2 dzień

posted in: Bez kategorii | 0

Festiwal trwa. Za nami pierwszy dzień przesłuchań konkursowych. Festiwalową publiczność: powitał dyrektor Festiwalu

Mikołaj Buszko – Dyrektor Festiwalu

– Miło mi powitać Państwa w pierwszym dniu festiwalowych przesłuchań konkursowych 36. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2017” w Białymstoku. Festiwal organizuje Fundacja Muzyka Cerkiewna w Hajnówce w partnerstwie z Wojewódzkim Ośrodkiem Animacji Kultury w Białymstoku oraz Muzeum Podlaskim – mówił Mikołaj Buszko.

Jury festiwalu (od prawej) ks. Jerzy Szurbak, Anatolij Kisielow, prof. dr hab. Wioletta Miłkowska, prof. Romuald Twardowski, prof. Łesia Dyczko

  

Publiczność festiwalu

Jury Festiwalu

Koncert poprowadził Radosław Dąbrowski – dziennikarz TVP Białystok oraz Radia Racja.

– Wszyscy przyszliśmy tutaj dziś, żeby posłuchać muzyki cerkiewnej. Przed nami trzy dni przesłuchań konkursowych. Dziś swoje umiejętności zaprezentuje siedem zespołów wokalnych i chórów. – zapowiedział Radosław Dąbrowski.

Radosław Dąbrowski – prowadzący festiwalowy koncert

Pierwszego dnia przesłuchań na deskach sceny Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku zaśpiewały chóry z Rosji, Rumunii, Mołdawii i Białorusi.

Zespół Staroobrzędowców „Kazaczij Krug” z Moskwy pod dyrygenturą Władimira Skuncewa

 

Dyrygent Władimir Skuncew (po lewej)

Jako pierwszy na scenie pojawił się Zespół Staroobrzędowców „Kazaczij Krug” z Moskwy pod dyrygenturą Władimira Skuncewa. Muzycy otworzyli  kategorię chórów parafialnych. Zespół wywodzi się ze społeczności Kozaków staroobrzędowców. Jak mówią o sobie, ich celem jest zachowanie ciągłości tradycji śpiewu opartego m.in. na „kriukowej notacji”. Zespół nie tylko gromadzi materiały muzyczne i etnograficzne na temat Kozaków, ale również koncertuje na całym świecie zdobywając uznanie na licznych festiwalach. Podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” zespół zaprezentował następujące utwory: „Cariu Niebiesnyj”, „Wieliczanieje św. Nikołaju”, Duchownyj stich – „W okiean-morie kamień leżit”, „Swietie tichij”, „Dostojno jest”, „Woskriesienija dień”, „Stichira Paschie”, „Swietisia, swietisia”, „Mnogolietije”.

Zespół Staroobrzędowców „Kazaczij Krug” z Moskwy

Jako drugi na festiwalowej scenie pojawił się chór „Nicolae Bogdan” z miejscowości Sighisoara w Rumunii. Reprezentował on kategorię chórów amatorskich świeckich. Nazwa tego zespołu pochodzi od jego założyciela i pierwszego dyrygenta. Po śmierci profesora Nicolae Bogdana opiekę nad chórem przejęła jego uczennica, profesor Elisabeta Anda Moldowa – wokalistka, aranżer i kompozytor. Chór w swoim repertuarze posiada liczne pieśni ludowe, religijne, klasykę oraz muzykę pop. Muzycy często występują na różnego rodzaju festiwalach zarówno w kraju, jak i zagranicą. Na scenie w Operze i Filharmonii Podlaskiej mogliśmy usłyszeć takie utwory jak: Mnich Filotei – „Pripeală” (Bizantyjski kant o Narodzeniu Matki Bożej), Paul Constantinescu – „Doamne miluieşte” (Panie, zmiłuj się),  Gheorghe Cucu – „Miluieşte-mă, Dumnezeule” (Boże, zmiłuj się nade mną), Marin Dârvă – „Către tine, Doamne, am strigat” (Do Ciebie, Panie, wołałem), Nicolae Lungu – „Cămara Ta, Mântuitorul meu” (Twoja skarbnica, mój Odkupicielu).

