            Organizatorzy jeszcze raz serdecznie dziękują wszystkim osobom i instytucjom, które wspomogły organizację Jubileuszowego XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka 2006.