Profesor Elisabeta Anda Moldowa

Chór „Siem not radugi” Dziecięcej Szkoły Muzycznej z miejscowości Klimowsk w Rosji

Chór „Siem not radugi” Dziecięcej Szkoły Muzycznej z miejscowości Klimowsk w Rosji pojawił się na festiwalowej scenie jako trzeci z kolei. Zespołem dyryguje Jelena Nozdriewatych, która jest absolwentką Państwowego Konserwatorium w Saratowie, a także nauczycielem w Dziecięcej Szkole Muzycznej w Klimowsku. Chór wykonuje głównie muzykę cerkiewną, klasykę oraz opracowania pieśni ludowych. Młodzi muzycy są uczestnikami i laureatami krajowych i międzynarodowych konkursów w Rosji i na Węgrzech. Młodzi wokaliści zaprezentowali się jako pierwsi w kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych. W ich wykonaniu mogliśmy usłyszeć takie utwory jak: „Koncert „Gospodi, kto obitajet w żyliszcze Twojem” Dmitrij Bortniański, opr. A. Nozdrewatych, „Wieliczit dusza moja Gospoda” Aleksandra Frunza, „Ot swiatyja ikony” Jurij Falik, a także trzy utwory, których autorem jest Paweł Czesnokow : „Dusze moja”, „Dostojno jest”, „Zastupnice usierdnaja”.

Dyrygentka Jelena Nozdriewatych wpisuje się do księgi pamiątkowej festiwalu

Chór „Rapsodia” Narodowego Teatru Opery i Baletu Mołdawii

Ion Kika-Koaneszt – „Tatel nostru” („Otcze nasz” w j. mołdawskim), Romuald Twardowski – „Woskriesienije Christowo widiewsze”, Konstantin Szwedow – „Godpodi, spasi błagoczestiwyja i Tryswiatoje”, Dmitrij Bortniański – „Spasi ludi twoja, Gospodi” (fragm. koncertu „Tiebie Boga chwalim”), Dobri Christow – „Tebe Poem” to utwory, które zaprezentował chór „Rapsodia” Narodowego Teatru Opery i Baletu Mołdawii. Zespół istnieje od 1996 roku. Na Festiwalu Muzyki Cerkiewnej wystąpił w kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych. Muzycy są laureatami wielu festiwali chóralnych m.in.: w Grecji, Polsce, Bułgarii, Rosji, Rumunii i na Ukrainie. Wśród repertuaru chóru znaleźć można muzykę sakralną, klasyczną, folklor mołdawski, jazz oraz pieśni autorskie. Wykonuje on utwory w różnych językach m.in. po polsku, bułgarsku, rosyjsku, w jidysz, a także po japońsku. Chórem dyryguje: Natalia Barabanszczikowa, a chórmistrzem jest Nadieża Płakidina..

Chórem dyryguje Natalia Barabanszczikowa

Wzorcowy Dziecięcy Chór „Minskije zori” z Białorusi

Wzorcowy Dziecięcy Chór „Minskije zori” z Białorusi, którym dyryguje Tatiana Silczenko pojawił się jako kolejny z uczestników w kategorii chórów dziecięco-młodzieżowych. Dyrygentka jest absolwentką Państwowego Konserwatorium Białorusi. Prowadzi ona wiele dziecięcych i dorosłych chórów na Białorusi i w Rosji. Wzorcowy Dziecięcy Chór „Minskije zori” został założony w 2003 roku. W swoim repertuarze posiada utwory światowych klasyków, kompozytorów współczesnych, muzykę sakralną oraz opracowania pieśni ludowych. W chórze występują uczniowie klas 5-11.  Młodzi wykonawcy pod dyr. Tatiany Silczenko wykonali następujące utwory: Pridwornyj napiew – „Christos woskriesie”,  Mikoła Rawieński – „Daj, dobry Boża”, Iwan Flegmienko – „Błagosłowi, dusze moja, Gospoda”, Alfred Schnittke – „Molitwa Strannika”, Michaił Rieczkunow – „Jedinorodnyj Synie”, Jurij Tugarinow – „Sławoslowije”.

Wzorcowy Dziecięcy Chór „Minskije zori” z Białorusi z dyrygentką Tatiana Silczenko

Wzorcowy Chór „Raduga” Dziecięcej Szkoły Chóralnej im. W. Rowdo z Białorusi, dyrygent Nikołaj Gańkow

Jako szósty na scenie przy Podleśnej pojawił się Wzorcowy Chór „Raduga” Dziecięcej Szkoły Chóralnej im. W. Rowdo z Białorusi. Zespół powstał w 1984 roku. Jest laureatem wielu festiwali, w tym MFMC „Hajnówka 99”. Chór wykonuje zarówno pieśni sakralne, jak i świeckie. Opiekunami zespołu są Nikołaj i Anna Gańkowy. Podczas Festiwalu Muzyki Cerkiewnej chór wykonał: Podlaski napiew – „Prad Taboju, moj Boh”, Melodia tradycyjna – „Sudzi mianie”,  Mikoła Kulikowicz – „Swiaty Boża”, Mikoła Butoma – „Malitwu zaniasu”, Alieksiej Lwow – „Wieczieri Twojeja”, Piotr Czajkowski – „Dostojno jest”,  Piotr Turczaninow – „O Tiebie radujetsia”, dyrygował: Nikołaj Gańkow.

Wzorcowy Chór „Raduga” Dziecięcej Szkoły Chóralnej im. W. Rowdo z Białorusi

 

Wzorcowy Dziecięcy Chór „Kastalija” z Rosji z dyrygentką Mariną Kuzniecową

Pierwszy dzień przesłuchań zakończył występ Wzorcowego Dziecięcego Chóru „Kastalija” z Rosji. Dyryguje nim laureatka wielu nagród, w tym Nagrody „Grant Moskwy”, Marina Kuzniecowa. Chór powstał w 1989 roku. Dzieci przyjmowane są do zespołu bez wstępnej selekcji. Każdy z młodych wykonawców ma szansę odkryć w sobie zainteresowania do estetyki, duchowego piękna muzyki i śpiewu chóralnego. Chociaż zespół składa się z bardzo młodych wykonawców występuje na prestiżowych salach koncertowych Moskwy. Jego wyjątkowość została również doceniona na wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych. Podczas przesłuchań Białymstoku usłyszeliśmy w ich wykonaniu następujące utwory: Aleksandr Kastalski – „Chwalitie Imia Gospodnie”, Paweł Czesnokow – „Priiditie, ubłażim Iosifa”, oraz „Da isprawitsia molitwa moja” tegoż autora, Aleksandr Żarow – „Chieruwimskaja piesń”, Michael Rojtersztejn – „Molitwa Jekatieriny Sijenskoj”.

Wzorcowy Dziecięcy Chór „Kastalija” z Rosji

– Na festiwal przychodzę już od wielu lat. Jest to stały punkt w moim kalendarzu. Dzisiaj szczególnie zachwyciły mnie dwa chóry, które występowały na końcu (Raduga i Kastalija). Prezentowały chyba najwyższy poziom. Ale bardzo interesujący był też występ staroobrzędowców – mówi pani Maria.

To nie koniec festiwalowych atrakcji. Przed publicznością i jury jeszcze dwa dni konkursowych przesłuchań. Czwartkowy koncert dostarczył wielu pozytywnych emocji nie tylko publiczności, ale również samym wykonawcom.

Tego samego dnia o godzinie 20.00 w Sali Kameralnej odbyła się prapremiera filmu o wieloletnim jurorze festiwalu prof. Romualdzie Twardowskim pt:” Romuald Twardowski. Kompozytor w zwierciadle muzyki”. Twórcami filmu są Alicja Twardowska, żona kompozytora oraz Grzegorz Czerniak.

Alicja Twardowska i Grzegorz Czerniak na prapremierze filmu o Romuladzie Twardowskim

Podczas rozmowy Alicja Twardowska powiedziała, że z pomysłem stworzenia filmu nosiła się już od dłuższego czasu, ale nie trafiła na odpowiedniego filmowca. Dopiero kiedy spotkała się z Grzegorzem Czerniakiem – reżyserem i operatorem, który zainteresował się tym tematem postanowiła stworzyć planowaną od dawna ekranizację.

– Przez trzy lata zbieraliśmy materiały, jeździliśmy do Wilna między innymi i do wszystkich ludzi, do których mogliśmy dotrzeć i okazali nam życzliwość. Ponieważ znam środowisko muzyków i jestem z mężem 35 lat uważałam się za osobę kompetentną, żeby stworzyć ten film. – mówiła Alicja Twardowska. – Moim celem było pokazanie przekroju różnorodnych gatunków jego twórczości.

Alicja Twardowska zdradziła nam, że na początku Romuald Twardowski był sceptyczny wobec pomysłu stworzenia filmu, jednak chętnie brał udział w jego tworzeniu.

Publiczność na prapremierze filmu: Romuald Twardowski. Kompozytor w zwierciadle muzyki

 

Publiczność obecna na prapremierze była zachwycona pokazem. Jurorzy 36. Festiwalu Muzyki Cerkiewnej również docenili kunszt obrazu, zwracając uwagę na zamkniętą kompozycję filmu, ilość osób, które brały udział w jego realizacji, a także to, że zawierał w sobie sporo muzyki, dzięki której możemy poznać lepiej różnorodną twórczość Romualda Twardowskiego.

Premiera kinowa filmu planowana jest na jesień tego roku.

   

 

Autorem zdjęć jest Radosław Kamiński